MAN-ceo positief over sloopregeling

Andreas Tostmann, ceo van MAN Truck & Bus, heeft zich positief uitgelaten over de subsidieregeling waarmee het Duitse ministerie van Verkeer & Waterstaat de vervanging van bestaande trucks door schonere Euro VI-trucks wil stimuleren.

Dat MAN positief staat tegenover het vernieuwingsprogramma van de Duitse regering was al bekend. De topman van MAN zegt het nu ook met zoveel woorden. Hij noemt drie redenen: “De Duitse overheid bereikt verschillende positieve effecten in één keer door de invoering van het truckvervangingsprogramma. Ten eerste is zowel het klimaat als het milieu gebaat bij de vervanging van oude vrachtwagens door de actuele, nieuwe modellen, waarmee de CO2-uitstoot – maar vooral ook de uitstoot van fijnstof en NOx – aanzienlijk wordt verminderd. Een moderne Euro VI-vrachtwagen stoot bijvoorbeeld ongeveer 80 procent minder NOx uit dan Euro V-modellen. Ten tweede profiteren alle weggebruikers van het hogere veiligheidsniveau van moderne trucks. De afgelopen jaren zijn er veel nieuwe assistentiesystemen geïntroduceerd – waaronder het noodstopsysteem en de afslagassistent – die levens kunnen redden. Ten derde heeft de economie er baat bij: fabrikanten en leveranciers van bedrijfsvoertuigen kampen met een sterke daling van de vraag als gevolg van de Corona-crisis. Elke vorm van marktstimulering kan hierbij helpen”, aldus Tostmann.

Forse subsidies

Het Duitse Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft aangekondigd dat de Duitse overheid de aanschaf van nieuwe trucks met maximaal 15.000 euro zal subsidiëren als deze voldoen aan de eisen van de huidige Euro VI-emissienorm en tegelijkertijd een oude vrachtwagen met Euro III-, IV- of V-emissienormen wordt gesloopt. Daarnaast wordt een subsidie van maximaal 5000 euro toegekend voor de aanschaf van intelligente opleggertechnologie. Hieronder vallen bijvoorbeeld systemen voor bandenspanningsmeting of de digitale aansturing van opleggers en aanhangwagens, maar ook aerodynamische opbouwdelen.

Er is echter ook kritiek op de sloopregeling. Wie nu een nieuwe Euro VI-truck koopt, schakelt voorlopig niet over op elektrisch. Bovendien is het vroegtijdig afdanken van nog functionerende vrachtwagens ook niet milieuvriendelijk.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Emil Peeters heeft nog 464 geschreven. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *