Een eigen werkplaats heeft de voorkeur

Bij Aloys Roemaat uit Lichtenvoorde wordt er niet over gedacht om het onderhoud van het wagenpark uit te besteden. Met behulp van actuele data wordt het materieel zo efficiënt mogelijk ingezet. Intussen maakt het bedrijf kennis met emissievrij materieel.

Sinds 2016 is Thomas Kruip algemeen directeur van Aloys Roemaat. Zijn eerste taak was om scherp in beeld te krijgen hoe kosten zich ontwikkelden rondom het logistieke werk. “Ik wilde inzetten op data. We hebben hier drie truckmerken rijden, het merendeel Volvo. Met hun Dynafleet-systeem deden we de nodige ervaringen op. We kregen steeds beter in beeld hoe er met ons materieel werd omgegaan door onze chauffeurs en hoe het materieel zich gedroeg onder verschillende omstandigheden.” Kruip gebruikt voor de andere truckmerken de telematica die betreffende merken aanbieden. “Eén systeem inbouwen bij alle truck kan, maar dat kost allemaal weer meer. We hebben het hier zodanig voor elkaar, dat we alle info op één sheet hebben. Met behulp van dat overzicht is het eenvoudig om afwijkingen op te sporen en daarnaar te handelen.”

Kruip geeft het voorbeeld van een chauffeur die nog niet lang bij het bedrijf reed, en die een duidelijk hoger brandstofverbruik behaalde dan zijn collega’s. “Dankzij Dynafleet zagen we dat hij steeds erg snel de rem intrapte en dan weer optrok. We hebben hem op uitrollen gecoacht met als resultaat dat hij binnen de kortste keren in de subtop van zuinigste chauffeurs terecht kwam hier.”

Chauffeurs betrekken

De drie merken waarmee Aloys Roemaat rijdt, zijn er gekomen mede op aanraden van de chauffeurs. “We betrekken hen erin, wanneer we trucks gaan vervangen. Dat heeft ertoe geleid dat zij in sommige gevallen een wat completere truck wensen, en dat er soms dus wat anders besteld wordt, dan wij in eerste instantie in gedachten hadden. Dit jaar krijgen we nog zeven nieuwe Volvo’s FM en drie nieuwe DAF’s CF. Uiteraard hebben we de opvolger van de CF al even mogen bekijken, we zijn benieuwd of hij het waar gaat maken. Aan het uiterlijk ligt het in elk geval niet.” Kruip legt uit dat het betrekken van de chauffeurs bij de aanschaf van materieel, leidt tot meer betrokkenheid. “Er is overal chauffeurstekort, ook hier. Door ze mee te laten kiezen, voorkom je dat ze zo weer bij een ander gaan werken. De betrokkenheid wordt veel groter en dat heeft een gunstig effect op de kosten.”

Trailers

Het merendeel van de trailervloot van Aloys Roemaat bestaat uit twee-assige trailers met een gestuurde as. Daarbij heeft het bedrijf een voorkeur voor het merk Krone. “De laatste exemplaren die we besteld hebben worden uitgerust met telematica van dat bedrijf. We willen uitvinden in hoeverre we de bandenspanning beter op peil kunnen houden. Dat zou dan natuurlijk weer gunstig moeten uitpakken voor de brandstofrekening. We vermoeden dat we hier nog wel een slag te maken hebben.” Bij het bedrijf rijden ook drie-assige trailers. Die worden ingezet in internationaal werk dat Roemaat doet. “We rijden wekelijks op Duitsland en België, maar het merendeel betreft dagritten binnen Nederland”, aldus Kruip. Daarbij vervoert het bedrijf veel bouwmaterialen, handelsgoederen en materiaal voor de industrie.

Bij Aloys Roemaat worden trucks, trailers en meeneemheftrucks in eigen huis onderhouden.

