Diagnosehulp bij probleem met BPV actuator

Technici die alles zelf kunnen, zijn die er? De technische ontwikkelingen volgen elkaar zo snel op dat het steeds lastiger wordt om bij te blijven. Aan wie vraagt de technisch specialist in de werkplaats hulp als hij/zij er even niet uitkomt? Wie geeft snel de juiste technische informatie? Dat doet het CLEVER DiagnostiX supportteam van AA-Equipment Support.

Partnercontent

Dagelijks helpen deze eXperts technici vooruit bij technische vragen en uitdagingen; per telefoon, via een remote verbinding of op locatie. Hiermee levert AA-Equipment Support, naast de juiste (diagnose)apparatuur, óók de juiste kennis en informatie. Alles wat nodig is om problemen snel en efficiënt op te lossen in eigen werkplaats. We nemen je mee tijdens ondersteuning door eXpert Erik Gubbels.

Het probleem

Een trucktechnicus belt naar de ServiceDesk voor technische ondersteuning bij een probleem met een BPV actuator bij een DAF CF Euro 6. Dit is een motorremklep in de uitlaat die via een stang bediend wordt door een elektrisch aangedreven actuator. Er is een bijgeluid in de actuator van de BPV, terwijl er geen foutcode aanwezig is. Tevens klopt volgens de klant de weerstandswaarde van de actuator op de E-CAN van de motor niet. De beredenering is dat het bijgeluid veroorzaakt wordt door de verkeerde weerstandswaarde in de actuator. Men denkt dat er een eindweerstand van 120 Ohm in de actuator zou moeten zijn, terwijl er een volstrekt andere waarde in kilo-Ohms wordt gemeten. Wat veroorzaak dit probleem?

Schematische weergave van BPV ventiel in de Jaltest-software met daarin de BPV actuator (D) en vlinderklep (C).

Wanneer de E-CAN van de motor gecontroleerd wordt met de connector los van de motor ECU, wordt er inderdaad 120 Ohm gemeten. Echter, wordt dit niet alleen in de BPV actuator gemeten, maar over de totale E-CAN gebruikers. Erik informeert de klant dat er geen eindweerstand in de BPV actuator zit, maar wel in de VTG (turbo) van 120 Ohm. Het bijgeluid is dus waarschijnlijk van mechanische aard.

Van advies naar oplossing

De trucktechnicus kan nu verder met het verhelpen van het probleem. Hij vernieuwt de BPV actuator en controleert de vlinderklep. De vlinderklep zelf ziet er netjes uit, geen vervuiling, en werkt soepel. Na het vernieuwen van de BPV actuator komen er 4 actieve storingen tevoorschijn. De klant belt opnieuw voor support. Door de Jaltest diagnoseapparatuur van de klant op remote over te nemen, lezen we in de PCI ECU de volgende foutcodes uit:

P1025 Storing aan sensor. De BPV klep (L096) detecteert een storing/afwijking op de interne positiesensor. 

P1026 BPV actuator-Uit kalibratie. De BPV klep (L096) detecteert dat de open (100%) positie buiten bereik is. 

U1579 Positie BPV actuator/gegevens onregelmatig, intermitterend of onjuist. De PCI ECU(420) ontvangt een CAN bericht van de BPV actuator dat een “buiten bereik” waarde voor de positie van de actuator-as bevat.

P1496 Motorbescherming actief.

Door de aanwezige foutcodes is duidelijk zichtbaar dat de actuator-positie niet overeenkomt met de vlinderklep-positie, waardoor de positie van de actuator in een bepaalde stand buiten zijn verwachte waarde valt en diverse fouten genereert. De trucktechnicus denkt dat de BPV gekalibreerd moet worden. Erik legt uit dat dit niet hoeft bij een BPV actuator, maar dat wel de vlinderkleppositie ten opzichte van de actuatorpositie gecontroleerd moet worden. Later blijkt de afstelling van de tussenstang tussen de actuator en de vlinderklep verkeerd te zijn.

Durf te vragen

Zo blijkt maar weer dat voor het oplossen van een storing systeemkennis belangrijk is. Daarnaast zijn elektrische schema’s natuurlijk onontbeerlijk om een gerichte nauwkeurige meting te kunnen uitvoeren. Je moet namelijk een fout kunnen analyseren en dat kun je alleen als je weet hoe een systeem/component werkt. De juiste diagnoseapparatuur is hierbij natuurlijk ook van onschatbare waarde, aangezien deze je een hint geeft in welke richting je moet zoeken. En weet je het even niet? Dan zijn de CLEVER eXperts van AA-Equipment Support er voor jou! Dankzij deze collega’s op afroep, staan technici er dus nooit alleen voor.

Ontdek het op www.aa-equipment.nl. Vraag ook naar onze trainingen.

Barend Luiting

Hoofdredacteur Aftersales Magazine. Branchekenner annex bladenmaker. Houdt van vintage designs en dito single malts. Lijfspreuk: zonder wrijving geen glans.

Barend Luiting has 321 posts and counting. See all posts by Barend Luiting

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.