Mammoet Road Cargo bestelt 35 Volvo’s

Mammoet Road Cargo uit het Brabantse Oudenbosch neemt 35 nieuwe Volvo FH-trekkers in gebruik voor exceptioneel transport. Na een uitgebreide vergelijking viel de keus op Volvos vanwege de gunstige Total Cost of Ownership en de goede service van Bluekens Truck en Bus, aldus de Volvo-importeur.

Mammoet Road Cargo is een specialist in exceptioneel transport over de weg in Europa. “Alles wat te lang, te breed, te hoog en/of te zwaar is vervoeren wij”, zegt Marco Jorissen, directeur sales & operations. “Onze specialismen zijn het vervoer van vliegtuigmotoren en vliegtuigonderdelen, (hijs)kranen, construction equipment, scheepsonderdelen en projectcargo. Dat doen we nu met vijftig trucks en 75 trailers.”

Gunstig kostenplaatje

Voor het uitvoeren van exceptioneel transport neemt Mammoet Road Cargo over een periode van drie jaar 35 nieuwe Volvo-trucks in gebruik. “Sinds 2017 hebben we weer Volvo-trucks in ons wagenpark”, vertelt Huib Groeneveld, manager operations. “Toen hebben we een order geplaatst voor vijftien trucks. Die functioneren naar alle tevredenheid en de prijs-kwaliteitverhouding is goed. Nu hebben we opnieuw een tender uitgeschreven en verschillende merken met elkaar vergeleken. Het kostenplaatje van Volvo kwam als beste uit de bus. In combinatie met de goede ervaringen met de trucks die in 2017 zijn geleverd, hebben we daarom nu wederom voor Volvo-trucks gekozen.”  

Verschillende uitvoeringen

De order omvat de levering van Volvo FH-trekkers in verschillende varianten: 4×2, 6×2 en 6×4. Inmiddels zijn elf Volvo’s geleverd, waarvan meest recent de eerste nieuwe Volvo FH 500 6×2-trekker. De overige voertuigen worden de komende drie jaar afgeleverd. Alle nieuwe trucks zijn uitgerust met de Turbo Compound-motor. “Het verbruik is een van de zaken waar we goed naar kijken”, zegt Groeneveld. “Vanwege onze nogal uiteenlopende werkzaamheden is het lastig om trucks één op één met elkaar te vergelijken. Maar als we de historische gegevens erbij pakken, zien we dat de nieuwe trucks significant zuiniger zijn dan de vorige generatie.”

Schuifframe

Met het oog op de inzet zijn de trucks voorzien van allerlei extra functies. De recent geleverde 6×2-trekker is uitgerust met een retarder voor extra remkracht. Ook heeft de truck een schuifframe, waardoor de positie van de koppelschotel variabel is voor een optimale aslastverdeling. Het schuifframe maakt de truck geschikt voor de verschillende typen eurodiepladers die Mammoet Road Cargo inzet. Verder zijn de 6×2 en 6×4-trekkers voorzien van I-Shift met kruipversnellingen, waarmee de chauffeur op zeer lage snelheid kan manoeuvreren. Groeneveld: “Onze chauffeurs komen op de meest uiteenlopende locaties, van fabrieksterrein tot bouwterrein en mijnen. Vooral bij hoge gewichten en veel manoeuvreren is I-Shift met kruipversnellingen een uitkomst.”

Onderhoud

Jorissen: “Wij willen volledig ontzorgd worden en daarom sluiten we standaard een Gold Servicecontract met Connected Service Planning, Active Follow Up en Real Time Monitoring af. Bluekens volgt onze trucks en regelt alles voor ons, net als bij de opbouw van de trucks. De kistopbouw wordt verzorgd door CCH uit Halsteren en dat stemmen Bluekens en CCH onderling met elkaar af, zonder dat wij daar omkijken naar hebben. Dat geldt ook voor het aanvullende spuitwerk dat door de spuiterij van Bluekens in Goes is gedaan.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3491 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *