DAF intensiveert het multimerkenaanbod

De drempel om met een ‘vreemd’ merk truck (of met een trailer) binnen te rijden bij een DAF-dealer wordt verder verlaagd. Wat ooit begon als een tweede lijn onderdelen is inmiddels uitgebouwd naar een full service concept. Dat vraagt om uitleg.

Het is alweer zo’n 25 jaar geleden dat DAF de muren tussen het merkkanaal en het onafhankelijke kanaal neerhaalde door een eigen huismerk te lanceren: TRP. Gaandeweg is het label steeds breder in de markt gezet. Anno 2021 vormt het TRP-gamma ongeveer een vijfde tot een kwart van de onderdelenomzet bij een gemiddelde DAF-dealer in ons land. Er zijn landen waar dat zelfs naar een derde oploopt. En de ambities stoppen daar niet, zo blijkt uit de woorden van Arno Janssen, manager Business Development TRP bij Paccar Parts Europe en Michiel Kuijs, directeur DAF Benelux & Scandinavia. Die ambities laten zich samenvatten met de noemer TRP All-Makes, een interne werktitel die de conceptmatige aanpak onderstreept.

Het project biedt de DAF-dealers een mooie basis om meer werkplaatsdoorgangen te realiseren. “Laten we wel wezen. Kwam een truck vroeger 25 keer binnen op een looptijd van een miljoen kilometer, nu is dat zo’n 5 keer. De kilometerkostprijs is daarbij eigenlijk niet veranderd”, constateert Kuijs. “Per truck daalt de servicebehoefte echter en dan heb ik het nog niet eens gehad over de aanstaande energietransitie. Regeneratief remmen, elektrische aandrijving, het zijn allemaal factoren die de aftersalesmarkt raken. Dat gaat niet van vandaag op morgen, maar de trend is ingezet. Onze partners willen we alle instrumenten bieden om het maximale uit de markt te kunnen halen.”


‘Breng de vloot gewoon naar TRP: per uur is dat misschien duurder,
maar per klus pakt het goedkoper uit.’


De doelgroep waar DAF zich op richt zijn onder meer de zelf reparerende vlooteigenaren. “Die hebben vaak al afspraken met hun DAF-dealer voor de DAFs in hun wagenpark. Hun dealer levert al onderdelen en ondersteunt ze met technische informatie. Ongetwijfeld zijn er vergelijkbare afspraken met dealers van de andere merken”, schetst Kuijs de situatie. “Eigenlijk zeggen we met TRP All-Makes: breng de vloot gewoon bij ons. Per uur is dat misschien duurder, maar per klus pakt het goedkoper uit.”

De Engelsen noemen het principe penny wise, pound foolish. Oftewel: in de hoop een kleine besparing te realiseren worden grote kosten gemaakt. “Goed preventief onderhoud voorkomt ongeplande stilstand met alle bijbehorende extra kosten.” Een belangrijk argument om te gaan uitbesteden is volgens Kuijs de toenemende complexiteit van de voertuigen. Trailers volgen daarbij een vergelijkbare curve als de trucks zelf. 

Texa, HaynesPro

Door partners aan zich te verbinden is het bekende onderdelenlabel TRP uitgebouwd naar een full service concept waarmee de DAF-dealer zich als een volwaardige werkplaats voor alle merken trucks en trailers kan profileren. Texa tekent voor de diagnose-apparatuur, trainingen en de helpdesk,
HaynesPro voor de technische data. “Per monteur bekijken we wat het niveau is en aan welke training eventueel behoefte is”, zegt Janssen. “Vervolgens bieden we met onze partners een opleidingsprogramma om het kennisniveau waar nodig verder op peil te brengen.”

Vervoerders met een eigen werkplaats hebben volgens de heren te vaak de neiging om bij binnenkomst direct met het geplande onderhoud te beginnen. “Als jij thuiskomt van een lange reis wil je toch ook eerst je ervaringen delen?” Voor Kuijs is dat niet anders voor een truck. “Die chauffeur zit vol verhalen, maar de truck ook. Hang de stekker eraan en vraag het hem. Alle incidenten staan erin en je weet dan waar je extra op moet letten. Uiteraard blijft visuele inspectie van de technicus zelf daarbij belangrijk. De combinatie van luisteren en kijken voorkomt ongeplande stilstand langs de weg.”

Arno Janssen, manager Business Development TRP bij Paccar Parts Europe en Michiel Kuijs, directeur DAF Benelux & Scandinavia (rechts): “We hebben de drempel verder verlaagd om een multimerkenvloot voor service onder te brengen bij een DAF-dealer met het TRP-label.”

Drie antwoorden

Met het huidige portfolio heeft DAF drie antwoorden voor de aftersalesmarkt. Voor DAF is vanuit het oogpunt van de fabrikant, de eigen merkdealer de beste en meest voor de hand liggende keuze. Sterker: Kuijs schetst dat ruim een op de drie nieuw verkochte trucks een RO-contract (reparatie en onderhoud, BL) heeft via DAF zelf. Tellen we daar het marktaandeel bij op van dergelijke contracten die bij de onafhankelijke DAF-dealers zijn afgesloten dan wordt die verhouding zelfs een op twee.

DAF weet ook dat er eigenaren zijn die een andere voorkeur hebben. Of die nu zelf sleutelen in hun eigen werkplaats of naar een onafhankelijke werkplaats gaan, de DAF-dealers leveren graag onderdelen om die voertuigen ook in optimale staat te kunnen houden. Of die onderdelen DAF-OES zijn of uit het TRP-programma komen is dan de volgende keuze die de inkoper bij de klant moet maken. “Vervoerders met een eigen werkplaats kopen hun onderdelen bij verschillende bronnen en dat vraagt kostbare tijd. Niet alleen het uitzoeken, prijzen vergelijken en het bestellen, maar ook al die bezorgdiensten ontvangen en controleren van de bestellingen. Als je dat bij één partij kunt onderbrengen die alles tegelijk bezorgt dan scheelt dat veel in de efficiency en dus kosten van de werkplaats”, schetst Janssen.

Voor de overige merken geldt dankzij TRP All-Makes eigenlijk hetzelfde rijtje als hiervoor benoemd werd. “Je kunt, als eigenaar van een gemende vloot ervoor kiezen elk voertuig naar de betreffende dealer te laten gaan. Kom je naar ons dan heb je één adres, één factuur en vervolgens kun je je gaan concentreren op je corebusiness: betrouwbaar en efficiënt vervoer voor je klanten.”

Dat roept de vraag op in hoeverre het huidige TRP-programma voldoende marktdekking heeft om deze uitspraken te onderbouwen. Janssen denkt van wel: “We hebben momenteel zo’n tachtig procent van het park afgedekt. Let wel: als het gaat om de servicecomponenten. Daarmee kunnen we de voertuigen probleemloos van beurt naar beurt helpen. In de praktijk zie je toch dat onze doelgroep zich bevindt in de voertuigen die minimaal een jaar of twee oud zijn en dus uit de garantie. Uiteraard kijken we voortdurend naar de samenstelling van het programma en waar we kunnen verbeteren.” 

Barend Luiting

Hoofdredacteur Aftersales Magazine. Branchekenner annex bladenmaker. Houdt van vintage designs en dito single malts. Lijfspreuk: zonder wrijving geen glans.

Barend Luiting has 320 posts and counting. See all posts by Barend Luiting

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.