fbpx
bekeken: 1878 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Twee scenario’s voor de coronacrisis

DOMEIN:

Geplaatst op: 23 april 2020, 09:36

Leestijd: 2 minuten

Het ING Economisch Bureau heeft verschillende economische scenario’s gepubliceerd met de economische ontwikkelingen op hoofdlijnen om de transport- en logistieke sector houvast te bieden tijdens de coronacrisis. Twee scenario’s die een middenweg schetsen, achten zij het meest waarschijnlijk.

In het basisscenario beperken de lockdowns het aantal infecties. Het aantal sterfgevallen bereikt in veel Europese landen niet het niveau van Italië. Vanwege de sociaal-economische impact besluiten veel westerse landen vanaf eind april de lockdown te verminderen. Social distancing blijft de norm en iedereen die thuis kan werken, blijft dat voorlopig doen. In Nederland heropenen scholen half mei en blijven restaurants en cafés gesloten tot 1 juni. Daarna gaan zij geleidelijk open, onder strikte regels. Hierdoor verloopt de terugkeer naar normaal geleidelijk, aldus ING.

In dit scenario blijft het grootste deel van de transportsector – het goederenvervoer en de logistieke operatie – veel beter op peil dan het personenvervoer en zal het omzetniveau in de loop van het jaar zich grotendeels herstellen.

Bedrijven in het wegvervoer werken voor een waaier aan verschillende opdrachtgevers, het individuele bedrijfsprofiel is daarmee allesbepalend voor de omzetkrimp. Gemiddeld daalt de omzet in 2020 hier naar verwachting ruim 10 procent. Wegtransporteurs actief in supermarktdistributie hebben te maken gehad met een hamstergolf, maar tegelijkertijd viel de belevering van de foodservice (horeca) stil. In de belevering van veel non-food consumentenproducten is de omzet door sluiting en vraaguitval deels weggevallen, zoals in de sierteelt en het autotransport. Tegelijkertijd loopt het vervoer naar bouwmarkten en bouwplaatsen door en heeft de E-logistiek het met het online bestellen druk.

Scheepvaart

De scheepvaart heeft last van de flinke terugval in de wereldhandel, die zichtbaar is in de Rotterdamse haven, maar vaart in een lager tempo met een lager volume door. In de havens zijn de warehouses bovengemiddeld gevuld door het op gang komen van de leveringen uit China en zich ophopende olieproducten. Door sluitingen en minder vervoersbewegingen loopt de levering aan bedrijven in het Europese achterland immers vertraging op. Al met al houden logistieke dienstverleners de omzetkrimp in dit scenario gemiddeld beperkt tot 8 procent.

Tweede uitbraak

Het tweede scenario is een variant op het basisscenario. Hierbij steekt in de tweede helft van dit jaar het virus opnieuw de kop op, ondanks bredere inzet op testcapaciteit en contactonderzoek. Hierdoor keren sommige coronamaatregelen terug. Er is nu echter ervaring, waardoor er meer maatwerk is en een groter deel van de economie kan blijven draaien.

Tot september verloopt dit scenario voor transport en logistiek hetzelfde als het basisscenario. Als het virus weer de kop opsteekt, zijn het bij de tweede dip wederom dezelfde sectoren met direct persoonlijk contact die direct hard geraakt worden, zoals de horeca, de reisbranche en de luchtvaart. Door het langdurige karakter van dit scenario neemt de onzekerheid toe. Bedrijven stellen investeringen langer uit of zelfs af en consumenten doen dit met grotere aankopen. De transport- en logistieke sector ondervindt in dat geval een langdurige omzetterugval die tot in 2021 aanhoudt en daaropvolgend een trager herstel. Ook hier wordt de luchtvaart het zwaarst getroffen. De omzet in het wegtransport krimpt in dit scenario naar verwachting circa 16 procent in 2020 en in de logistieke dienstverlening zo’n 13 procent.

RAI: 31 procent omzetverlies…‘Je moet er wel gevoel bij…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Ad de Koning: 23 april 2020 om 11:04

Dit is echt onzin. Misschien krijgen we het Corona virus in NL een beetje onder controle, maar wereldwijd zal het virus nog geruime tijd (denk eerst eens aan twee jaar) doorwoekeren. Het zal lang duren voor het vertrouwen van particulieren en bedrijven weer terug is. Investeringen worden uitgesteld en de hele keten inclusief toeleveranciers en transportbedrijven krijgen daarmee te maken. De kans dat deze economische crisis drie jaar gaat duren is veel groter dan de hier genoemde vier maanden.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties