AA-Equipment Support sluit eerste Netwerk Partner aan

Na een geslaagde pilot heeft Allers Bedrijfswagens besloten om als eerste partner in Nederland toe te treden tot het Netwerk voor Remote diagnose en configuratie van AA-Equipment Support.

Partnercontent

De innovatieve combinatie van het Launch Services Platform en de hardware componenten, SmartLink-eXpert en SmartLink-Remote, maken het mogelijk om op een snelle en eenvoudige manier op afstand ondersteuning te bieden aan een monteur. Diagnoses stellen, ondersteuning bieden bij gecompliceerde technische problemen, updaten van een voertuig; dit alles remote. De Netwerk Partner die beschikt over een expert met de benodigde kennis, de meest actuele informatie en de benodigde apparatuur, deelt zijn kennis en kunde met de bij het voertuig aanwezige monteur. 

3 Componenten in totaal

Het Launch Service Platform zorgt middels 2 interfaces voor verbinding tussen het diagnoseapparaat en voertuig. De Smartlink-eXpert, die rechtstreeks verbonden wordt met een diagnoseapparaat, maakt middels het platform verbinding met de SmartLink-Remote, welke rechtstreeks aangesloten wordt op de OBD- aansluiting van een voertuig. Via het platform ontstaat een online omgeving waar verzoeken voor remote support kunnen worden geplaatst en/of doorgezet kunnen worden naar andere Netwerk Partners. Dit Netwerk maakt het mogelijk om alle toekomstige op het platform aangesloten Netwerk Partners met al hun kennis en expertise te verbinden en hun diagnoseapparatuur, multi-brand als ook OEM te delen en te gebruiken. Voor Allers Bedrijfswagens dé toekomstbestendige oplossing om haar klanten op alle 7 vestigingen altijd de juiste expertise op het juiste moment aan te kunnen bieden. “Dankzij de Launch SmartLink kunnen we een monteur met een specifieke expertise vanaf 1 locatie in een korte tijd op meerdere vestigingen tegelijk inzetten, diagnose laten stellen of ondersteuning laten bieden. Buiten het feit dat ons dit veel reisuren met bijbehorend risico scheelt, levert het ook nog eens extra kennisoverdracht op door de samenwerking onderling”, vertelt Twan Schripsema, After Sales Manager bij DAF-dealer Allers Bedrijfswagens.

Onderdelen programmeren

In de werkplaats staat een nieuwe DAF XF Euro 6 die wordt klaargemaakt voor de klant. De aanwezige opbouwermodule (BBM) dient nog geprogrammeerd te worden. De monteur bij het voertuig sluit de SmartLink-remote aan op het voertuig. Inmiddels heeft de Master Technician, die op een andere locatie is, al een remote supportverzoek aangemaakt in het platform en sluit de SmartLink-eXpert aan op de DAVIE (originele DAF- testapparatuur). Eenmaal verbonden controleert de Master Technician alle op het voertuig aanwezige systemen. Enkele aanwezige foutcodes blijken direct te kunnen worden gewist. De BBM-module wordt gecontroleerd en middels de DAVIE, op afstand, geprogrammeerd. Vervolgens worden de OE-updates nog uitgevoerd.

Diagnose stellen  

Ook diepgaande diagnose kan op afstand worden uitgevoerd. Op de vestiging in Weert staat een voertuig met een storing. De aanwezige monteur wil graag een second opinion over de door hem gestelde diagnose. De SmartLink-Remote wordt op het voertuig aangesloten. De collega op de andere vestiging heeft inmiddels met de SmartLink-eXpert verbinding gemaakt en heeft zo met zijn DAVIE toegang tot het voertuig. De meetwaardes worden uitgelezen en hij komt tot dezelfde conclusie. De reparatie wordt uitgevoerd.

Klanten op afstand ondersteunen

Naast het ondersteunen van collega’s van eigen vestigingen wil Schripsema de Launch SmartLink-remote ook in gaan zetten bij zijn klanten. Zelf reparerende fleetowners en vrije werkplaatsen kan hij zo ondersteunen en begeleiden. Klanten die bij Allers Parts kopen, waarbij programmeerwerk vereist is, kunnen op afstand geholpen worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een versnellingsbakmodulator. Na het monteren van het onderdeel dient de modulator geprogrammeerd te worden met de originele DAF-testapparatuur, de DAVIE. Voorheen moest na de montage de klant alsnog met het voertuig naar de werkplaats van Allers of de monteur van Allers naar de werkplaats van de klant komen. Door de SmartLink-Remote in te zetten kan de Master Technician op afstand de delen programmeren, kan kostbare tijd gewonnen worden en is het voertuig sneller inzetbaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *