fbpx
bekeken: 270 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3,00)

Van het een komt het ander

DOMEIN:

Geplaatst op: 18 juni 2020, 09:22

Leestijd: 5 minuten

Wat in 1987 begon als een bedrijf voor traileronderhoud is mede door de komst van een nieuwe generatie Schoehuijs uitgegroeid tot een truck- en trailerservicebedrijf waar klanten ook terecht kunnen voor bandenservice en trailerverhuur. Aftersales Truck sprak met Herman Schoehuijs en zijn zoon Danny in het familiebedrijf in Zaandam.

Na twee maanden coronacrisis is bij Schoehuijs de business niet al te sterk teruggelopen. Herman Schoehuijs: “We doen veel voor verschillende supermarkten en die hebben het juist drukker gekregen. Maar we onderhouden ook de trucks voor een tentenbedrijf. Die hoeft nu even geen tent op te zetten.”

Danny Schoehuijs: “Gelukkig hoeven we geen beroep te doen op de steunmaatregelen. We kunnen iedereen aan de gang houden, maar we zien wel dat het wat rustiger is. Met de bandenservice hebben we het deze week toevallig hartstikke druk, maar vorige week was het heel rustig. Er vallen af en toe gaten, maar dat is niet erg, omdat we best een breed aanbod aan werkzaamheden hebben.”

Een deel van de werkzaamheden bestaat zelfs uit bandenservice voor personenauto’s. Danny Schoehuijs: “Ja, hoe gaat dat? Een bedrijf heeft een busje, maar ook een personenauto in het wagenpark. Vervolgens komen ook de werknemers hier met hun personenauto.”

Het begon allemaal in 1986, toen Herman Schoehuijs het plan opvatte om zelf een bedrijf in traileronderhoud te beginnen. “Dan komt er iemand met een truck en dan ga je die ook doen. Van het een komt het ander. Zo zijn we in 2017 ook trailers gaan verhuren, eerst een, toen twee… Nu hebben we er vijftig.”

Schoehuijs is een tijdlang subdealer van Renault Trucks geweest. Inmiddels is de garage universeel. Een Truckland DAF-dealer zit letterlijk aan de overkant van de straat. Wat is volgens Herman Schoehuijs het grootste verschil tussen de dealer en een universeel bedrijf als dat van hem? “Dat zit hem vooral in de leeftijd van de trucks. Jonge trucks met garantie gaan naar de dealer. Daarna komen wij in beeld. Wij vinden dat niet erg. Een nieuwe truck, daar mankeert in de eerste jaren toch bijna niks aan. En bij schade kunnen we wel een onderdeel vervangen, maar richten, of spuiten, dat kan dan weer bij Truckland. We zitten bij elkaar in de straat, maar we bijten elkaar niet.”

Danny Schoehuijs: “Bij de kleinere transportbedrijven pakken we vaak het gehele onderhoud. Bij hele grote transportbedrijven doen we maar een deel van het wagenpark. De bedrijven die nog zelf repareren en onderhouden zijn toch veelal bedrijven met speciaal spul, met kranen erop enzovoorts. Of neem vuilniswagens. De onderbouw doen wij wel, maar de opbouw, daar heb je weer allemaal verschillende systemen in. Als we dat werk zouden gaan doen, zouden we onze mensen daar speciaal voor moeten opleiden.”
“Je moet ook weer niet alles willen”, zegt Herman Schoehuijs. “Soms is het zo specialistisch werk. Daar heb je aparte bedrijven voor. Een truck is een truck, dat is vaak eendere techniek. Maar met kranen en andere soorten opbouw is de techniek elke keer weer net even anders.”

