Volvo sondeertruck voor geotechniek

Voor geotechnisch onderzoek heeft Van der Straaten Geotechniek uit Hansweert onlangs een Volvo FMX 4×4 sondeertruck in gebruik genomen.

Voordat ergens gebouwd kan worden moet geotechnisch onderzoek worden verricht, een specialisme dat Van der Straaten Geotechniek al meer dan vijftig jaar verricht. Bedrijfsleider Lars Kloet: “Geotechniek is de basis van een bouwproject. Je hebt gegevens nodig van de ondergrond om bijvoorbeeld te weten waar je moet heien voor de fundering van een gebouw. Of hoe dik een damwand moet zijn van een bouwkuip. Met behulp van geotechniek kun je onder andere de draagkracht van de bodem in kaart brengen. De grootste problemen vind je in de veengebieden in Nederland, maar ook in de kleilagen. Een ondergrond kan heel grillig zijn en over honderd meter kunnen al totaal verschillende uitkomsten worden gemeten. Indien nodig voeren we ook aanvullend boor- en laboratoriumonderzoek uit.”

Metingen

Voor die metingen heeft Van der Straaten Geotechniek een nieuwe Volvo FMX 4×4 in gebruik genomen. “Het belangrijkste bij een sondeervoertuig is de opbouw. In zijn soort is dit de tweede in Nederland. Daar waar normaal sondeerbuizen een lengte hebben van 1 meter en ze handmatig in elkaar gezet worden, heeft deze opbouw een carrousel met units van 35 centimeter die automatisch de sondeerstreng in elkaar schuift. Het proces is daarmee verder geautomatiseerd. Bijzonder is ook dat dit type voertuig (Track-Truck) voorzien is van een neerklapbaar rupsonderstel, waardoor de truck op iedere ondergrond uit de voeten kan. Dat dit grote gevolgen heeft voor het chassis spreekt voor zich. De keuze voor de Volvo FMX is onder meer ingegeven door het feit dat Volvo af fabriek een 10 tons vooras levert. Daarnaast is het gebruiksgemak voor de chauffeur van doorslaggevend belang geweest.”

Opbouw

De bouw van een dergelijk voertuig is een nauw samenspel geweest tussen Bluekens Truck en Bus en A.P. van den Berg, die de geavanceerde sondeerapparatuur en de opbouw leverde. Accountmanager Arend van den Berg van Bluekens Truck en Bus: “Voor sonderen is nauwkeurigheid vereist. Het gaat dan onder meer om de plaats van de sondeerunit, die in het midden van het voertuig moet zitten, maar ook voor de gewichtsverdeling van het voertuig. Het betekent dat er de nodige engineering nodig was om het chassis zo te krijgen dat het technisch voldeed aan de opbouw. Een van de uitdagingen was dat de aandrijflijn exact op de plaats zit waar de sondeerstreng de grond in gaat. Door de aandrijflijn te ‘verjongen’ kon dit gerealiseerd worden. Dit ‘verjongen’ is het op een bepaalde plek de aandrijflijn te versmallen en is bij Terberg Techniek uitgevoerd. Uiteraard worden dit soort zaken in nauwe samenwerking met Volvo Trucks Nederland opgepakt. Om ruimte te geven aan de rupsbanden zijn diverse zaken aangepast, zoals het accupakket en de brandstoftanks. Deze zijn verplaatst. En er is een hulpframe aangebracht in het chassis.”

Lars Kloet vult aan: “We maken onze keuze op basis van de technische specificaties, daarna ontstaat er een samenspel tussen Bluekens Truck en Bus enerzijds en de opbouwer. Bluekens Truck en Bus heeft ons in hoge mate ontzorgd. Zij hebben de communicatie gedaan en ook meegeholpen met de technische uitvoering. Een van de voorbeelden is het hulpframe. Je wilt de rupsen zo lang mogelijk hebben voor een goede gewichtsverdeling op de ondergrond. Dat is mogelijk door een zo groot mogelijke vrije ruimte te realiseren. Het rupsstel wordt hydraulisch aangedreven door de PTO. De truck kan rijdend op de rupsen op afstand bestuurd worden. Dat maakt plaatsbepaling en afstelling een stuk makkelijker voor de chauffeur.”

Spuitwerk

Het spuitwerk is verzorgd door Bluekens Goes. Naast de Volvo FMX nam Van der Straaten Geotechniek ook een Volvo FL oprijwagen in gebruik, ook deze is in Goes in de huisstijl gespoten.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Emil Peeters has 420 posts and counting. See all posts by Emil Peeters

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *