Emissie-gerelateerde storingen leveren kopzorgen

Trucktechnici krijgen van alle storingen het vaakst kopzorgen van de emissie-gerelateer­de gevallen. Dat en meer blijkt uit een kleine rond­vraag rondom het onderwerp diagnose.

We beginnen de vragen met het inventariseren van de apparatuur. Conform de markt zijn Jaltest en Texa de meest gebruikte merken, waarbij Texa nog net wat vaker wordt genoemd. Ons panel bestaat echter uit de volle breedte van de markt, dus behalve vloten met een eigen werkplaats en onafhankelijke werkplaatsen ook merkdealers. Dat bij laatstgenoemde de eigen merkapparatuur benut wordt mag geen verbazing wekken. Waar de fleetowners hun keuze nog wel eens laten afhangen van het eigen park en de erin voorkomende truckmerken, zie je bij menig universeel ook merktesters zoals die van DAF, MAN of Volvo.

Het apparaat hebben zegt niet alles. Vergelijk het met de schilderskwast: niet iedereen is de artiest om er echt wat mee te kunnen. We geven ons panel de mogelijkheid middels zelfkennis aan te geven waar ze zich zelf positioneren. Het antwoord ‘Nauwelijks’ kregen we ook nauwelijks, maar ‘Ik beheers de basisbeginselen’ weldegelijk regelmatig. ‘Veel ervaring met de veelvoorkomende klussen, complexere zaken niet’, was echter het populairst. Het antwoord ‘De tester heeft geen geheimen voor me, ik ben de vraagbaak voor collega’s’ getuigt van veel zelfvertrouwen maar werd slechts bij uitzondering gegeven.

Om er achter te komen welke storingen de technici de meeste kopzorgen geven, gaven we zes opties. Uiteraard een vergaarbak onder het kopje overige, maar die werd niet relevant gevonden. Ook comfortsystemen werden niet aangemerkt als problematisch. Motorstoringen dan? Nee, geen probleem. Het brandstofsysteem (diesel/lng/cng etc) bleek vooral bij merkdealers terug te komen, terwijl de emissie-gerelateerde systemen (incl. DPF/SCR) veruit het meest genoemd werden onder fleetowners en universele werkplaatsen. De actieve rijhulpsystemen zoals ABS, AEB, EBD, ESR, actieve cruise control, etc zijn verantwoordelijk voor een goede tweede plek.

Collega bellen

Nu zijn er in elk vak altijd wel momenten dat je even ruggenspraak wilt hebben met een vakgenoot: “Weet jij dit?” De vraag wat ze dan doen stelden we aan het panel. Echt niemand belt de helpdesk van de diagnoseleverancier, opvallend. Juist daar is immers geïnvesteerd in kennis en ondersteuning. De collega binnen het eigen bedrijf is veruit de belangrijkste ‘vraagbaak’, gevolgd door de collega van buiten het bedrijf. We boden als antwoord ook nog de optie ‘zoeken tot je het wel weet’ en die selecteerde niemand als relevant. Langsgaan bij of bellen naar de merkdealer was weinig populair, evenals de optie via de fabrikant informatie op te vragen.

Om erachter te komen of dat soort situaties vaak voorkomen, gaven we de keuze uit verschillende intervallen. Van dagelijks, via wekelijks en een paar keer per maand tot maandelijks en hooguit een paar keer per jaar. De eerste twee, dus die aangeven dat het het vaakst plaatsvindt, werden niet geselecteerd. Maandelijks was het populairst, gevolgd door wekelijks.

Geduld?

Voor een goede diagnose zijn verschillende zaken nodig. Wij selecteerden er vijf: systeemkennis, goede apparatuur, databases met technische informatie en foutcodes, de input vanuit de klant en ten slotte geduld. De laatstgenoemde zou je als weinig serieus bedoeld kunnen weglachen en dat deed dan ook het merendeel. Opvallend is dat systeemkennis door de één als het belangrijkst benoemd werd, maar door anderen net zo makkelijk als onbelangrijk werd benoemd. Idem voor het contact met de klant en de mogelijke achtergronden die deze zou kunnen bieden over de storing en de omstandigheden waaronder deze voorkomt.

Ten slotte vroegen we naar de glazen bol. Hoe kijk je naar de toekomst? De stelling is bewust zwart-wit gekozen. Het panel kon kiezen voor twee opties. De eerste luidde: voertuigfabrikanten trekken steeds meer regie naar zich toe ten koste van vrije markt. Die gedachte leeft vooral bij de merkdealers. De onafhankelijke kant van de groep kijkt met vertrouwen naar de toekomst: er blijft voldoende ruimte voor onafhankelijke werkplaatsen mits zij de juiste uitrusting hebben en opleidingen blijven volgen.

Barend Luiting

Hoofdredacteur Aftersales Magazine. Branchekenner annex bladenmaker. Houdt van vintage designs en dito single malts. Lijfspreuk: zonder wrijving geen glans.

Barend Luiting has 320 posts and counting. See all posts by Barend Luiting

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.