Meeneemheftrucks

Bij ladingen die moeten worden gelost op bouwplaatsen, wordt vaak gebruik gemaakt van een meeneemheftruck. “Daarvan hebben we er zo’n dertig in bedrijf. Ook die moeten onderhouden worden en wanneer je dan zestig trucks en zeventig trailers, alsmede dertig meeneemheftrucks bij elkaar optelt, dan hebben de drie monteurs die we hier hebben, echt wel wat te doen.” Benodigde onderdelen voor alle materieel betrekt Aloys Roemaat van Wijlhuizen en Rekos. Voor de diagnose maakt de werkplaats gebruik van Texa, waarmee men zegt negentig procent van alle stroringen te kunnen oplossen. Inmiddels heeft Aloys Roemaat ook de eerste vier vol-elektrische meeneemheftrucks in gebruik genomen. “Om de uitstoot te verlagen en de geluidsoverlast te verminderen, hebben we besloten dit type uit te proberen.”

Een van de internationaal rijdende combinaties.

Bij Aloys Roemaat kijkt Kruip natuurlijk naar de ontwikkelingen op het gebied van het klimaatakkoord en nieuwe eisen aan materieel dat de stad in moet. “Wij rijden regelmatig de Arnhemse binnenstad in, en bijvoorbeeld Enschede en Doetinchem. Arnhem gaat zeker een zero-emissie-zone invoeren. Het is om die reden dat we aansloten bij het initiatief van Logistics Valley Liemers om met in totaal acht bedrijven één elektrische truck vier weken op proef te nemen en zo ervaring op te doen met elektrisch rijden.” De truck in kwestie betrof een Renault D-Z.E. met brede cabine en een laadvermogen van 7200 kg en een actieradius van 230 km. Bij Aloys Roemaat hebben ze de tweemaandelijkse testperiode er inmiddels op zitten. Die vond plaats gedurende de wintermaanden. “De eerste week hebben we er bijna niet mee gereden. Er bleken de nodige issues te zijn met het opladen. Uiteindelijk lukte dit bij dealer Paashuis Bedrijfswagens en konden we wel de nodige ritten doen. Daarbij viel natuurlijk op dat het allemaal heel stil verliep, en dat er altijd voldoende trekkracht voor handen was. De chauffeurs waren er wel voor te porren.”

Kruip dacht met zijn collega’s na over hoe elektrisch rijden in de toekomst zou moeten verlopen. “Het dak van onze vestiging is geschikt voor zonnepanelen. Maar om daar goed gebruik van te kunnen maken, hebben we een deugdelijke tussenbatterij nodig, want overdag rijden onze auto’s naar onze klanten. Zo’n batterij is er gewoon nog niet. Het aftakken van een kabel om hier laadpalen te realiseren en om bijvoorbeeld elektriciteit uit onze panelen terug te leveren aan het net, is een kwestie die de nodige jaren in beslag gaat nemen”, zegt Kruip.

Een twee-assige Krone met stuuras komt in het wagenpark het meeste voor.

Voor het werk van zijn bedrijf geniet een trekker de voorkeur. “Bij Renault, maar ook bij andere merken is zo’n oplossing niet ver van introductie, heb ik begrepen. Volvo komt ermee en DAF ook. Maar er zijn nog zorgen om de inzetbaarheid. Dat bleek ook met deze test. Moet je bijladen onderweg? Dat kan eigenlijk nog nergens. Eenmaal aan de stekker kun je niks meer met zo’n truck, dus dat vereist zorgvuldige planning. Dat was ook een van de doelen van dit initiatief.”
Voor Aloys Roemaat zal elektrische tractie er zeker ooit komen, domweg omdat klanten in zero-emissiegebieden anders niet bereikt kunnen worden. “We kijken ook naar de mogelijkheid om hierin met partners samen te werken, die het laatste elektrische deel van ons overnemen. Dat we ooit een truck elektrisch opladen is voorstelbaar, maar we hebben er hier zestig. Die tegelijkertijd opladen is voor nu nog echt een brug te ver.”

Brandstofkosten

Bij Aloys Roemaat zijn de afgelopen vijf jaar steeds tien trucks per jaar vervangen. “Dat betekent, dat het brandstofverbruik over de hele linie stap voor stap daalt. Sinds trailers een stuuras hebben is dat goed voor de banden en voor de brandstofrekening van de trekker. Ik ben heel benieuwd wat de techniek de komende jaren gaat brengen. Het zou ertoe kunnen leiden dat we sneller moeten vernieuwen dan we tot nu toe gewend waren.”

Foto boven: Thomas Kruip houdt het onderhoud van de trucks in eigen huis.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3270 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.