A-merk in wording


De organisatie Apollo Vredestein B.V. timmert sinds 2019 aan de weg met de introductie van de Apollo truckbanden. Het moederbedrijf Apollo Tyres, marktleider in India, heeft hiervoor een op Europa gerichte productrange opgezet en is bezig met een indrukwekkende opmars. Nederland behoort binnen deze Europese ontwikkeling tot één van de koplopers. Twan in de Rijp legt uit.

In Nederland zijn Twan in de Rijp en Dirk Jansen verantwoordelijk voor de uitbouw van het merk Apollo truckbanden en de begeleiding hiervan. Drie jaar geleden is In de Rijp met collega’s van verkoop Nederland gestart met de implementatie van een geheel nieuw Sales & Marketing plan om het marktaandeel van Apollo truckbanden te doen laten stijgen. Recent is de Apollo truckbandenafdeling Nederland uitgebreid met Dirk Jansen, afkomstig van De Molen Banden (Reek) dat al jaren Apollo-partner is op het gebied van verkoop en logistiek. Met de komst van Jansen beschikt het verkoopteam over meer dan 40 jaar truckbanden verkooptechnische ervaring en is het gezamenlijk doel om binnen afzienbare tijd een tweecijferig marktaandeel in Apollo truckbanden te gaan realiseren.


En die ambitie komt niet uit de lucht vallen, zegt In de Rijp. “Net als in de meeste Europese landen is ook in Nederland de groei van het marktaandeel Apollo truckbanden ongekend sterk. Deze groei is het resultaat van de marktstrategie waar een aantal jaren geleden voor is gekozen. Naast de beschikbaarheid van premium producten wordt er gebouwd aan een netwerk van loyale Apollo wederverkopers, de zogenaamde ‘Ambassadors’ van Apollo truckbanden.”


“Doel is uiteindelijk eerste montage”


Het netwerk van loyale wederverkopers telt momenteel in Nederland 65 wederverkopers en zal in de komende periode verder worden uitgebreid. In de basis is elke bandenspecialist of wederverkoper welkom in het verkoopnetwerk mits de levering en service van Apollo truckbanden, alsmede de samenwerking met de andere Apollo Ambassador leden, prioriteit heeft. Apollo Nederland en België werken overigens nauw samen en gezamenlijk beschikt de Apollo-organisatie met de Ambassador-leden nu al over een servicenetwerk van meer dan 160 Apollo wederverkopers in de Benelux.

Schadegarantie

Deze samenwerkende Apollo wederverkopers worden door Apollo Tyres bijgestaan om de Nederlandse transporteurs te ontzorgen en het risico op stilstand zo veel mogelijk te vermijden. Maar, ook zeer belangrijk, om de kilometerkostprijs van truckbanden tot een minimum te reduceren. Banden vertegenwoordigen immers zo’n twee procent van de totale kosten van een transportbedrijf. De Apollo premium truckbandenkwaliteit met bijbehorend prijspeil zorgt voor de laagste kilometerkostprijs.”


In de Rijp noemt desgevraagd besparingspercentages van tien, vijftien procent die mogelijk zijn, afhankelijk van de uitgangssituatie uiteraard. “Elke transporteur die dit zelf wenst te testen, stellen wij in staat om dit samen met Apollo Tyres te gaan bewijzen. Daarbovenop maken de Ambassadors deel uit van de Europese en Benelux 24/7 Apollo Breakdown Service met overzichtelijke pechservice tariefstelling. Als blijk van de kwaliteit van Apollo truckbanden heeft men tevens de mogelijkheid om haar klanten de Apollo Schade garantie aan te bieden op 22,5 en 17,5 inch Apollo truckbanden. De schadegarantie ontneemt de transporteur een deel van de bedrijfsrisico’s in ondernemen.”

Uitbreiding gamma

Om de doelstellingen te behalen wordt er op vele essentiële onderwerpen doorontwikkeld. Met name de line-up uitbreiding van de door de markt gevraagde truckbanden heeft prioriteit. Apollo truckbanden worden ingedeeld in zeven Apollo marktsegmenten, te weten: EnduRace, EnduTrax, EnduCity, EnduTuff, EnduComfort, EnduMile en EnduWinter. De huidige line-up bestaat voornamelijk uit truckbanden in de eerste twee marktsegmenten daar deze marktsegmenten tachtig procent van de totale verkopen in Europa vertegenwoordigen. Voor de segmenten EnduCity en EnduComfort worden momenteel de nieuwe City busband en Coach busband geïntroduceerd.


“Apparaten met een statisch verlichtingsscherm uit de jaren zestig en zeventig zijn sindsdien niet langer toegestaan.”


Onlangs is bovendien de nieuwe opleggerband EnduRace RT2 in de maat 385/65R22,5 met 3PMSF geïntroduceerd. Maar ook de nieuwe truckband voor de aangedreven assen, de EnduRace RD2. Verder geeft Apollo aan eind dit jaar, uiterlijk begin 2022 de 50-serie opleggerbanden en 60-serie vrachtwagenbanden te gaan introduceren. Doel is om in de komende periode negentig procent van de Europese markteisen te realiseren.

Extra productie

Door de buitengewone groei de laatste jaren van Apollo truckbanden is de voorraad voor Nederland naar Enschede overgebracht. Met deze verandering is het mogelijk om de Next Day delivery te garanderen. Wederverkopers kunnen via e-commerce de orders plaatsen, wat voor 15:00 uur besteld en ingevoerd wordt, krijgen ze de volgende dag aangeleverd. Het warehouse in Hongarije en een tussenmagazijn in Duitsland dragen zorg voor continuïteit in levering en beschikbaarheid. In de afgelopen weken heeft Apollo truckbanden de productie in Hongarije verder opgeschroefd en geïnvesteerd in de aankoop van extra productiemallen. Hiermee kan de algemene groei in Apollo truckbanden maar ook de huidige ontstane truckband- schaarste in de Europese markt enigszins worden afgedekt. Deze fabriek in Hongarije produceert naast personen- en bestelwagenbanden de Apollo truckbanden voor de vervangingsmarkt in Europa. Daarnaast zal er in de toekomst geproduceerd worden voor de eerste montage. Het toekomstplan van Apollo Tyres is namelijk om Original Equip-ment Partner te gaan worden van de gerenommeerde truckfabrikanten in Europa. De bestaande fabriek in Enschede zal zich verder gaan specialiseren in landbouwbanden en in Vredestein en Apollo personenwagenbanden.

Barend Luiting

Hoofdredacteur Aftersales Magazine. Branchekenner annex bladenmaker. Houdt van vintage designs en dito single malts. Lijfspreuk: zonder wrijving geen glans.

Barend Luiting has 294 posts and counting. See all posts by Barend Luiting

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *