Volvo’s FH en FMX Electric in 2022 leverbaar

Volvo Trucks liet de internationale vakpers rijden met prototypes van de Volvo’s FH en FMX, met serieuze gewichten en in een afwisselend landschap. Maar de trucks komen niet zo snel als het merk pretendeert.

Volvo kan op dit moment van de FL en FE elektrisch aangedreven varianten leveren. Op de eigen website van Volvo Trucks Nederland staat dat de FH en de FMX ook als elektrische trucks verkrijgbaar zijn. Maar wie nu bestelt, moet nog wachten tot de tweede helft van 2022. De nieuwe trucks hebben een actieradius van 300 kilometer.

In Zweden kon ondergetekende rijden met de FH Electric op een gewicht van 36 ton met een twee-assige trailer met een stuuras. Ook was er een FMX bakwagen met kraanopbouw, uiteraard elektrisch met twee aangedreven assen en een hefbare sleepas. De trucks bleken nog niet productierijp. Functies van het dashboard werkten niet en de twaalfgangs I-Shift transmissie, die Volvo ook op elektrische trucks inbouwt, schakelde nog niet naar behoren. Slecht was het zeker niet, maar ook niet zodanig, dat je nauwelijks doorhebt dat de bak schakelt.

Constructie

De Volvo’s FH en FMX Electric hebben zes batterijen van 90 kWh die Volvo in Azië betrekt. De drie elektromotoren zijn met een flens aan de I-Shift transmissie gebouwd, waardoor al deze onderdelen beter, want als één geheel, zijn te koelen. De drijflijn is met 2400 Nm trekkracht en 600 kW/816 pk vermogen beresterk en dat voel je. De FH die wij reden, heeft een rijklaar gewicht van 9700 kg. Volvo heeft goed nagedacht over PTO-werk, waardoor de klant nu al keus heeft uit drie PTO’s, vandaar de opbouw van de FMX-demo. Met een actieradius van 300 kilometer zegt Volvo dat 60 procent van de ritten in het Europese wegvervoer niet langer zijn dan die afstand. Het merk streeft ernaar om met accu’s te komen waarmee de chauffeur vier uur kan rijden, waarna ze in drie kwartier weer grotendeels worden opgeladen. Het zou maar zo kunnen, dat dat tegen de tijd dat deze trucks daadwerkelijk in productie gaan, al is gelukt.

Volvo wint er geen doekjes om dat truckindustrie en de transportsector voor de grootste ommezwaai ooit staan en dat een en ander in 2030 voor een groot deel op stoom moet zijn. Volvo noemt dit The Leap, oftewel de sprong, naar een nieuwe tijd. Daarbij houden de Zweden nog even in het midden of alle trucks met een batterijpakket zullen worden aangedreven of met een brandstofcel, die met waterstof werkt. Voor nu zijn het lichte en middelzware segment het best geschikt voor batterij-elektrisch, en verwachten de Zweden dat in het zwaardere werk de brandstofcel zijn opwachting zal maken. Maar Volvo durft niet te zeggen wanneer zij een waterstoftruck te koop zal hebben. In elk geval wordt dit na 2025. Volvo heeft samen met Mercedes het bedrijf Cellcentric opgericht, waarin beide partijen een brandstofcel ontwikkelen, als hart van een waterstof-aandrijflijn.

Volvo Energy

De Zweden hebben nog een nieuw bedrijf opgericht: Volvo Energy. Dit heeft tot doel klanten te helpen met het vinden van de juiste energie-infrastructuur, die moet passen bij een elektrisch wagenpark. Het gaat om het vinden van het juiste batterijpakket of brandstofcel-techniek, het creëren van een waterstof-infrastructuur en het refurbishen of anderszins geschikt maken van batterijen voor hergebruik. Dit bedrijf staat nog in de kinderschoenen, maar duidelijk is dat Volvo hiermee de energie-transitie wil versnellen.

Volvo heeft zich verder gecommitteerd aan Science Based Targets, waarmee doelen worden gesteld om klimaatverandering tegen te gaan. Meest opvallend is het streven naar fossielvrij staal, waarbij het Zweedse staal wordt gewonnen met behulp van hernieuwbare energie en niet met energie uit olie, kolen of gas. “We zijn ermee begonnen en dit staal is nu nog een stuk duurder, maar als het lukt, stoot de productie van een Volvo-truck al meteen de helft minder CO2 uit. Dat zou een mooie vooruitgang betekenen.”

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3308 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.