Twee sporenbeleid Mercedes

Mercedes-Benz is druk doende een tweesporenbeleid uit te voeren wanneer het aankomt op aandrijflijnen die geen dieselolie meer nodig hebben. Batterij-elektrisch voor korte en middellange afstanden en waterstof voor het zwaardere werk.

In oktober van dit jaar zal de nieuwe eActros in productie gaan. Deze batterij-elektrische truck heeft een bereik van 400 kilometer en een GVW van 27 ton. In Nederland neemt Simon Loos het eerste exemplaar op in het wagenpark. Tijdens een persbijeenkomst zei de directie van de truckdivisie van Mercedes dat de implementatie van een elektrische truck een ware revolutie betekent, en niet alleen voor Mercedes. “Het houdt niet op met een truck verkopen, maar dan begint het juist”, stelt Andreas von Wallfeldt. Met speciale consultants voor e-mobiliteit bekijkt de klant in hoeverre een elektrische truck rendabel kan worden. Dat betekent veel aanpassing in zijn organisatie, in zijn planning, met zijn personeel. Zijn er subsidies? Hoe vergaat het opladen? Kan dat op de thuisbasis, of moeten ook klanten hierin betrokken worden? Verder moet de productie opgestart worden. Dat gebeurt nu en Von Wallfeldt verwacht dat Mercedes enkele honderden van deze e-trucks zal afleveren in 2022.

Waterstof

Wanneer we op de kalender van Mercedes kijken, is de waterstoftruck nog even een ver-van-mijn-bed-show. Er reed al een prototype rond, waarmee we de testbaan op konden als bijrijder en dat was een hele ervaring. Hieruit bleek alvast dat Mercedes hel serieus de tanden in dit project heeft gezet. Maar wanneer het op introduceren aan komt, is Mercedes terughoudend. Men verwacht dat in 2023 de eerste prototypen bij klanten kunnen gaan rijden. Serieproductie is nog verder weg, misschien wordt het 2027. Wat meespeelt is dat er nog vrijwel geen groene waterstof in de wereld beschikbaar is en geen tankstations. “Het is echt een kip-ei-kwestie. Maar duidelijk is dat er op alle fronten druk gewerkt wordt aan een waterstof-infrastructuur.”

Mercedes streeft ernaar, een truck te ontwikkelen die 400 km ver komt op een tank waterstof, die dan acht tot tien kilo bevat. Die waterstof wordt in een brandstofcel omgezet in elektriciteit. Via een bufferbatterij betrekken de elektromotoren vermogen van die batterij. Tijdens een proefrit op genoemde testbaan bleek dat de truck trekt als een dolle en daarbij muisstil zijn werk doet. Ook hellingen tot 18 procent zijn geen probleem, ook niet als bovenop even gestopt wordt en de chauffeur de combinatie achteruit weer naar beneden laat rollen. Dan weer omhoog, geen centje pijn. Uit de hoek van critici vernemen we dat een brandstofcel er moeite mee zou hebben om langdurig topvermogen te moeten leveren. Volgens de testchauffeur kan het prototype waar Mercedes nu mee rijdt, zeker een kwartier lang het absolute topvermogen leveren.

Als enige werkt Mercedes-Benz ook aan een prototype dat gebruik maakt van sterk afgekoeld waterstof. “Tanken daarvan duurt even lang als van gasvormige waterstof, maar de acteradius gaat nu naar 1200 km”, aldus het merk. Met sterk afgekoelde waterstof kan een vrachtwagen 85 kg meenemen, veel meer dan de tien kilo waar Mercedes nu mee experimenteert. Mercedes erkent direct dat dit type waterstof er nog niet is en dat er ook nog geen tankstations zijn waar die waterstof getankt kan worden. Mercedes verwacht dat in de tweede helft van dit decennium de eerste trucks op waterstof gaan rijden.

Zelfde kosten als diesel

Mercedes durft de voorspelling aan dat het bedrijf zijn elektrische trucks vanaf 2025, hooguit 2027 aan kan bieden met een zelfde kostenniveau, dus inclusief aanschaf, als een huidige, vergelijkbare dieseltruck bij vergelijkbare inzet. Voor waterstoftrucks ligt dit moment verder in de toekomst. Mercedes houdt het op ergens tussen 2027 en 2030. In 2039 verwacht Mercedes-Benz trucks alle voertuigen die het bouwt op zero-emissie te zullen hebben.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3308 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.