Maxus eDeliver is een serieuze nieuwkomer

Alcomotive brengt in zes Europese landen waaronder Nederland, twee modellen van het Chinese bestelauto-merk Maxus op de markt. Via het nieuwe bedrijf Maxo-motive Nederland ontstaat inmiddels een serieus dealernet en krijgt de organisatie handen en voeten.

Lou Jedeloo is geen onbekende in de bedrijfsautowereld.

Alcomotive is niet de eerste de beste in autoland. De in België gevestigde groep is een samenvoeging van twee bedrijven die diverse automerken uit Azië importeren. Nog maar onlangs zijn hieraan het Chinese MG en Maxus toegevoegd. Met de merken Hyundai, Isuzu, Suzuki en Ssangyong heeft Alcomotive een flinke portfolio in huis. Dit leidt in België tot een netwerk van ruim 400 dealers waarmee in 2019 een omzet van ruim 682 miljoen euro werd behaald.

In Nederland begint Lou Jedeloo, met een flinke staat van dienst in de truck- en transportwereld en specifiek in de importeurswereld, aan de nieuwe klus met twee collega’s. De Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC, zie ook kadertekst) heeft een nieuwe generatie elektrische Maxus bestelauto’s ontworpen en daarmee wil het bedrijf ook gaan scoren in bijvoorbeeld Europa. “Met Maxomotive worden de zaken serieus aangepakt”, zegt Lou Jedeloo. “Van genoemde bestelauto’s zijn ook dieselversies, maar daar beginnen we niet meer aan. Door voor vol-elektrisch te gaan, denken we dat we een meer onderscheidende propositie kunnen bieden.” 

Jedeloo zegt dat hij al snel in contact was met Truckland, als eerste hoeksteen van een gloednieuw dealernetwerk. “Bestelauto’s kun je volgens ons het beste laten servicen door de bedrijfswagendealer. Die zijn ook ‘s avonds open, en dat is voor klanten een niet te onderschatten voordeel.” Intussen speelden SAIC en Alcomotive niet alleen op het Nederlandse spelbord. “Ook in Duitsland, Zwitserland, Polen, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk en Italië wilden de partijen aan de slag met de elektrische bestelauto’s van Maxus. “Maar voorlopig loopt het voornamelijk in Nederland en Duitsland goed. In andere landen wil de elektrische bestelauto nog niet doorbreken zoals we met z’n allen willen.” 

Vijf redenen

Naar eigen zeggen heeft Maxus het meest uitgebreide aanbod van elektrische bestelauto’s, is het het enige merk met alleen maar elektrische bestelauto’s, biedt het de meest efficiënte aandrijflijnen en dus het laagste elektriciteitsverbruik in zijn segment. Een heel belangrijke claim is dat Maxus zegt dat alle bestelauto’s full options worden geleverd. Dus met Apple Carplay, alle veiligheidsvoorzieningen en er kan zowel AC als DC worden geladen. Jedeloo en zijn team zeggen dat de total cost of ownership van deze bestelauto’s lager ligt dan vergelijkbare dieselversies. Daarbij worden recent geïntroduceerde subsidieregelingen niet meegeteld. 


‘Van genoemde bestelauto’s zijn ook dieselversies,
maar daar beginnen we voor Nederland niet meer aan.’


Gewichten

Het verhaal van de leeggewichten en laadvermogens ligt bij dit merk iets ingewikkelder. “We kunnen lichtere batterijen bieden met een geringere actieradius maar met maximaal laadvermogen voor de bestelauto. Of we leveren een zwaardere batterij met meer actieradius maar met wat minder laadvermogen. Op die manier proberen we een nieuwe elektrische bestelauto op maat voor onze klanten te specificeren”, zegt Jedeloo. 

Hij zegt te verwachten dat klanten uiteindelijk anders tegen de elektrische bestelauto aan zullen gaan kijken. “Nu wil iedereen zoveel mogelijk laadvermogen en de grootst mogelijke actieradius. Wanneer elektrische voertuigen meer ingeburgerd zijn, verwacht ik dat klanten die eigenlijk niet van die grote afstanden afleggen, gaan kiezen voor een lichtere auto met een kortere actieradius. Daar kunnen wij nu al op inspelen.” 

De Maxus eDeliver 3 heeft een bereik van 150 tot 270 km, maar in stadsverkeer komt de bestelauto 210 tot 340 km ver. Deze koeriersauto is beschikbaar met twee wielbasisvarianten. De elektromotor levert 122 pk vermogen en mag afhankelijk van de variant 865 tot 990 kg laden. Daarmee is dit voor 30.000 euro een verleidelijk aanbod in een heel druk segment met veel concurrenten, ook vol-elektrische. 

Het grotere model heeft voorlopig minder concurrentie te duchten. Ford en VW melden zich pas met vol-elektrische versies in 2024. Fiat, MAN en de PSA-merken zijn wel snel met elektrische bestellers met laadvermogens van 1300 kg en meer. De nieuwe eDeliver 9 kan met zijn 65 kWh accupakket 150 km ver komen. Daarmee zijn klanten dus gebonden aan stadsvervoer, maar een sterker accupakket van 72 tot 89 kWh is in aantocht. En dan kom je ineens tot 350 km ver, wat niemand op dit moment Maxus kan nazeggen. Maxus geeft vijf jaar garantie op het voertuig en acht jaar op het accupakket. De eDeliver 9 wordt aangeboden vanaf 49.900 euro. 


De Maxus eDeliver 9 heeft Europese trekjes. 
Met twee elektrische bestelauto’s dekt Maxomotive het segment grotendeels af. 


Meer varianten

In het segment van de eDeliver 9 is de chassis-cabine een belangrijke optie. Die verwacht Jedeloo in oktober op de lijst te kunnen zetten met een vanaf-prijs van A 58.990,-. Een versie met een dubbele cabine volgt dan in december en een busje voor acht passagiers en een chauffeur, volgt in het eerste kwartaal van 2022. Nog een unique selling point van de eDeliver 9 is dat er een toegestaan geremd trekgewicht van 1500 kg op kenteken komt te staan. Er komt ook een viertonsversie die vooralsnog met klein rijbewijs gereden mag worden. 

Dealers

Een deugdelijk aftersales- en servicenetwerk is wat Jedeloo van meet af aan voor ogen had. Hij heeft afspraken gemaakt met diverse partners. De meest opvallende hiervan is Truckland. Inmiddels zijn er ook afspraken met MAN-dealer Roordink, die vestigingen heeft in Barneveld, Veenendaal, Zwolle en Coevorden. Ook met Bluekens en de Charles Feijts groep in het zuiden van het land zijn afspraken gemaakt. Daarnaast heeft Jedeloo afspraken met een aantal dealerbedrijven in het midden en oosten van het land. “We zijn in de afrondende fase in het zoeken naar een dealer annex servicepunt in de regio Arnhem-Nijmegen en ook in de beide noordelijke provincies zijn we zo goed als rond”, zegt Jedeloo. “Een netwerk van tien, elf partners met 25 vestigingen zou ideaal zijn.” 

Onderdelen van elektrische Maxus-bestelauto’s liggen op voorraad in een distributiecentrum in Kontich, nabij Antwerpen. Van daaruit kunnen Nederlandse dealers dagelijks worden beleverd via Parts-Express.

Chinese gigant

Shanghai Automotive Industry Corporation is al vijftien jaar marktleider in China en bouwt jaarlijks zo’n zeven miljoen voertuigen. Het werkt samen met tal van Europese producenten zoals Volkswagen, Volvo en Iveco. Het brengt in China uiteenlopende merken op de markt, waaronder ook het hier bekende MG. 

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong heeft nog 2879 geschreven. Meest recente artikelen van Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *