bekeken: 77 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

Vervoerders vragen Timmermans emissiehulp

DOMEIN: Wetgeving

Geplaatst op: 29 november 2019, 12:07

Leestijd: 2 minuten

Volledig ‘schoon’, emissievrij vrachtverkeer in de stad móet opgenomen worden in de door Frans – klimaatcommissaris – Timmermans aangekondigde Europese ‘Green Deal’. Die schriftelijke oproep doen zes grote Nederlandse bedrijven, samen met Europese collega’s, een Nederlandse en Europese brancheorganisatie én Natuur & Milieu.

Het gaat om Van der Wal Transport uit Utrecht, Vos Logistics uit Oss, Breytner uit Rotterdam, De Rooy uit ’t Goy, verlader Unilever en oplader Fastned. Hun belangrijkste aandachtspunten:

  • zorg dat voertuigfabrikanten meer nul-emissietrucks (batterij-elektrisch of waterstof) gaan produceren;
  • maak schoon goederenvervoer in de stad een speerpunt in de Green Deal;
  • start een investeringsfonds voor de aanleg van de benodigde laadinfrastructuur.

Emissievrij

Timmermans kondigde aan binnen de eerste honderd dagen van zijn bewindstermijn te komen met een Europese ‘Green Deal’. Met als doel de Europese uitstoot van broeikasgassen als CO2 in 2030 ruim te halveren. Genoemde partijen vragen Timmermans extra aandacht voor acties en middelen om emissievrij vrachtvervoer in steden te verwezenlijken. “In navolging van de elektrische auto is nu het moment om vrachtwagens te verduurzamen”, aldus Marjolein Demmers, directeur van Natuur & Milieu. “Deze oproep laat zien dat het bedrijfsleven de urgentie ziet en bereid is stappen te zetten, maar daarbij wel steun nodig heeft van de nationale en Europese overheid.”

Zero emissie

De bedrijven geloven in emissievrij vrachttransport in steden om de CO2-uitstoot te verminderen, luchtkwaliteit te verbeteren en leefbaarheid te vergroten. De beschikbaarheid van schone vrachtvoertuigen is van groot belang om de afspraak in het klimaatakkoord te halen: in 2025 zero-emissiezones voor stadslogistiek in dertig tot veertig steden in Nederland. De partijen vragen om ondersteuning, teneinde de komende jaren concrete stappen te kunnen zetten. Ceo van Vos Logistics Frank Verhoeven: “Net als veel andere transportondernemingen ambiëren wij emissievrij transport. Technisch is het haalbaar, maar we zijn afhankelijk van goede en betaalbare elektrische voertuigen. Door regelgeving en financiële prikkels kunnen overheden het tempo van deze transitie in belangrijke mate bepalen.”

Stand van zaken

De Nederlandse regering gaat in 2020 de transitie naar nul-emissie vrachtvervoer stimuleren. Bedrijven kunnen een aanschafsubsidie aanvragen, die ten minste veertig procent van de extra kosten ten opzichte een dieseltruck vergoedt. Op dit moment rijden volgens het CBS in Nederland 135 emissievrije vrachtwagens en ruim drieduizend elektrische bestelauto’s. Dat is minder dan 1 procent van alle bedrijfswagens, onder meer doordat er vrijwel alleen test- en omgebouwde vrachtwagens beschikbaar zijn. Bij elektrische bestelauto’s is het modellenaanbod beperkt. Een grotere keuzemogelijkheid is dus cruciaal, aldus Natuur & Milieu.

Tags: , , , , ,

‘De angst moet weg’Truckland: 175 aanmeldingen…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties