Zelf doen

Is het peutergedrag om de kop boven dit artikel te roepen? Als je het internationaal gehouden onderzoek onder grote vlooteigenaren leest misschien wel. De trend lijkt daar af te buigen richting uitbesteden. Dat past ook mooi bij de activiteiten van opdrachtgever TIP, die immers juist de flexibele schil kan vormen als het gaat om vlootbeheer en -eigendom. Nederland is echter een vreemde eend in de bijt en dat zelf doen kon hier weleens hardnekkig stand houden.

Drie letters vormen het fundament: apk. Het zelf mogen keuren wordt nog altijd door vlooteigenaren als een belangrijk voordeel gezien. Een die opweegt tegen de ermee gepaard gaande investeringen. Zoals nu weer die deeltjesteller, maar vergeet de juiste remmentestbank en de spelingsdetector vooral niet. De logistiek om je vloot op het juiste moment door externen gekeurd te krijgen weegt voor die groep simpelweg niet op tegen zelf investeren in eigen apk-middelen en bijbehorend opgeleid personeel. Hebben zij het bij het juiste eind?

Ik spreek regelmatig ondernemers die overtuigd zijn van de eigen visie en meestal sluit die ook naadloos aan bij de eigen situatie. Simpel gezegd is niet elke onderneming vergelijkbaar met de andere, qua vlootsamenstelling, doelgroep en locatie. Ook de personele situatie kan een rol spelen: vind ik technici, vind ik chauffeurs? Vind ik grond om de warehousing-functie te laten groeien of moet ik de werkplaatsruimte daarvoor opofferen. Lastige vragen soms. Als je de fabrikanten spreekt is het weerwoord simpel: “Schoenmaker houd je bij je leest. Wij doen zelf geen transport, waarom zou je zelf onderhoud willen doen.”

De voorbeelden om het zelf te doen zijn legio. Beide kanten van de medaille belichten we in ons magazine en deze uitgave zien we wederom bevestigd dat transporteurs vertrouwen hebben in een eigen werkplaats en investeren in die aftersalestoekomst. Er is niks peuterachtigs aan het roepen van ‘Zelf doen!’

Barend Luiting

Hoofdredacteur Aftersales Magazine. Branchekenner annex bladenmaker. Houdt van vintage designs en dito single malts. Lijfspreuk: zonder wrijving geen glans.

Barend Luiting has 328 posts and counting. See all posts by Barend Luiting

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.