bekeken: 156 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

Voorstel tolheffing naar Duits model

DOMEIN: Wetgeving

Geplaatst op: 27 juni 2019, 17:06

Leestijd: 2 minuten

Het ministerie van IenW heeft een voorstel naar buiten gebracht over de werking van een tolsysteem voor vrachtwagens in Nederland. Opvallend zijn de overeenkomsten met het Duitse model.

De heffing gaat gelden voor nagenoeg alle autosnelwegen en een aantal andere wegen – met name N-wegen waarop uitwijkend vrachtverkeer van substantiële omvang zou ontstaan). Het  bedrag in het wetsvoorstel is afhankelijk van de gewichtsklasse van het voertuig en de milieueigenschappen (euro-emissieklasse). Gemiddeld is het circa 15 cent (prijspeil 2018) per gereden kilometer. Ook in Duitsland zijn dit de uitgangspunten. 

LNG, elektrisch

De meest vervuilende en zware vrachtwagens Euro 0 en zwaarder dan 32 ton GVW betalen 0,260 euro per kilometer. De zuinigste vrachtwagens betalen tussen de 0,078 en 0,130 euro per kilometer. Ook in Duitsland zijn dit de uitgangspunten.

Opvallend is dat voor LNG- of elektrische trucks geen aparte categorieën zijn ingedeeld. In Duitsland zijn deze wel voor twee jaar geheel tolvrij. Dit omdat genoemde trucktypen schoner zijn dan de huidige Euro 6 diesels. Op sociale media lezen we dat zo’n aparte categorisering momenteel wel bestudeerd wordt.

Omzetting

De vrachtwagenheffing gaat zorgen voor een omzetting van vaste belasting (motorrijtuigenbelasting en Eurovignet) naar een variabele per afgelegde kilometer. Zo gaat het binnen- en buitenlands vrachtverkeer meer dan nu betalen voor gebruik van de weg. De netto-opbrengsten van de heffing worden ingezet voor verduurzaming en innovatie van de Nederlandse vervoerssector.
Het te beprijzen wegennet is zodanig gekozen, dat verwachte uitwijkroutes er zoveel mogelijk aan zijn toegevoegd. Om dit te bereiken, is afgestemd met regionale wegbeheerders, gebruikmakend van modelstudies en hun kennis van de lokale situatie en omgeving. Na invoering van de heffing zal het vrachtverkeer gemonitord worden. In spoedeisende gevallen kan een eventuele uitwijkroute snel via een aparte regeling worden opgenomen in het heffingsnetwerk.

Reageren

Tot en met 7 augustus kan op alle onderdelen van het wetsvoorstel en de toelichting worden gereageerd. Belanghebbenden, omwonenden en belangstellenden worden door het ministerie ‘van harte’ uitgenodigd een reactie te plaatsen. De bedoeling is dat een tolsysteem voor alle trucks op Nederlandse wegen in 2023 ingevoerd gaat worden.

Tags: , , , , , , , , , ,

Autec-VLT: drie op een rij‘De chauffeurs willen niet…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties