Nieuwe DAF onderhoudsvriendelijker


Onder het motto ‘Start the future’ leggen de nieuwe generatie DAF trucks de lat hoger voor wat betreft het onderhoud. De nieuwe XF, XG en XG+ behoeven slechts één maal per jaar of per 200.000 kilometer nieuwe olie. Verder voert DAF onder meer ‘over the air’ service-updates uit als standaard voor de nieuwe generatie.

Met de introductie van de nieuwe XF, de XG en de XG+ is DAF het eerste merk dat gebruik maakt van de nieuwe Europese regelgeving voor maatvoering. Deze bieden een (beperkte) ruimte om voertuigen te stroomlijnen. Zo kan er aan de voor- en achterzijde extra lengte worden toegevoegd zolang het voertuig maar voldoet aan de criteria die de EU voorschrijft. Als gevolg daarvan heeft DAF kans gezien de cabines zodanig te verlengen dat de chauffeur voortaan extra ruimte heeft. Aan de voorzijde is 16 centimeter toegevoegd en achter de stoelen is dat zelfs tot 33 centimeter. Hierdoor is het volume in het topmodel, de XG+ maar liefst 14% groter dan in het vorige topmodel, de Super Space Cab. Desondanks is DAF er in geslaagd het eigen gewicht gelijk, of zelfs lager uit te laten komen dan bij de vorige generatie.

De aandrijflijn werd op vele fronten geoptimaliseerd.

Overigens zijn door die regels de nieuwe cabines niet alleen meer aerodynamisch, maar ook veiliger dan voorheen. Zo kunnen nu de voorruit en de zijruiten veel dieper naar beneden doorlopen, waardoor het zicht op het verkeer sterk verbetert. Ook kan het portier aan passagierszijde worden voorzien van een extra raam ter hoogte van de onderbenen voor direct zicht op verkeersdeelnemers die zich naast de truck bevinden.

Het interieur van de XG+ is veruit het ruimste op de markt.

Mede dankzij de stroomlijn claimt DAF een tot 10% lager verbruik voor de nieuwe trucks. 6,3% daarvan is het gevolg van de betere stroomlijn. De rest haalt DAF uit een verbeterde aandrijflijn. Met een verbeterde verbrandingstechniek, hogere drukken en nieuwe, slimme componenten zoals de compressor, oliepomp en dynamo heeft DAF de wrijvingsverliezen verder terug gebracht. Verder is er een verbeterde achteras waarin voortaan geen tien maar slechts zeven liter olie aanwezig is. Dat is niet alleen lichter, het zorgt er ook voor dat de temperatuur in de achteras eerder op het gewenste niveau is. Naast de toegenomen efficiency steeg ook het vermogen van de motorrem door alle technische wijzigingen. Met name onderin steeg het koppel zodanig dat het vermogen van de motorrem nu volledig vlak is over het gehele toerengebied. Daarmee is een retarder meestal overbodig en dat niet alleen scheelt de nodige kilo’s, maar ook geld.

Over the air updates

Nieuw is ook dat er voortaan ‘over the air’ software-updates kunnen plaatsvinden. “Eigenlijk zit onze DAF diagnosecomputer ‘Davie 4’ voortaan ingebouwd in de trucks”, aldus ‘project manager testing’ Raoul Wijnands van DAF Trucks. We hebben heel veel aandacht besteed aan de nieuwe regels voor cyber security zoals die vanaf 2023 van kracht worden in de EU. Onze nieuwe trucks zijn hier op voorbereid. Bijkomend voordeel is dat de nieuwe digitale infrastructuur van de truck ook de mogelijkheid biedt voor het updaten van software op afstand. We kunnen nu door de ‘central security gateway’ alle motor- en EAS-systemen, de motor-ECU en DAF Connect settings op afstand updaten. Daarin zijn alle besturingsfuncties ondergebracht voor de aandrijflijn, maar ook die van de Predicative Cruise Control en dergelijke. Doordat we voortaan de diagnose op de trucks hebben is de kans op foutmeldingen op het dashboard verder geminimaliseerd. Dat is voor chauffeurs erg fijn.”


‘Veel aandacht besteed aan de nieuwe regels voor cyber security zoals die vanaf 2023 van kracht worden in de EU’

Raoul Wijnands, ‘project manager testing’ van DAF Trucks


Wijnands wijst er op dat de ‘over the air’ service voor noodzakelijke updates standaard is, dus zonder extra abonnement. Verder blijft de bestaande diagnose-apparatuur in de werkplaatsen ook voor de nieuwe generatie gewoon functioneren.

De olieverversingsinterval is voortaan één keer per jaar of per 200.000 kilometer. Dat is uniek, maar niet nieuw voor DAF. Wijnands: “Wij hadden dat ook al bij de in 2017 geïntroduceerde generatie van de XF, als gekozen werd voor een ‘Long Drain’ pakket. Dat is ook bij de nieuwe generatie het geval. Nieuw is wel dat we voor regionale of nationale applicaties zonder Long Drain pakket de grens 25% hoger hebben kunnen leggen: die is nu tot 125.000 kilometer of 1 maal per jaar. Daarboven moet gekozen worden voor het ‘Long Drain’ pakket waarbij een groter oliebad op de truck zit. Ook worden dan grotere oliefilters toegepast.” De toegepaste oliesoorten voor motor en aandrijflijn bleven ongewijzigd, volgens Wijnands.

De MX11- en MX13-motoren werden grondig aangepakt voor meer koppel.

Minder schadegevoelig

Andere noviteiten die gevolgen hebben voor de aftersales van de nieuwe generatie van DAF zijn bijvoorbeeld de driedelige voorbumpers. Bij kleine schades hoeft daardoor voortaan alleen het beschadigde deel vervangen te worden. De stalen voorbumper wordt voortaan ook beschermd door een kunststof laag waardoor steenslag geen roestvorming veroorzaakt. Verder zijn de nieuwe DAF trucks voortaan rondom standaard voorzien van led-koplampen. De onderrijdbeveiliging is voortaan van aluminium waarmee DAF 38 kilo bespaart. De nieuwe cabines voldoen volledig aan de strenge nieuwe veiligheidseisen in Europa.

Voor de nieuwe generatie investeerde DAF Trucks alleen al 200 miljoen euro in een nieuwe cabinefabriek in het Belgische Westerlo. De serieproductie van de nieuwe XF, XG en XG+ begint in het laatste kwartaal van dit jaar maar ook de huidige XF-, CF- en LF- modellen blijven vooralsnog in productie. Op het moment van schrijven wordt DAF nog geplaagd door het mondiale tekort aan halfgeleiders waardoor de aflevering soms vertraagd wordt, maar volgens de Eindhovense truckbouwer zullen die problemen na de vakantieperiode afnemen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.