Wagenpark Koeltrans nu voor een derde op LNG
Het aantal voertuigen van Koeltrans is sinds de oprichting in 2010 uitgegroeid van vijf naar 135. Dat Maters een voorliefde voor Scania heeft, blijkt wel uit het feit dat bijna twee derde deel daarvan uit Scania bestaat. “Scania is altijd de rode draad in ons wagenpark geweest, al sinds de oprichting van het transportbedrijf van mijn ouders in 1970.” Maters rijdt ook met trucks van Mercedes, dat geen LNG-variant levert.
De nieuwe LNG-trucks, allemaal R410, zijn zeer compleet uitgerust en mede daardoor geliefd onder de chauffeurs. “Je kunt het zo gek niet bedenken of het zit er op en aan. Er zijn uiteraard chauffeurs die er aan moeten wennen, maar uiteindelijk zijn ze stuk voor stuk enthousiast, ook over het rijcomfort.”
Gemeenschappelijk probleem
Om de uitstoot van het groeiende wagenpark te verminderen, schafte Koeltrans in 2019 de eerste trucks aan die op vloeibaar aardgas rijden. Eerst nam de logistieke dienstverlener er vijf in gebruik, later nog twee en naarmate het bedrijf groeide, groeide het aantal LNG-trekkers mee en inmiddels staat de teller op 37. Maters: “Vorige maand hebben we de order voor volgend jaar getekend. Het aandeel wordt steeds groter en dat zien onze klanten ook, ze vragen er zelfs naar. We hebben een gemeenschappelijk probleem en hoe mooi is het dat we op deze manier gezamenlijk ons steentje kunnen bijdragen aan de oplossing? LNG is nog niet emissievrij, maar zodra de bio-variant beschikbaar komt, kunnen we echt stappen gaan maken.”
Businesscase
Maters over de kilometerkostprijs van de Scania’s die op LNG rijden: “De TCO klopt. In aanschaf is de auto iets duurder dan één die op diesel rijdt, maar de brandstof is goedkoper en in combinatie met de Duitse Maut-vrijstelling zijn we onderaan de streep zelfs goedkoper uit. Dat de actieradius met zo’n duizend kilometer kleiner is, doet daar geen afbreuk aan.” Juist daarom is Maters verbaasd dan LNG geen vlucht heeft genomen. “Het is een probleemloze oplossing en het zou voor veel bedrijven een aantrekkelijke business case kunnen zijn.”
Maters is blij met de groeiende tankinfrastructuur: “Toen we de eerste LNG-trucks in gebruik namen, was er in Duitsland maar één pompstation, maar inmiddels is dit aantal gegroeid.” Om er zeker van te zijn dat de trucks niet stil komen te staan, werkt Koeltrans met meerdere tankpartners, maar het is een kwestie van tijd voordat de chauffeurs met één pas overal terecht kunnen.”