‘Zet de verbrandingsmotor niet bij het afval’

Tijdens de introductie van de nieuwe truckgeneratie van DAF, maakte bestuurslid Ron Borsboom van de gelegenheid gebruik om zijn visie te delen op wat de truckwereld het komende decennium te wachten staat.

Daar waar andere merken al duidelijk aangeven dat ze in 2040 CO2-vrij willen zijn en zelfs al wanneer ze fossielvrij produceren, volstaat DAF met een kortere termijnvisie. De truckfabrikant bouwt zeker al twee typen elektrische trucks op dit moment, maar wil voorkomen dat er al te snel afscheid genomen gaat worden van de verbrandingsmotor, zoals die nu dik 98 procent van het wegtransport in de wereld aandrijft.

Waterstof als brandstof

Borsboom doelt op onderzoek dat DAF nu doet naar een verbrandingsmotor die op waterstof loopt. Daarbij is de waterstof gasvormig en wordt in twee koolstofvezel tanks meegevoerd aan het chassis. DAF heeft een motorblok omgebouwd met de techniek zoals we die kennen bij CNG als voorbeeld. Dus een dieselblok met een andere kop waar bougies in zitten, andere zuigers en daardoor een lagere compressieverhouding dan we van een diesel gewend zijn. “We zijn nog echt in het onderzoekstadium, maar we zijn ervan overtuigd dat wanneer je groene waterstof als brandstof gebruikt, deze motor CO2-vrij functioneert en dat we er een realistisch verbruik uit weten te halen.” Borsboom wijst erop dat die waterstof niet afgekoeld hoeft te worden of vloeibaar gemaakt. Hij wijst erop dat met het omzetten van waterstof in een brandstofcel naar elektriciteit, de brandstofcel moeilijk zijn warmte kwijt kan en dat de brandstofcel moeite heeft met lastwisselingen. Daarmee bedoelt hij dat wanneer een elektrische truck met een brandstofcel vlot een helling op moet, de brandstofcel de omzetting naar elektriciteit moeilijk kan bijbenen. “Om dat tegen te gaan is er natuurlijk een bufferaccu, maar die heeft ook beperkingen, afhankelijk van hoe lang zo’n klim duurt.”

Volgens Borsboom is de techniek die hij nu bij DAF onderzoekt, niet duurder dan een brandstofcel. Borsboom, die ook aangaf dat hybride-techniek flinke CO2-voordelen biedt, pleit ervoor om de verbrandingsmotor niet te vroeg in het museum te zetten wanneer deze nog een rol van betekenis kan spelen in de decarbonisatie van het wegtransport. Het prototype dat DAF liet zien bij de rij-introductie van de nieuwe generatie, is volgens ingewijden nog zeker vijf jaar verwijderd van marktintroductie.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3104 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

One thought on “‘Zet de verbrandingsmotor niet bij het afval’

  • 4 november 2021 om 13:17
    Permalink

    Het is allemaal nonsens.
    Gebruik nou toch eens je gewone gezonde Nederlands boerenverstand.

    Vraag maar aan meneer Borsboom welke emissie klasse de voertuigen hebben die nu voor de rest van wereld behalve Europa geproduceerd worden en wat zijn visie is op de transitie van fossiele brandstof naar een schoner iets (brandstofcel of CNG of elektrisch) in bijvoorbeeld Afrika?
    En vraag dan ook gelijk waar Daf nog groeimarkten ziet in de wereld voor de afzet van Daf producten.
    Als laatste zou ik ook nog graag willen weten hoeveel % van de door Daf nieuw gebouwde voertuigen met een verbrandingsmotor geen euro 6 is maar een lagere uitvoering.
    Dan krijgen we een beter beeld hoe de verhoudingen echt liggen m.b.t. het milieu.

    Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *