DAF sluit meer onderhoudscontracten af

In een nieuw persbericht blijft DAF Trucks op de vlakte wanneer het gaat om het precieze aantal trucks dat de fabrikant het afgelopen jaar produceerde.

DAF zegt dat de productie uitkwam ‘op zo’n 60.000 eenheden’, en wei het bedrijf volgt weet dat dit zo’n beetje hetzelfde is als eerdere jaren. Daarover schrijft DAF: “Feitelijk bepaalde niet de vraag naar trucks, maar de beschikbaarheid van chips en andere componenten het aantal gebouwde voertuigen. In 2021 rolden zo’n 49.000 zware en middelzware CF- en XF-trucks van de band (tegen 37.600 in 2020) en ongeveer 11.000 LF distributietrucks (9.000 in 2020).” Die LF-trucks worden gebouwd in het Britse Leyland.

Onderhoudscontracten

Zo’n 40% van alle nieuw-verkochte trucks werd geleverd met een DAF MultiSupport reparatie- en onderhoudscontract; een record”, aldus Richard Zink, lid van de Raad van Bestuur en verantwoordelijk voor Marketing en Sales. “Dat betekent dat steeds meer klanten kiezen voor maximale ondersteuning, zowel op het gebied van kosten als op het gebied van voertuiginzetbaarheid. Een recordaantal vervoerders deed een beroep op de diensten van PACCAR Financial, dat bovendien een ongekend aantal gebruikte voertuigen verkocht.”  Dat laatste is uiteraard een gevolg van de beperkte beschikbaarheid van nieuwe trucks.

Marktaandelen

DAF behaalde in Europa naar eigen zeggen een marktaandeel van 15,9% (2020: 16,3%) in het zware (16 ton+) segment en 10,1% (was 9,5%) in het lichte segment. In het zware segment was DAF in 2021, net als in de afgelopen jaren, marktleider in Nederland (28,5%), het Verenigd Koninkrijk (29,4%), Polen (24,3%), Hongarije (24,8%), Bulgarije (23,8%) en Portugal (19,0%). Verder bleef DAF in Europa onbetwist marktleider in het segment van de zware trekkers.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3316 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.