fbpx
bekeken: 196 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3,00)

Venlo-Wenen, vol-elektrisch en intermodaal

DOMEIN:

Geplaatst op: 24 oktober 2019, 11:14

Leestijd: 2 minuten

Emissievrij vervoer van geconditioneerde lading is ook over langere afstanden in principe haalbaar. Een eerste rit van Nederland naar Oostenrijk laat een veelbelovend begin zien. Wel moet vooralsnog met meerdere modaliteiten gewerkt worden.

De demonstratierit werd georganiseerd door Eric Beers en Julia Williams, in opdracht van de Nederlandse ambassade in Wenen en met steun van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Voor de daadwerkelijke rit werkten mee: Oldenburger Transport (lading), Westerman Multimodaal Transport (kraanbare elektrische koeltrailer), Tinie Manders Transport (e-truck), TX-Logistics (trein) en Thinkport Vienna (organisatie aan de Oostenrijkse zijde).

Elektrisch vervoer

Werken met een trein in aanvulling op de vrachtauto bleek voorlopig de enige manier om deze rit tot stand te brengen. Hoewel het aanbod van volledig elektrische trucks en van stand-alone, emissievrije koeltrailers nu nog beperkt is, liet de demo zien dat inzet over langere afstanden in principe al kan. Het Limburgse bedrijf Tinie Manders heeft een vol-elektrische DAF CF op proef. Die werd voor de gelegenheid gekoppeld aan een kraanbare New Cool trailer van Twan Heetkamp, die al vijf jaar ervaring heeft met koeltrailers die werken zonder dieselaggregaat. Heetkamp heeft diverse klanten die zulke trailers inzetten, onder andere Westerman Multimodaal Transport. De combinatie van Manders en Westerman legde 95 kilometer vol-elektrisch af om de lading van Oldenburger naar de terminal te brengen. Daar werd de trailer op de trein gezet in het Duitse Herne, nabij Duisburg.

Ook in Oostenrijk wordt geëxperimenteerd met elektrisch vervoer, maar nog niet met de tonnages waar deze lading onder valt. Daarom werd voor deze keer besloten om de truck naar Oostenrijk te rijden op een dieplader en daar de trailer door de DAF CF van de trein weer mee te nemen naar de eindbestemming. “Het zal niet lang duren eer er ook elektrische trucks in Oostenrijk kunnen rijden die een trailer als deze kunnen vervoeren”, aldus Eric Beers. Dus technisch kan het. We zien uit naar contacten met verladers en vervoerders die hiermee verder willen.”

Nieuwe projecten

De bedoeling is nu dat meerdere soortgelijke projecten opgestart gaan worden, in een nieuw te ontwikkelen vijfjarig samenwerkingsprogramma onder de titel ‘Zero-e, van A naar B’. “Eerst tussen Nederland en Oostenrijk, maar we denken dat er ook vanuit Italië belangstelling ontstaat voor een volledig elektrisch transport, omdat er al bovengemiddeld veel goederen per spoor van Nederland naar Italië gaan”, zegt Julia Williams.

Het streven is volgens haar om de komende vijf jaar met een consortium soortgelijke en andere ladingen naar diverse bestemmingen te vervoeren, meest de Alpenlanden, omdat die streven naar een groot aandeel van het spoor in het goederenvervoer. Hierbij spreekt het voor zich dat er straks ook met waterstoftrucks gereden kan worden in het verzendende en het ontvangende land. “We roepen bedrijven op die bekend zijn met deze routes om meer info in te winnen” (info@zero-evananaarb.nl.

Nieuwe technologie

Op termijn zullen behalve betere trucks en trailers ook betere treinwagons beschikbaar komen, is de verwachting. Met deze wagons kunnen trailers eenvoudiger geladen en gelost worden. Bovendien kunnen de trailers gebruikmaken van boordelektriciteit van de trein om de werking van de koeling onderweg te garanderen. “We zijn verheugd om vast te stellen dat er aan alle kanten gewerkt wordt aan nieuwe initiatieven. Het lijdt daarom geen twijfel dat zero-emissie intermodaal geconditioneerde transporten binnen nu en enkele jaren de gewoonste zaak van de wereld zullen zijn”, aldus Eric Beers.

Slimme combinaties

Dat gaat niet vanzelf, vult Julia Williams aan. “Daarom willen we in de projecten van ‘Zero-e, van A naar B’ slimme combinaties maken van bestaande en nieuwe ‘proven technologies’. Om dergelijke transporten efficiënt te kunnen uitvoeren, met op z’n minst uitzicht op een gesloten businesscase.”

(foto: Frans Adema/Duidelijk.nl)

DAF-Paccar ziet truckmarkt…Acea: truckverkoop september…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties