Nieuwe diensten rond eActros

Mercedes-Benz heeft een reeks nieuwe diensten geïntro­duceerd rond de vorig jaar onthulde elektrische eActros. Het bedrijf loopt zich warm voor volgende stappen op het pad van elektrificatie en zegt volgend jaar te komen met een eActros met 500 km bereik. Tegelijkertijd werd de aandrijflijn van de diesel-Actros met de OM471 motor verbeterd.

Intussen is bij Mercedes de productie van de eActros begonnen. Het bedrijf hoopt er dit jaar ‘enkele honderden’ te bouwen. In Nederland rijden er nu vijf in dienst van Simon Loos en twee bij Cornelissen. In Duitsland rijden er diverse bij bedrijven die vast werk hebben op relatief korte routes. Mercedes was zo goed de nodige testresultaten te delen. Daarbij werd niet kinderachtig getest, maar voor het complete beeld was er flinke variatie in afstanden en beladingsgraden. Natuurlijk was er sprake van dagritten, dus reden de trucks een kleine 300 of 400 km per dag. Daarbij bestond onderscheid tussen werk in stukgoed en werk in het koel- en vriesvervoer. De uiteraard vol-elektrische koelmachine doet in dat geval ook een beroep op de elektrische aandrijflijn. De elektriciteitsverbruiken bleven in alle gevallen rond de 88, 89 kWh per honderd kilometer steken.

Hierin zit de mate van recuperatie al inbegrepen en we gaan ervan uit dat de chauffeurs van de testtrucks hierop getraind zijn. De periode van de test liep vanaf november of vanaf november richting de winter. Tijdens de testperiode bedroeg de buitentemperatuur gemiddeld acht graden. Bekend is dat in de gewichtsklasse van 18 tot 27 ton GVW een verbruik van 1 kWh per kilometer acceptabel is. Wanneer een koelmotor moet meedoen, stijgt het verbruik. In het geval van de test naar 103 kWh, maar zo’n koelmachine hoeft in de winter natuurlijk minder hard te werken. “Op deze manier bekijken we met de klant wat de optimale inzet is van de elektrische truck.”

Mercedes assisteert klanten bij de laadinfra.

Elektriciteit

Mercedes raadt klanten die een eActros overwegen aan te schaffen aan in contact te treden met de netbeheerder. “Wij kunnen daarnaast diensten leveren zoals mobiele opladers voor gebruik in werkplaatsen, uiteenlopend van 25 tot 160 kW. En we werken samen met Siemens en ABB voor de levering van oplaadpalen”, aldus Mercedes dat een oplaadpaal liet zien met een gekoelde stekker. Daarbij wordt altijd met gelijkstroom geladen. De elektromotoren zitten in het aslichaam en draaien op wisselstroom. Dat vereist een flinke inverter, die Mercedes nabij de aandrijfas tussen de chassisbalken inbouwt. De claim bij de eActros is dat het accupakket in vijf kwartier van twintig tot tachtig procent is opgeladen.

Fleetboard

Mercedes heeft het bekende telematicasysteem Fleetboard uitgebreid met nieuwe mogelijkheden, speciaal voor eActros-klanten. Die kunnen nu ook hun trucks doorlopend volgen en krijgen een indruk van het elektriciteitsverbruik. Alle bekende parameters die bij een rit horen kunnen gevolgd worden. Ook Uptime is toegevoegd, zodat ook hier sprake is van preventief en voorspellend onderhoud. Hiertoe worden monteurs opgeleid alsmede een nieuwe generatie aftersales-managers die fleetowners moeten ondersteunen bij het implementeren van elektrische trucks in het wagenpark. Dat vergt volgens het merk ook flexibiliteit van de ritplanning. Wanneer de kou echt toeslaat, beperkt dit de actieradius zodanig, dat de planning aangepast moet worden en dat de productiviteit dus tijdelijk afneemt.

De elektrische as heeft veel elektriciteit nodig. Die moet veilig worden aangevoerd.

Nieuwe stappen

Mercedes maakte kort na aankomst van de vakpers al meteen duidelijk dat wat we nu hebben gezien, een eerste begin is. Het merk is vastbesloten om wellicht al op de komende IAA van Frankfurt ‘meerdere varianten’ te laten zien van de eActros. Verder zit er voor de zware trucks een al langer verwachte facelift aan te komen. Deze kans liet het merk lopen in 2018, toen het eerste Mirrorcam-systeem werd geïntroduceerd. Geluiden van aartsrivaal MAN dat voor zware trucks in de nabije toekomst een actieradius van 600 of zelfs 800 kilometer mogelijk is, zijn Mercedes niet ontgaan. Men hield het erop, dat een volgende generatie trucks ‘honderden kilometers’ verder komt op een acculading. Ook werd duidelijk dat batterij-elektrische techniek nu bijna alle voorrang heeft bij het bedrijf. Officieel deelde Mercedes mee dat er volgend jaar een eActros trekker komt die een actieradius heeft van 500 km en die is bedoeld voor langere afstanden. Kijkend naar het Nederlandse distributiesegment, zou deze eActros maar net aan de eisen kunnen voldoen. Tal van bedrijven wisselen chauffeurs op distributietrekkers, die dan dagelijks nog wel langere afstanden overbruggen. Deze nieuwe trekker zal er anders uit zien dan de huidige generatie Actros-trucks. Over waterstof ging het deze ronde geen moment.

Diesel-Actros

Wat wel ter sprake kwam, zijn verbeteringen aan de Actros met dieselaandrijving. Mercedes-Benz heeft de Powershift-transmissie aangepakt. Dat leidt ertoe, dat al vanaf de zevende gang, van de twaalf, top-torque beschikbaar is. Maar ook in verkeersomstandigheden waarbij je als chauffeur even twijfelt tussen remmen en gas geven, gedraagt de bak zich nu minder onrustig. De OM 471 motor werd op tal van punten gewijzigd, waarbij de hogere compressieverhouding van 21:1 het meest in het oog springt. De motor kreeg verder twee nieuwe turbo’s en nieuwe zuigers. Verder werd de motorrem duidelijk verbeterd. Mercedes claimt hier een verbruiksverbetering van vier procent.

Dit nieuwe systeem zou beter zijn dan het vorige.

Sinds 2011, toen de Actros MP4 op de markt kwam, in eerste instantie nog als Euro V truck, is het brandstofverbruik volgens Mercedes met 23 procent gedaald in elf jaar tijd. Het merk claimt dat dat niet alleen de verdienste is van zich snel ontwikkelende dieseltechniek, maar ook door zaken zoals Mirrocam, waarmee Mercedes in 2018 de eerste was. Onlangs werd de tweede generatie onthuld, waarvan de kortere ‘arm’ aan de cabine opvalt. De linker monitor is nog steeds best groot, veel groter dan bijvoorbeeld bij DAF. Maar tijdens het achteruit inparkeren van een trailer was er geen moment twijfel over zicht naar achteren of van desoriëntatie.

Mercedes organiseert de komende tijd een Driving Experience om meer klanten te overtuigen van de verdiensten van vooral de eActros, mar ook van de Actros met de nieuwe diesel-aandrijflijn. Daarbij zullen er veel moeilijke vragen gesteld worden en doen mogelijke bezoekers van het evenement, er alvast goed aan om eens koffie te gaan drinken met hun netbeheerder.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3316 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.