Paccar voorspelt stabiele Europese truckmarkt

Het Amerikaanse moederbedrijf van DAF, Paccar, gaf een nieuw persbericht uit met resultaten over het vierde kwartaal van 2020 en over heel 2021. Daarin wordt hoegenaamd met geen woord gerept over chiptekorten of levertijden. Er staat alleen goed nieuws in.

Nog maar een week geleden verklaarde de president-directeur van DAF, Harry Wolters, dat DAF, net als de andere truckfabrikanten, flink te lijden heeft van het tekort aan chips in de sector. Daardoor kan DAF niet het voorziene aantal trucks afleveren. Van de nieuw geïntroduceerde truckserie  staan er in Eindhoven inmiddels 23000 in bestelling.  

Verbetering

Paccar meldt dat het in het vierde kwartaal 45% meer trucks afleverde dan een kwartaal eerder. Allemaal mooi nieuws, maar het geeft aan hoe diep de sporen zijn die de haperende onderdelenvoorziening heeft getrokken en het bevestigt dat dit verhaal nog lang niet voorbij is. Indrukwekkend is dat Paccar netto inkomsten opgeeft ter waarde van 1,85 miljard dollar (1,64 miljard euro). Paccar voorspelt verder dat de Europese truckmarkt in de klasse boven zestien ton, die afgelopen jaar toch nog uitkwam op 278.000 stuks, dit jaar min of meer gelijk zal blijven.

Aftersales

In het segment onderdelen blijft Paccar maar groei rapporteren. Ook blijft deze fabrikant het aantal magazijnen en vestgingen waar onderdelen verkregen kunnen worden, uitbreiden. Wereldwijd zijn er hier nu achttien van, waarvan er eentje in Geldrop staat, vlakbij de DAF-fabriek. Maar in de VS breidt Paccar verder uit met alweer een nieuw onderdelenmagazijn. Inkomsten voor belastingen van Paccar Parts stegen het afgelopen jaar met 38% vergeleken met 2020.   

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3316 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.