DAF Trucks liet de interna­tionale vakpers in het noordwesten van Spanje kennismaken met de nieuwe generatie distributietrucks, de DAF XD. Daarbij viel op dat ook de MX11-motor flink is aangepakt.

Het eerste wat volgens DAF flink is verbeterd, is het zicht vanuit de cabine. De XD-cabine staat daarbij 17 cm lager van het wegdek dan de XG, en daarmee is het zicht dicht om de cabine heen stukken beter. Dat is belangrijk wanneer de DAF XD moet lossen in gebieden met veel verkeer van welke aard dan ook. Het dashboard is lager gemonteerd zodat chauffeurs beter voor de cabine kunnen kijken. Het zicht naar rechts heeft DAF geoptimaliseerd door een extra zijruit in het portier te maken en door de zitting van de bijrijdersstoel opklapbaar te maken. Dan de lengte van de cabine. Hier profiteert de kleinere XD van zijn grote broer. Elke DAF XD is 15 cm langer dan het voorgaande CF-model, ook de dagcabine.

DAF Vision

Deze DAF is verkrijgbaar met spiegels, maar eventueel ook met camera’s. In dat laatste geval is de truck beter gestroomlijnd en telt dat mee bij een lager brandstofverbruik en dito CO2-uitstoot. De XD telt dan drie monitoren, waarvan degene die het dichtste bij je staat, linksvoor, duidelijk kleiner is. Ben je eenmaal onderweg, dan merk je vanzelf dat dat snel went. DAF noemt het camerasysteem DAF Vision systeem. Maar DAF hecht veel waarde aan een camera rechtsvoor net onder de voorruit op de hoek van de cabine. “Daarmee pak je qua zicht heel veel in steden en vooral op rotondes”, aldus DAF.

Maar sommige chauffeurs zweren bij spiegels. Geen probleem, want DAF ontwierp een nieuw setje dat mooi bij de nieuwe cabine past. Tijdens proefritten in Spanje konden we vaststellen dat je daarmee niet alleen de situatie achter je goed kunt overzien, maar ook schuin voor je op de talrijke rotondes waar DAF de testroute langs liet lopen. Verder heeft de XD hetzelfde digitale dashboard als zijn grote broers en een goed in de hand liggend stuurwiel want met een XD draai je meer bochten dan met een grotere truck. Om die reden bleven we weg van de snelweg met deze XD, enkel om te concluderen dat de nieuweling heel rustig rijdt, gevoelloos schakelt en dat inderdaad die effectieve motorrem uit de grotere DAF’s ook in de XD een plekje heeft gevonden.

Motor flink aangepakt


DAF heeft van de gelegenheid gebruik maakt om de MX11-motor flink te vernieuwen. Zo kwam er een nieuwe cilinderkop, een nieuw blok en kwamen er nieuwe zuigers en zuigerveren. Daardoor kon de maximale verbrandingsdruk verder stijgen en dat noodzaakt weer nieuwe injectoren. Verder kwam er een nieuwe turbo. DAF voegt met deze nieuwe techniek twee nieuwe varianten toe voor zijn klanten: een versie van 300 pk en eentje van 340 pk. Meer koppel in de hoogste versnellingen en de curve van maximum koppel begint al bij 900 toeren. Daardoor wordt een motorrem ook effectiever, en dat is precies wat DAF hier toepast. Twintig procent meer remvermogen dan voorheen claimt de Eindhovense fabrikant.

Over-the-air

Net als bij de XF, XG en XG+ maakt DAF ook voor deze XD-generatie over-the-air software-updates mogelijk voor de motor- en nabehandelingssystemen, voertuig-ECU, centrale beveiligingsgateway (CSG) en DAF Connect. De transporteur en de chauffeur ontvangen een melding wanneer nieuwe software-updates beschikbaar zijn en kunnen ook de update plannen via de wagenparkbeheertool van DAF Connect. Dit draagt bij aan de maximale inzet van het voertuig. Verder is de voertuigdiagnose opnieuw ontworpen zodat de monteur volgens DAF nog sneller de achterliggende oorzaak kan bepalen.

De onderhoudsintervallen bedragen standaard 125.000 kilometer. Voor lange-afstandstoepassingen is een optie met een verlengde onderhoudsinterval tot 200.000 kilometer mogelijk. Hierdoor heeft elke truck, ongeacht de toepassing, een service-interval van een jaar, zegt DAF. In combinatie met DAF MultiSupport, dat nu ook pan-Europese reparatie- en onderhoudscontracten aanbiedt, resulteert dit in maximale flexibiliteit en voertuigbeschikbaarheid.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
18 april 2024
Meest bekeken
Recente Reacties