bekeken: 373 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Volvo: ‘Markt krimpt dit jaar verder’

DOMEIN:

Geplaatst op: 10 januari 2020, 10:33

Leestijd: 2 minuten

Volvo Trucks Nederland verwacht dit jaar een verder krimpende truckmarkt. In 2019 ging het de Nederlandse Volvo-importeur nog redelijk goed af, met name in het bouwsegment. Bij het lange afstandsvervoer brak LNG verder door en debuteerde de nieuwe FH met turbocompound. Last but not least werd de eerste elektrische Volvo in Nederland verkocht aan afvalverwerker Renewi.

Het jaar 2019 liet een nauwelijks noemenswaardige teruggang zien in truckverkopen, maar voor 2020 zijn de Volvo-managers minder positief. “We hebben een langjarig beeld van de truckverkopen en daaruit blijkt dat vanaf zes ton GVW er jaarlijks gemiddeld zo’n 13.500 eenheden verkocht worden. Na een uitschieter naar de 15000 in 2017, verwachtten we niet dat we in 2018 nog eens boven de 16.000 uit zouden komen. Vorig jaar werden er ruim 15.000 trucks in deze klasse in ons land verkocht”, aldus algemeen directeur Wabe van Solkema en commercieel directeur Roeland Ruygt, die zeggen te verwachten dat de markt dit jaar zeer waarschijnlijk op het gemiddelde zal uitkomen. Zij dichten Volvo van dit aantal een aandeel toe van 20 procent. Nu is dat nog volgens eigen cijfers 19 procent. Eergisteren meldde de RAI dat Volvo een marktaandeel heeft van 18 procent.

Oorzaken

Van Solkema en Ruygt zeggen te verwachten dat de grotere klanten gewoon op de normale wijze hun vervangingsaankopen zullen doen. “Maar de kleinere klanten met één of enkele trucks, die zullen hoogstwaarschijnlijk dit jaar terughoudend zijn. Zij zullen zeer waarschijnlijk nieuwe investeringen uit gaan stellen, omdat hun onzekerheden zijn afgenomen. Vaak rijden zulke bedrijven voor de groteren, en wanneer die minder werk krijgen, snijden ze in de schil van ingehuurde krachten.”

Ook in de bouw, een segment wat volgens cijfers van Volvo in vijf jaar tijd verdubbelde, verwachten de heren een teruggang. “De gang van zaken met stikstof en PFAS zijn natuurlijk bijzonder ongelukkig geweest voor dit segment. We vrezen dat we daar nog wel de gevolgen van gaan merken.”

LNG, elektrisch

Volvo Trucks Nederland verwacht verdere acceptatie van trucks die op LNG rijden. Het merk bespeurt een lichte toename van de LNG-verkopen het afgelopen jaar. Maar dat zijn nog steeds niet meer dan 141 trucks op een totaal van 13000 (zwaarder dan 16 ton GVW). Volvo zei hiervan bijna de helft te hebben geleverd. Verteld werd dat PostNL gaat overschakelen op LNG en eerder al maakte de trouwe Volvo-klant CB (voorheen Centraal Boekhuis) ook een eerste stap in die richting. “Intussen worden er nog steeds tankstations bijgebouwd de komende tijd, ook in Duitsland. We verwachten dat dit de verkopen een verdere impuls zal geven.”

Afvalverwerker Renewi neemt de eerste elektrisch aangedreven Volvo-truck in gebruik die in Nederland geleverd wordt. “We hebben een truck nodig die af fabriek door een OEM geleverd wordt, die 27 ton GVW heeft en een 6×2 chassis met een gestuurde sleepas. Volvo is op dit moment de enige die dit kan leveren”, aldus de wagenparkbeheerder van Renewi. De nieuwe truck is vooral bedoeld om eerste ervaringen mee op te doen in de praktijk van elektrisch huisvuil inzamelen. Renewi bestelde vorig jaar 119 nieuwe Volvo-trucks met een dieselmotor.

Al tien jaar GitiTweemaal Iveco Stralis LNG…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties