Tien keer Volvo FH voor St. van den Brink

Logistiek dienstverlener St. van den Brink heeft onlangs tien trucks van het type Volvo FH aangeschaft. Ze zijn uitgerust met de 460 pk Turbo Compound motor.

St vd Brink wil in 2025 zijn CO2-uitstoot met minstens 50 procent hebben gereduceerd ten opzichte van 2020. “We hebben laten onderzoeken of dit haalbaar is en hoe we het kunnen behalen”, vertelt Sander Jansen, manager wagenpark. “Dat heeft ertoe geleid dat duurzaamheid in alle geledingen van ons bedrijf leidend is. Zo rijdt het management in elektrische bedrijfsauto’s, is ons warehouse voorzien van LED-verlichting en hebben we elektrische meeneemheftrucks in gebruik genomen. Vanzelfsprekend geldt de doelstelling ook voor onze trucks. Bij elke vervangingsopgave stellen we ons de vraag: is dit de zuinigste optie die er nu is?”

Uiteenlopend werk

Na een periodieke demo-inzet heeft St vd Brink zes Volvo FH I-Save 460 4×2-trekkers en vier Volvo FH I-Save 460 6×2-bakwagens met Turbo Compound-motor aangeschaft. “De demotruck heeft een week bij ons meegedraaid en daarin hebben we naar alle aspecten gekeken die wij belangrijk vinden. Uiteraard hebben we het verbruik meegewogen, maar ook bijvoorbeeld zaken als zicht en het comfort voor de chauffeur. De demotruck scoorde op al deze punten zeer goed en dat was voor ons reden om te kiezen voor tien Volvo’s FH.” De trekkers worden door St vd Brink ingezet voor uiteenlopende werkzaamheden, variërend van distributie tot internationaal transport. Met de 6×2-bakwagens voeren ze het transport van stukgoed uit in de agrosector. Jansen: “Ze zijn zo’n 7% zuiniger dan vergelijkbare trucks in ons wagenpark en dat tikt aan, zeker als je weet dat elke liter diesel die je bespaart 2,8 kilo aan CO2-uitstoot voorkomt.”

Wervingscampagne

Het zijn voor St vd Brink de eerste Volvo’s FH van het nieuwe model. “We zijn begin dit jaar begonnen met een wervingscampagne voor chauffeurs. De kwaliteit van het wagenpark speelt een belangrijke rol bij het behouden en werven van chauffeurs. De keuze voor een premiummerk als Volvo helpt daarbij. We kiezen altijd voor een ruime, grote cabine maar bij deze trucks hebben we weer een extra kers op de taart gezet. We hebben gekozen voor de Globetrotter XL-cabine en de trucks zijn extra rijk uitgerust. Ons motto is namelijk: als een chauffeur er blij mee is, gaat de truck vanzelf goed presteren. En een goed presterende truck scheelt onderhoud en brandstof”, verklaart Sander Jansen.

Volvo’s FM

St vd Brink neemt dit jaar ook zeven nieuwe Volvo FM 380 4×2-trekkers in gebruik voor distributiewerk in de Benelux. Jansen: “Ons wagenpark bestaat uit 485 trekkende eenheden, waarvan ongeveer een kwart Volvo-trucks. Naast de uitstraling en de kwaliteit zijn de uitgebreide veiligheidsfuncties voor ons reden om voor Volvo te kiezen. Bij het nieuwe model is dat weer verder verbeterd met de dodehoekcamera en de LED-verlichting.”

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3316 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.