Mercedes verdubbelt actieradius eActros


Mercedes-Benz kondigde eerder deze zomer aan de batterij-elektrisch aangedreven eActros in oktober in serie te gaan produceren in de fabriek in Wörth. Daarmee start voor de dealerorganisatie en voor de klanten een nieuw tijdperk.

In Nederland heeft Simon Loos al proef gereden met de eActros. Mercedes verzekerde tijdens de online introductie, dat de truck die in serieproductie gaat, alweer flink afwijkt van de eerste generatie trucks die bij enkele klanten in Duitsland en Nederland destijds zijn uitgezet. Het meest opvallende is dat Mercedes betere accu’s gebruikt, waardoor een actieradius van 400 kilometer mogelijk moet zijn, het dubbele van wat het was. Daardoor komt deze elektrische truck in een heel ander spectrum terecht, en biedt het de transporteur meer mogelijkheden om emissievrij transport te realiseren. Klanten kunnen kiezen uit drie of vier accu’s van 105 kWh, waardoor een voertuig ontstaat met 315 of 420 kWh capaciteit. De accu’s verzorgen de energie voor twee elektromotoren die in de aangedreven as gemonteerd zitten.


Mercedes ontwikkelt ook een waterstofvariant van de Actros en de vraag is in hoeverre zal blijken of de vervoerder beter af is met wat langer opladen of met sneller tanken. De nu gepresenteerde eActros komt namelijk niet alleen verder, ook het opladen duurt korter. Genoemde accu’s kunnen in iets meer dan een uur van 20 naar 80 procent opgeladen worden. Mercedes waarschuwt ervoor je niet blind te staren op het gewicht van het accupakket, dat 740 kg bedraagt. Een dieselmotor weegt ook al gauw een ton, en die zit hier natuurlijk niet in.

Architectuur van de elektrische Actros.

Varianten

Mercedes maakt nu een bakwagen met een GVW van 18 ton gereed voor productie en een drie-asser die goed is voor een GVW van 27 ton. Die laatste is erg belangrijk, omdat dit ook de chassismaat is die gangbaar is bij huisvuilauto’s. Mercedes beoogt volgend jaar de vol-elektrische Econic te introduceren. Volgend jaar komt er een trekkerchassis, waarmee een vol-elektrische trailercombinatie op basis van de eActros mogelijk wordt. De vraag is of die ook 400 km actieradius haalt, wanneer er met GVW’s van 40 ton gereden gaat worden.

Veiligheidszaken

Besloten werd om de huidige trailers niet te vervangen, maar om te bouwen naar standaard koeltrailers. Zo zijn onder andere de meatrails verwijderd, de gaten in het dak afgedopt en zijn de trailers grondig gereinigd. Voor beide bedrijven was deze

Bij de eActros heeft Mercedes-Benz niet alleen oog voor de actieve veiligheid, bijvoorbeeld in de vorm van standaardsystemen zoals MirrorCam, Sideguard Assist of de noodremassistent Active Brake Assist (ABA) van de vijfde generatie met voetgangersdetectie, maar ook voor de veiligheidsrisico’s die horen bij elektrische voertuigen en hoog voltage-systemen.


In de eActros zijn zowel de accu’s als de HV-kabels en andere HV-componenten zo ontworpen en beveiligd dat ze voldoen aan de veiligheidseisen van Mercedes en aan de wettelijke en reglementaire eisen bij een ongeval. Het in de e-truck geïntegreerde Battery Temperature Warning System bewaakt constant de temperatuur van de HV-accu’s. Als de temperatuur te hoog is, laat het alarmsysteem in de cabine een waarschuwingstoon horen. Dit alarmsysteem werkt ook als het voertuig is uitgeschakeld. Er zijn speciale crashelementen aan het chassis bevestigd om de accu’s te beschermen bij een aanrijding van opzij. Het aluminiumprofiel van deze elementen zorgt voor een zo groot mogelijke energieopname. Het heeft ook geïntegreerde sensoren die een botsing kunnen detecteren. In dat geval zou de HV-accu automatisch worden losgekoppeld van de rest van het voertuig. Voor de hulpverleners zijn onder de stoelen extra zogeheten scheidingspunten voorzien waarmee zij het HV-systeem kunnen uitschakelen.


Naast de automatische uitschakeling heeft de chauffeur bij gevaar altijd de mogelijkheid om de in de cabine ingebouwde HV-uitschakeling handmatig te bedienen. Als het HV-systeem niet is ingeschakeld, zijn de aandrijf- en retarderfunctie niet meer beschikbaar. Als het laagspanningssysteem (24V) is ingeschakeld, werken de bedrijfsrem, de verlichting inclusief noodknipperlichten en de besturing nog wel.

Volledige service

Het servicecontract Mercedes-Benz Complete, het volledig-zorgeloos-pakket, is volgens Mercedes ook beschikbaar voor de eActros. Met dit servicepakket zijn onderhouds- en reparatiewerkzaamheden aan het gehele voertuig en de aandrijflijn inclusief slijtagedelen gedekt. Voor klanten biedt Mercedes onder andere e-consulting aan. Met het e-consulting traject wordt er gekeken of en hoe e-trucks in de bestaande bedrijfsvoering passen en welke aanpassingen er nodig zijn om de transitie vlekkeloos te laten verlopen. Hierbij wordt ook gekeken naar de laadinfrastructuur en het oplaadmanagement, route en trajectanalyse, service en onderhoud, subsidiemogelijkheden en uitgebreid TCO- vergelijk ten opzichte van diesel.


Bij het servicecontract is volgens Mercedes altijd klantondersteuning van Mercedes-Benz Uptime inbegrepen. Voor fleetmanagers is het in de dagelijkse gang van zaken cruciaal dat eventuele storingen zo vroeg mogelijk worden herkend en verholpen. Het systeem registreert alle relevante voertuiggegevens, van de bandenspanning tot de motor en nu ook de accustatus. In dit verband werd Mercedes-Benz Uptime al uitgebreid met meer dan honderd e-specifieke regels die bijvoorbeeld continu de laadprocessen of spanningscurves van de HV-accu bewaken. De informatie is ook beschikbaar via het nieuwe cloudgebaseerde klantportal. Door het voertuig, de truckdealer en het transportbedrijf te koppelen, kunnen werkplaatsbezoeken worden gepland en onvoorziene stilstand zoals pech onderweg worden voorkomen.

Werkplaatsen


De bedoeling is om werkplaatsen uit te rusten met snelladers en een ruimte in de werkplaats te creëren om eventueel een tractiebatterij los te koppelen en te verplaatsen. Daarvoor zijn specifieke gereedschappen nodig en expertise, oftewel trainingen voor werkplaatspersoneel.

Duurder dan diesel

Voorlopig is de eActros nog duurder dan zijn dieselbroertje, het scheelt nog een factor drie, aldus Mercedes. Daar staat tegenover dat je nooit meer hoeft te tanken en dat de onderhoudskosten een stuk lager zijn. Zoals alle elektrische voertuigen is de eActros doorgaans erg stil op de weg. In een enkel geval kan dit tot gevaarlijke situaties leiden, bijvoorbeeld als voetgangers of fietsers de e-truck te laat opmerken. Om dergelijke gevaarlijke situaties te voorkomen, is de eActros standaard uitgerust met een extern Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS).


Het akoestisch waarschuwingssysteem in de eActros bestaat uit twee luidsprekers – één voor en één achter – die met elkaar en met het voertuig verbonden zijn. Afhankelijk van de rijomstandigheden klinken er tonen voor vooruit- of achteruitrijden. Bij vooruitrijden klinkt er een zacht ventilatorgeluid, bij het achteruitrijden een tweetonig, intermitterend geluid. We zullen er vast wel aan wennen.


Mercedes-Benz Nederland verwacht dat volgend jaar de eerste eActros trucks daadwerkelijk uitgeleverd gaan worden. De importeur benadrukt, dat de introductie gefaseerd plaats zal vinden.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 2932 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *