Bij dit systeem springt de voorwielaandrijving pas bij wanneer dit werkelijk nodig is. Dat scheelt brandstof en volgens Volvo ook nog slijtage aan de banden. Het doet een beetje denken aan de Haldex-koppeling uit de personenwagenwereld.

Het systeem van Volvo werkt met elektronica. Het is dus iets heel anders dan de hydrostatische aandrijvingen die we hebben gezien bij Volvo’s concurrenten. Elektronica meet de toerentalverschillen tussen de wielen, waarna bliksemsnel een sper wordt ingeschakeld en de voorwielaandrijving bijspringt.

Klauwkoppeling

Dit gebeurt met een klauwkoppeling. Deze is lichter en heeft minder bewegende onderdelen dan een traditionele oplossing met permanente aandrijving op alle wielen. Als de chauffeur op extra ruig terrein komt, kan hij handmatig de andere sperdifferentiëlen voor en achter activeren.

De aandrijving op de vooras voorkomt dat de truck vast komt te zitten in moeilijk terrein, maar de functie is vaak alleen vereist voor een klein onderdeel van de totale rit. Met Automatic Traction Control wordt de grip van de voorwielen geconcentreerd op het sturen tot aan een kritieke situatie. Op die manier kan de chauffeur zo lang mogelijk profiteren van een betere manoeuvreerbaarheid, zegt Volvo.

Zo ontstaat optimale tractie alleen wanneer dit nodig is. Dit systeem wordt nu standaard op de FMX en werd al door Volvo op hun dumpers gebruikt.

Volvo Automatic Traction Control

[responsive-video identifier=”as9C3ew9RZg”]

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken
Recente Reacties