Bridgestone

Is het bedrijf wat trucks betreft universeel, wat banden betreft heeft Schoehuijs wel een keuze gemaakt, voor Bridgestone. Danny Schoehuijs: “Net zoals je kiest voor een merk motorolie heb je op enig moment toch een voorkeur voor een bandenmerk. Je kunt ook niet van alle merken alle maten op voorraad houden. 75 procent van wat wij monteren is Bridgestone. Het is ook de relatie die je met elkaar opbouwt. Het klikt met de mensen van Bridgestone. We krijgen een goed product voor een goede prijs en via First Stop krijgen we goede ondersteuning. Daarnaast zitten we in een netwerk waarin we op elkaar terug kunnen vallen. Met Bridgestone hebben we ook gezamenlijke klanten, die behalve voor de banden ook hier komen voor de apk, de laadklepkeuring en de tachograaf, dus dat pakken we ook allemaal mee. Als iemand een ander merk band wil, dan is dat mogelijk, maar moeten we die wel bestellen. Van Bridgestone hebben we veel zelf op voorraad. Daar kunnen we onze klanten direct mee helpen.”
Wat betreft de technologie in banden ziet Danny Schoehuijs vooral steeds meer gehomologeerde banden op de markt verschijnen. “Dan hebben ze een speciale band gemaakt voor een Volvo, of voor een Mercedes. Run flat is ook een mooie techniek. Die banden zijn dan wel weer iets stugger en zwaarder, al ontwikkelt dat ook nog altijd door. En de volgende ontwikkeling in TPMS is er ook al. Bij truckbanden gaat dat nu nog vaak stuk, omdat zo’n band met veel kracht van de velg wordt gehaald en erop geperst. Ze hebben nu een RFID-chip, die zit in de band, en die verzamelt alle informatie over die band. Die gegevens kunnen gewoon met een tablet of een ander handheld apparaat uitgelezen worden.”

Diesel

Alternatieve aandrijflijnen, zoals de elektrische DAF CF, ziet Schoehuijs nog niet terug in de werkplaats. Ze vergen minder onderhoud dan een bedrijfswagen met verbrandingsmotor en ook anderszins is Danny Schoehuijs niet direct enthousiast: “Voor in de stad en voor korte ritten is het wel geschikt, maar op de lange baan zie ik het nog niet echt doorbreken.”

Herman Schoehuijs: “Hybride trucks, dat is wel mooi. Die hebben gewoon een dieselmotor aan boord en een groot aggregaat. Als dan de batterij leeg is, kan hij gewoon doorrijden.”

Ook Danny Schoehuijs zweert bij de dieselmotor. “Dat rendement is gewoon super! Door de elektronica staat zo’n motor super goed afgesteld. Het is ook de lichtste oplossing. We hadden hier laatst zo’n elektrische bestelbus voor nieuwe banden op de brug. Die brug kan tot vijf ton tillen, maar dat ding ging niet omhoog. Woog leeg al 6 ton! Continu dat gewicht meezeulen, is ook niet echt goed voor het rendement. En die accu’s zie ik niet direct veel lichter worden. Voordeel is wel dat ze veel harder banden verslijten. Je hebt meteen maximaal koppel en die jongens die op de elektrische bestelwagens of trucks rijden, vinden dat prachtig, natuurlijk.”

Diagnose

In de 33 jaar dat Herman Schoehuijs nu in truck- en traileronderhoud zit, heeft hij met name de techniek veel beter zien worden. “Het past allemaal veel beter. De kwaliteit is ook beter. We halen bijna geen motor meer uit elkaar. Vroeger moest je geregeld een onderdeel van een motor vervangen, maar motorrevisie doen we nog maar weinig. Er zit veel meer elektronica in de truck. Dat heeft twee kanten: je reset de computer en alles werkt weer, maar je kan ook twee dagen lopen zoeken. Ik ben van de oude stempel en dus loop ik wel eens te mopperen als die jongens te lang lopen zoeken. En in het begin durfde ik die diagnose-uren niet op de factuur te zetten, maar inmiddels doen we dat wel.”

Danny Schoehuijs: “De computer kan wel de mlding geven van een kabelbreuk, maar waar die breuk zit, dat zegt hij niet. Dus je moet soms echt wel even zoeken en je verstand gebruiken. Dan is het niet meer dan redelijk dat je daar ook uren voor schrijft.”

Schoehuijs

Herman Schoehuijs richtte zijn bedrijf in traileronderhoud in 1987 op aan de Sluispolderweg 1 in Zaandam. “Heerlijke tijd! Toen was geluk heel gewoon!” Met één deur werd dit pand snel te klein en verhuisde het bedrijf naar Bolbaken 6. Met de uitbreiding van de activiteiten werden in de loop der jaren Bolkbaken 8 en 10 aan het bedrijf toegevoegd. In 2016 werd van de drie panden één nieuw bedrijfspand gemaakt. Van de vier zonen van Herman Schoehuijs werken er drie in het familiebedrijf: Stefan op de administratie, Patrick als bedrijfsleider bedrijfswagens en Danny als bedrijfsleider bandenservice. Ook Hermans vrouw Yvonne is in het bedrijf werkzaam.

Iets lagere omzet Den Hartogh…Duitse inspectie betrapt…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties