fbpx
bekeken: 861 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (4,00)

‘We móeten hier gewoon zitten’

DOMEIN:

Geplaatst op: 6 januari 2020, 10:16

Leestijd: 3 minuten

Sinds kort heeft TIP Trailers Services een eigen werkplaats op bedrijventerrein Het Klooster, Nieuwegein. Tal van logistieke dienstverleners gingen TIP al voor. “Daardoor alleen al moeten wij hier gewoon zitten”, zegt directeur Jan van Vugt van Toscon, het bedrijf van TIP dat de onderhoudswerkplaatsen runt.

 Van Vugt trekt bij de operatie in Nieuwegein op met logistiek dienstverlener Wezenberg uit IJsselmuiden. “Dat is niet de eerste keer. In Zwolle werken we ook al samen: zij hebben een terrein en wij zetten er een pand op waar wij het pand huren. Een uitgelezen kans om onder andere materieel van hen te onderhouden. Daarnaast is het een steunpunt voor onze klanten en voor onze eigen huurtrailervloot”, legt Van Vugt uit. “Dus toen Wezenberg hier in Nieuwegein een crossdock-dc realiseerde, kwam de vraag bij ons of we daar geen servicewerkplaats wilden bouwen, op hun grond. Wanneer je beseft wat zij hier voor een locatie hebben, dan kan het antwoord alleen maar ‘ja’ zijn. Hier bevinden zich grote partijen die hier met tal van trailers dagelijks te vinden zijn.”  

Met de locatie zat het dus meteen goed, maar dan. Al snel liep Van Vugt er tegenaan, dat het in de regio Midden-Nederland niet eenvoudig is om personeel te vinden. “We zijn nu van start gegaan met 3,5 fte, maar dat aantal zou ik graag verdubbeld willen zien. “We zouden het pand zelfs nog kunnen uitbreiden wanneer de zaken nog beter zouden gaan lopen. Dat is geen overdreven optimisme, we weten hoe het gaat met andere vestigingen van Toscon. Die zijn ook in de nabijheid van grote retailers gebouwd, met als gevolg dat we succesvol zijn met onze dienstverlening.”

‘Door met een trailer te werken als uitklapbaar mobiel leslokaal, hebben we een rijdend cursuslokaal inclusief een kleine bar. Dan worden de uren optimaal benut, blijft iedereen letterlijk en figuurlijk bij de les, en kun je eventueel na afloop wat met elkaar ontspannen.’

Om te komen tot een betere aanwas van personeel, heeft Van Vugt diverse maatregelen genomen. Zo heeft hij een recruiter in de arm genomen, die goed bekijkt of de technicus of monteur geschikt is om aan te sluiten bij het team dat Van Vugt voor ogen heeft. “Dat is belangrijk, want wanneer je een geschikte monteur hebt gevonden, dan wil je ook graag dat hij de eerstkomende jaren bij het team blijft.” Van Vugt werkt ook samen met uitzendbureaus en hij bezoekt evenementen, zoals de peproloog van de Dakar afgelopen november, waar mogelijk kandidaten voor het monteursvak op af komen. “Dat doen we met een evenemententrailer, die we intensief inzetten, ook voor het geven van cursussen.” Over het fenomeen cursus heeft Van Vugt goed nagedacht. “We kunnen onze monteurs naar cursussen sturen van leveranciers, maar dan krijg je een toch wat getint verhaal. Bovendien zijn monteurs dan veel reistijd kwijt. Door met een trailer te werken als uitklapbaar mobiel leslokaal, hebben we een rijdend cursuslokaal inclusief een kleine bar. Dan worden de uren optimaal benut, blijft iedereen letterlijk en figuurlijk bij de les, en kun je eventueel na afloop wat met elkaar ontspannen.”

Volledige service

Van Vugt heeft de werkplaats in Nieuwegein vanwege de grote variatie van mogelijke klanten in de directe omgeving laten voldoen aan alle denkbare eisen. “Er wordt veel uitgelegd over elektrische mobiliteit en over het ‘gaswaardig’ maken van een werkplaats. Uiteraard hebben we ervoor gekozen om deze nieuwe locatie ook te laten voldoen aan alle denkbare eisen. Carrier is hierin betrokken voor de koelmachineservice en we willen zelf service en onderhoud verlenen in het kader van de laadklep periodieke keuring en wat daarbij komt kijken. Al die retailklanten werken toch in verreweg de meeste gevallen met een laadklep.” Van Vugt wijst erop, dat op de locatie Nieuwegein ook een volledig operationele servicebus klaarstaat om klanten snel te kunnen assisteren. 

Elektrificatie

Van Vugt zegt te bestuderen wat de gevolgen zijn van een voortgaande elektrificatie van het wagenpark. We zien al bij trailers dat vervoerders streven naar een elektrische koeling. Dat zie ik als een begin. De chassis-cabines waarmee Albert Heijn de online bestelde boodschappen rondbrengt, zullen als eerste elektrisch worden. Daar kunnen wij zeker op inspelen en we zullen ervoor zorgen dat onze werkplaatsen voor deze nieuwe fase bijtijds klaar zijn. Het gaat dan echt alleen nog om remmen, verlichting, batterij, laadklep en elektromotor. De complexiteit van reparaties zal anders worden en monteurs moeten beter geschoold worden met betrekking tot elektriciteit.” 

Ford Trucks

Van Vugt zegt dat de aangekondigde samenwerking met het Turkse Ford Trucks al leidt tot aanvragen voor service en onderhoud. Dit, omdat Ford op termijn van plan is om ook trucks in het westelijk deel van Europa te verkopen. “Nu gaat het voornamelijk nog om Oost-Europese chauffeurs die hier hun nieuwe Ford truck willen laten servicen. We hebben dus al personeel van ons in Turkije bij Ford laten trainen. Van Vugt zal in eerste instantie een aantal werkplaatsen geschikt maken voor de service aan Ford-trucks. 

Streetscooter showt…Minder trucks, lager rendement…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties