Ammoniak in plaats van diesel als brandstof

Mahle Powertrain leidt een innovatief project om diesel door ammoniak te vervangen. Het project wordt gefinancierd door de Britse regering om koolstofvrije en koolstofarme brandstoffen te ontwikkelen voor off-highway sectoren zoals mijnbouw, steengroeven en de bouw. Ook voor al bestaande machines.

Het onderzoek richt zich op twee benaderingen. De eerste is een op korte termijn te gebruiken, achteraf aan te brengen, tweeledige brandstofregeling die wordt getest op een zescilinder turbodieselmotor. Extra injectoren die aan de luchtinlaat worden toegevoegd, voeren ammoniak in als de belangrijkste energiebron.

De tweede benadering wordt ontwikkeld met Mahle’s eigen ééncilindermotor. Deze maakt gebruik van Mahle Jet Ignition (MJI) – een vorm van voorkamerontsteking – ter vervanging van de traditionele bougie om de ammoniak te ontsteken. Zodoende is er geen ontstekingsbron op basis van fossiele brandstoffen meer nodig.

Jet Ignition

Mahle’s Jet Ignition-technologie bestaat uit een kleine kamer (zie foto) in de cilinderkop. Eenmaal ontstoken gaat het resulterende hete gas door kleine openingen in de hoofdverbrandingskamer als een reeks stralen die het resterende mengsel snel en gelijkmatig doen ontbranden.

De technologie zorgt volgens de initiatiefnemers voor een superschone, efficiënte verbranding in de hele kamer, waarbij weinig of geen verontreinigende stoffen zoals stikstofoxiden vrijkomen. De door MJI mogelijk gemaakte verhoging van de verbrandingssnelheid biedt een oplossing voor een van de uitdagingen van het gebruik van ammoniak, dat doorgaans relatief traag verbrandt.

Beetje waterstof

In beide onderzoeksprogramma’s onderzoeken Mahle Powertrain en zijn partners ook de toevoeging van een kleine hoeveelheid waterstof aan het ammoniakmengsel om de verbrandbaarheid verder te verbeteren. Het project heeft tot doel de haalbaarheid vast te stellen van het gebruik van ammoniak om de overgang naar koolstofvrije brandstoffen te versnellen in deze moeilijk te elektrificeren industrieën en zal begin 2023 met zijn bevindingen komen.

Barend Luiting

Hoofdredacteur Aftersales Magazine. Branchekenner annex bladenmaker. Houdt van vintage designs en dito single malts. Lijfspreuk: zonder wrijving geen glans.

Barend Luiting has 328 posts and counting. See all posts by Barend Luiting

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.