Aftersalesmarkt herstelt zich, elektrificatie komt

Het CBS kwam tijdens de productieperiode van dit magazine met flinke groeicijfers over post- en koeriersdiensten. Bij uitstek gebruikers van bestelauto’s. We vroegen de Van Mossel Groep en de merken Ford, Mercedes-Benz en Renault naar hun ervaringen van het laatste jaar en een voorzichtige blik vooruit.

Eric Berkhof, Van Mossel neemt een nuchter standpunt in ten aanzien van elektrificering.

De omzet van post- en koeriersdiensten steeg volgens het CBS het afgelopen kwartaal met bijna 24 procent. Er werden meer aankopen online gedaan, mede door de coronamaatregelen. In de loop van december werd de lockdown afgekondigd en werden veel kerstinkopen online gedaan. De omzet van internetverkopen steeg in het vierde kwartaal met bijna 56 procent ten opzichte van een jaar eerder. Doordat veel van deze artikelen door koeriers zijn afgeleverd, hadden zij het erg druk aan het eind van 2020. “Ondanks de goede berichten uit de KEP-branche (Koerier, Express Pakjes branche), zijn er natuurlijk ook andere branches die bestelwagens rijden en die wel ernstig getroffen zijn door de corona-crisis. Denk aan de horeca en aanverwante bedrijven.” 

Ford Nederland onderschrijft dit: “Ondanks de toegenomen werkdrukte voor koeriersdiensten is de totale markt in 2020 alsnog gedaald. Wel is de krimp in de bedrijfswagenmarkt duidelijk minder dan bij de personenauto’s.” Een uitspraak die op bijval kan rekenen van Van Mossel. Daar heerst een zekere opluchting: “De bedrijfswagens zijn in ieder geval niet in een vrije val terecht gekomen zoals de personenwagens”, laat topman Eric Berkhof weten. “Het tweede kwartaal was na het uitbreken van corona wel even minder maar corrigeerde zich prima in Q3 en Q4. Het totaal is dus ongeveer gelijk gebleven. De distributie van producten die verkocht worden bij de bekende internetbedrijven voor zowel food als non food helpen daar goed bij!” 

Zowel Van Mossel als de ondervraagde merken zagen hun werkplaatsdrukte flink afnemen. Maar zo niet bij de bestelauto’s. “Voor veel klantsoorten hebben we een krimp in de onderhouds- en reparatiebehoefte gezien als gevolg van de minder gereden kilometers. In de bestelwagensector, de transportsector in het bijzonder, hebben we deze trend niet waargenomen”, zegt Renault. Ford onderschrijft dit: “Ondanks dat we wel een minder resultaat hadden dan in 2019 viel de ‘schade’ mee. Dit kwam enerzijds door de drukte bij onze bedrijfswagenklanten. Maar ook doordat ons marktaandeel stijgt en we onze diensten steeds verder uitbreiden”, aldus Ford. 

Werkplaatsdrukte

Van Mossel rapporteert een stabiele werkplaatsdrukte: Het aantal gefactureerde werkplaatsuren is nagenoeg gelijk gebleven per doorgang voor bedrijfswagens. Voor personenwagens moesten er wel meer klanten binnengehaald worden om gelijk te blijven aan aftersalesomzet”, aldus Eric Berkhof. Mercedes zegt dat het prioriteit gaf aan het zoveel mogelijk open houden van werkplaatsen: “Het hele jaar door hebben we alle werkplaatsen open kunnen houden en onze klanten de service kunnen verlenen, inclusief 24-uursservice, zoals ze die van ons mogen verwachten. Ondanks alle beperkende corona-maatregelen in Nederland en Duitsland bleef de onderdelenlevering op gang.” Het merk herinnert ons eraan dat er veel voertuigen aan hulpdiensten zijn geleverd de afgelopen tijd, die natuurlijk altijd operationeel moeten blijven: “Het openhouden van de werkplaatsen had voor ons topprioriteit gedurende alle beperkende maatregelen. Vooral ook om ervoor te zorgen dat de hulpdiensten zoals de politie, brandweer en ambulancediensten en de transportsector geen enkele hinder zouden ondervinden. We hebben deze sectoren 100 procent mobiel kunnen houden.”

Verkoopresultaten

Ook al bleef de schade als gevolg van de lockdowns in de bestelautowereld beperkt, toch daalden de verkopen. “De verkoopdaling blijkens de cijfers van het RDC beliep 21 procent. Mercedes-Benz wist dit tot 15 procent te beperken, dus deden we het beter dan de markt. Overall was de performance van Daimler over 2020 beter dan verwacht.” Renault rapporteert een marktaandeel van 10,8 procent wat neerkomt op 6551 nieuwe bestelauto’s. Een marktaandeel dat dus met een half procentje is gedaald. De totale markt bedroeg in 2020 60.406 voertuigen, maar in 2019 bedroeg de totale marktomvang nog 76.395 bestelauto’s.

Mercedes is een van de koplopers op het gebied van elektrische bestelauto’s.
Renault komt later dit jaar weer terug met de Express.
Ford start in 2024 met de E-Transit.

2021

Renault ziet een positieve trend voor dit jaar. “Onze verkopen zijn licht gestegen en we zien veel kans met nieuwe producten in 2021 voor Renault met de nieuwe Renault Express, Renault Kangoo en Trafic phase 2.” Mercedes-Benz spreekt van een voorzichtig herstel van de aftersalesmarkt. “We zijn slechts een paar maanden onderweg dus voor conclusies is het nog veel te vroeg. Heel veel hangt af van wanneer alle coronamaatregelen worden opgeheven”, aldus Mercedes, maar: “Onze verwachting voor dit jaar is dat de aftersalesactiviteiten zullen toenemen ten opzichte van 2020. Een aantal bedrijfssectoren, zoals personenvervoer en de entertainmentindustrie, zitten wat transportbewegingen nog lang niet op het niveau van 2019. Wanneer deze bedrijfssectoren weer volledig aan de slag kunnen zien wij dat terug binnen de aftersales.” Ford is nog weer voorzichtiger en zegt te verwachten dat de markt in 2021 beter zal zijn dan afgelopen jaar. 

Elektrificatie

Van Mossel zegt over de elektrificatie die dit segment te wachten staat: “Wij zetten daar vol op in, zonder de fossiele brandstof te vergeten. We hebben wel het geluk dat we ook de merken hebben die al vol op elektrisch inzetten want nog niet ieder merk is daar actief in!” Dat laatste is een understatement: hoewel sommige merken al elektrische bestelauto’s verkopen in ons land, gaat dit bij marktleider Volkswagen nog drie jaar duren. Gevraagd naar hun elektrische initiatieven en perspectieven, geven de merken uitvoerige antwoorden: “Mercedes-Benz heeft het breedste aanbod aan elektrische bestelwagens: de eVito Gesloten Bestelwagen, de eVito Tourer, de EQV en de eSprinter. Volgend jaar wordt daar de eCitan nog aan toegevoegd. Ons professionele VanPro Center-netwerk is volledig getraind in het adviseren van ondernemers die interesse hebben in elektrisch rijden wat verder gaat dan alleen het voertuig, denk aan laadinfrastructuur, laadpassen en fiscaal advies.” 

Renault is als enige al langer bezig met elektrische bestelauto’s: in 2011 een van de eerste merken met volledig elektrische voertuigen in Nederland en heeft hier inmiddels erg veel ervaring mee opgebouwd. Ruim 10 jaar geleden is direct ook gestart met het opleiden van sales- en aftersales medewerkers. Inmiddels zijn er al veel specialisten op dit gebied in de Renault dealerorganisatie, beschikt men over het juiste equipment (incl. laadmogelijkheden) en zijn er bij iedere dealer ev-VP NEN9140 gecertificeerde technici. Daarnaast is er een BRW (Batterij Reparatie Werkplaats) opgezet om ook reparaties in de batterij zelf te kunnen uitvoeren. 

Servicepunten

Van Mossel heeft twaalf zogeheten singlebrand-vestigingen op bestelautogebied. In combinatie met personenauto’s zijn het 192 vestigingen, dit geldt voor de gehele Benelux. Van Mossel verkoopt vrijwel alle merken. Naast Volkswagen dat de hoofdmoot vormt. “Een belangrijk onderdeel van onze strategie hierbij is dat we over heel Nederland verdeeld zijn.” Renault heeft 23 officiële Renault Pro+ centra die advies geven in alle soorten bedrijfswagens en die ook zijn gespecialiseerd in op- en ombouw. Uiteraard kan daarnaast bij elke salesoutlet van Renault ook een bedrijfswagen worden besteld. Ford heeft momenteel 96 dealers die allemaal bedrijfswagens mogen verkopen. 22 van deze dealers zijn gespecialiseerde Transit Centrum dealers. Mercedes-Benz heeft 52 salesvestigingen en 74 servicepunten in Nederland die 100 procent gericht zijn op de bestelwagen.

Marktontwikkeling

De verwachting van het Ministerie van I&W is dat er 4400 elektrische bestelwagens (A22 miljoen SEBA-subsidie gedeeld door A5000 = 4400) de weg op komen dit jaar. De verwachting van RAI/Bovag is een marktomvang van 64.000 bestelwagens, dus 6,9 procent aandeel elektrisch. Renault zegt dat hier nog bij komt dat het huidige bestelautopark in ons land betrekkelijk oud is. “We zien dat steeds meer merken zich ontwikkelen met een vorm van elektrificatie. Dit is voor Renault niet anders. We hebben al een Master en Kangoo Z.E. sinds een aantal jaren, maar ook de nieuwe bedrijfswagens van Renault zullen worden uitgerust met een vorm van elektrificatie.” 

Ford start net als VW, waarmee het op bestelautogebied intensief samenwerkt, in 2024 met elektrificatie. “Modellen als de E-Transit en E-Transit Custom en de Mustang Mach-E zorgen er inderdaad voor dat ons gehele dealerapparaat ook bezig is met deze transformatie. Transit Centra zijn hierbij onze flagship-dealers die voorop lopen met betrekking tot elektrificatie en connected services. Gelukkig kunnen we hierbij voortborduren op de ervaring die we al hebben met de Transit Custom PHEV en onze geëlektrificeerde personenauto’s zoals de Kuga PHEV en Explorer PHEV. Maximale uptime voor de klant is hierbij altijd het doel”, aldus Ford. Het laatste woord geven we aan Eric Berkhof die over de elektrificatie van de bestelauto zegt: “Wij hopen op versnelling van vervanging, maar we zien nog niet direct een groot effect.”

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3316 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.