Restwaarderisico’s

Om steden vanaf 2025 emissievrij te bevoorraden zijn er straks zeker 5000 elektrische vrachtwagens nodig. Het is zo’n zinnetje uit het nieuws dat misschien niet direct opvalt maar het waard is over na te denken. Wat betekent dat echt? Is het realistisch? Wat moet er gebeuren om dat haalbaar te laten zijn, aan de aanbodzijde maar ook aan de kant van het energienet? Kortom, de complicaties van de energietransitie. Dit soort ontwikkelingen beginnen traag, het duurt langer dan je denkt voordat er momentum is. Dan, ineens gaat het sneller dan je ooit voor mogelijk hield. Dat kantelpunt is met looptijden van 5-10 jaar ingewikkeld in de bedrijfsfinanciën uit te drukken

Ik mis daarom een component in de analyse rond die 5000 in 2025. Natuurlijk dat aantal is beperkt, uitgaande van een park van tweehonderdduizend stuks. Trucks koop je voor een looptijd van een miljoen kilometers, tonnetje meer of minder per geval maar dat is toch de stip op de horizon. Wat je nu koopt krijg je met een beetje geluk in 2023 dankzij de componentschaarste. Die mag dus tot 2028-2030 zijn chauffeur(s) de vele veilige kilometers leveren, daarbij onderweg vaak een thuis vormend.

Wat krijgt die ondernemer dan nog, anno 2028-2030, voor die diesel uit 2023? Restwaarde is immers een samenspel tussen vraag en aanbod. Bij gebrek aan nieuwe auto’s, wordt jong gebruikt kostbaarder. Maar als de gebruikte markt voor diesel overvoerd wordt met aanbod bij afnemende vraag dan is restwaarde het slachtoffer. Gaan ondernemers dat risico afvangen door leaseconstructies om zo het restwaarderisico elders te parkeren? In de wetenschap dat ze er een premie voor betalen maar wel een calculeerbare zonder verrassingen?

Wie betaalt, bepaalt. Voor een aftersalestitel zoals de onze is dat stuk sturing van onderhoud en reparatie relevant. We zagen al een stijging van het aantal onderhoudscontracten op nieuwe voertuigen, gaat dat komende jaren richting volwaardige lease opschuiven? Voor universele werkplaatsen is het belangrijk de aansluiting en toegang tot het wagenpark veilig te stellen en aansluiting te zoeken bij sturende machten.

Barend Luiting

Hoofdredacteur Aftersales Magazine. Branchekenner annex bladenmaker. Houdt van vintage designs en dito single malts. Lijfspreuk: zonder wrijving geen glans.

Barend Luiting has 321 posts and counting. See all posts by Barend Luiting

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.