Congres van de drie uitsmijters

G-Truck Nederland heeft inmiddels een mooie traditie opgebouwd van eigen jaarcongressen. Uiteraard door corona even niet, maar wel direct zodra het weer veilig kon. Ditmaal geen inhoudelijke parallelsessies in comité, maar van kop tot staart de focus op de klant. En veel netwerkgelegenheid.

Plaats van handeling ditmaal Het Oude Magazijn in Amersfoort. In de uitnodiging vooraf was de informatievoorziening verder sober: er zouden drie sprekers te verwachten zijn. Naam en onderwerp werden niet gecommuniceerd. De aftrap gaf Milo Berlijn, een dynamische spreker die houdt van interactie met de zaal en de feel-good-factor combineert met een lach. Hij hield de zaal de spreekwoordelijke spiegel voor van het eigen gedrag en de effecten daarvan op anderen.

Zoals topsporters geneigd zijn alles en iedereen behalve zichzelf de schuld te geven, doen we dat in de contacten met klanten ook graag. Of in het verkeer. Berlijn schetst in woorden een zebrapad waar een voetganger wil oversteken en die we zien aankomen. Toch remmen we op het laatste moment. “Waarom niet eerder, zodat de voetganger tijdig weet dat je hem zag en met een gerust hart oversteekt? Nee, we remmen last minute en geven later nog even gas, terwijl we stilstaan om de voetganger de stuipen op het lijf te jagen.” Bij hem pakte dat echter slecht uit met een boze voetganger als gevolg. Ik zette een rode clownsneus op en kreeg na een verbaasde uitdrukking een glimlach. De man kwam op me af voor een gesprek. Wat bleek? Hij eiste de rode neus.”

Klanten wegjagen

Tijd voor een pauze en de tweede spreker. Guido Thys vraagt de inmiddels opgewarmde zaal de handen op te steken. Dat gebeurt dan ook snel. “Oké, dan was dit de interactie met de zaal. Dan kan ik me nu richten op mijn verhaal.” In dat verhaal volgt al snel een rode neus die hij kreeg van een aso in het verkeer. Zo zaten er meer verbindende factoren tussen de sprekers, al waren ze het ook niet altijd met elkaar eens. Thys profileert zich graag als een dwarsdenker. Ditmaal lag de focus op het wegjagen van klanten en welke strategieën we daar allemaal voor inzetten. Frits Wernsen, operationeel manager van G-Truck Nederland grijpt uiteindelijk in: “Dit is niet de afspraak!” Prima, dan doen we toch 180 graden het tegenovergestelde, alles wat we juist deden om klanten weg te jagen doen we nu juist niet.

Ook de derde spreker, Jos Burgers, heeft de klant en klantengedrag als onderwerp. Maar dan wel vanuit de ondernemer gedacht. Zijn visie bijvoorbeeld is dat we veel te gemakkelijk korting geven. Niet doen! Zeker niet zonder de deal aan te passen. Of in de woorden van Burgers: “Buk niet te snel.” Hij doet niet aan powerpoints, dus we zien zijn handgeschreven notities op het scherm. In enkele voorbeelden wordt al snel duidelijk dat klanten zonder concreet korting te vragen al vaak een scherpere deal krijgen voorgeschoteld. “Nergens voor nodig!”

Netwerken

Het zijn dergelijke sprekers, die leven van het sprekerscircuit maar ook van de bijbehorende boeken, die vaak de rol vervullen van afsluitende act. De combinatie van drie van dergelijke uitsmijters rondom het thema klant zorgden voor een lach en een spiegel op het eigen gedrag. Tussen de bedrijven door onder het genot van een hapje en een drankje was er ruim de gelegenheid voor het netwerken met de leden, klanten en toeleveranciers van G-Truck Nederland. En daar ligt de echte waarde van zo’n congres, daar zullen de sprekers met hun klantvisies het roerend mee eens zijn.

Fotografie: Menno van der Meulen

Barend Luiting

Hoofdredacteur Aftersales Magazine. Branchekenner annex bladenmaker. Houdt van vintage designs en dito single malts. Lijfspreuk: zonder wrijving geen glans.

Barend Luiting has 298 posts and counting. See all posts by Barend Luiting

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *