Bovag: ‘Onderhoudsbehoefte elektrische truck groter dan eerder gedacht’

De elektrificatie van trucks en bussen is inmiddels in volle gang. Vrijwel alle fabrikanten bieden een ruime range aan voertuigen aan, vaak ook met grotere actieradius dan twee jaar geleden. Hoewel de ingroei in het wagenpark bij trucks langzamer gaat dan bij personenauto’s is wel duidelijk dat de komende jaren een flinke groei wordt voorspeld.

Vanzelfsprekend is het overheidsbeleid mede aanleiding hiervoor. Vanaf 2025 worden in ruim 30 steden Zero Emissie Zones ingesteld en zullen nieuwe voertuigen die na 31 december 2024 worden geregistreerd alleen nog die steden in mogen als ze emissie vrij zijn. In 2019 lieten we voor de eerste keer onderzoeken wat de impact is op het aftersales businessmodel van de truckbedrijven. De gevolgen voor omzet en marge bleken groot, net als de urgentie. Gezien de ontwikkelingen en het stijgende aanbod vonden we het belangrijk een update van het 2019 onderzoek uit te laten voeren. 

In 2019 kwam er uit het rapport dat de onderhoudsbehoefte van elektrische trucks en bussen met gemiddeld 65% zou dalen ten opzichte van de dieselvarianten. In het nieuwe rapport blijkt dit cijfer toch lager uit te pakken. We voorspellen nu een terugval van 35%, aldus Bovag.

Laadinfra 

‘We zien inmiddels ook dat de ingroei afhankelijk zal zijn van de investeringsbereidheid bij bedrijven. Voor bussen wordt dit sterk gestuurd middels de concessies. Voor trucks geldt dat in toenemende mate de beschikbaarheid van de benodigde laadinfrastructuur een belangrijk issue is. Wij verwachten dat dit tot op zekere hoogte een remmende werking zou kunnen hebben op de ingroei van EV-trucks in het wagenpark. Ook is nog onzeker wat de invloed van waterstof zal worden in de logistiek over de weg. Een echt effect hiervan verwachten we tegen het einde van het lopende decennium.”, noteert Bovag.

Tussenrapportage

“We zien dit 2022-rapport als een tussenrapportage. Het is onze intentie om de marktontwikkelingen op de voet te volgen om over twee of drie jaar opnieuw een update te laten uitvoeren.” 

Klik hier voor het volledige rapport.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3491 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *