Twan Heetkamp stond in 2014 op de IAA met een nieuw concept. Een koeltrailer die elektrische energie haalde uit een van de assen. Daardoor zou de dieselmotor van de koelmachine overbodig moeten worden. Inmiddels rijden er ruim 300 van zulke trailers rond. Op de afgelopen IAA waren tal van andere bedrijven te zien, die een soortgelijke techniek aanboden.

Op de afgelopen IAA zagen we tal van exposanten die het idee van Heetkamp hadden gekopieerd. “Daar heb ik geen enkele moeite mee. Maak ’t maar na, des te voortvarender verloopt de energietransitie en kunnen we de sector verder vergroenen.”

Kort na de IAA vond het interview plaats en kon hij naar eigen zeggen slechts constateren dat hij met zijn systeem ‘nog altijd’ voorop loopt. Heetkamp heeft inmiddels bijna 340 trailers geleverd met zijn energiesysteem, waarbij de dieselmotor die deel uitmaakt van de koelmachine achterwege blijft, omdat de koelmachine elektriciteit krijgt van een generator die stroom betrekt van een traileras. Daarbij liep Heetkamp natuurlijk aan tegen zijn grenzen, toen bleek dat er ook vanuit meer afgelegen landen belangstelling was voor zijn vinding. Zo beschikte hij in het begin niet over een aftersales-netwerk. “We verkochten de eerste New Cool buiten Nederland niet aan een buurland zoals je zou denken, maar aan een Finse klant die me duidelijk liet weten zo’n trailer te willen hebben. Uiteraard heb ik de man gewezen op het gebrek aan een servicenetwerk, maar daar gaf hij niet om. Hij moest en zou de trailer zelf in de praktijk testen. Ook een tweede trailer ging naar die man toe.”

Ruimte en licht kenmerken deze werkplaats.

Remmen

Heetkamp wijst erop, dat er veel energie uit een traileras gewonnen kan worden, wanneer de chauffeur zijn combinatie afremt. “Daar komt heel veel energie uit, en dat is waar het ons in eerste instantie om gaat. Energie die in de regel wordt weggeremd en die extra uitstoot van fijnstof doet ontstaan en kosten aan het remsysteem, vanwege slijtage van remblokken. Dat is met deze oplossing verminderd.”

Carrier Transicold

De ontwikkeling kwam in een versnelling, toen de Nederlandse partner van THT New Cool, TRS uit Katwijk, verkocht werd aan de Amerikaanse koelmachinegigant Carrier. TRS bouwde elektrische koelmachines die pasten onder bakwagenchassis en aanhangwagens en die met hulp van een hydrokoppeling energie kregen van de voertuigmotor en was een belangrijke partner in het New Cool concept. Voor Carrier, dat de elektrificatie van de koelmachine in een vroeg stadium zag aankomen, was TRS een mooi bedrijf om over te nemen. Door de overname ontstond ook een lijn naar het jonge bedrijf van Heetkamp, die voor die tijd een trailerverhuurbedrijf had. Door een samenwerking te sluiten met Carrier, konden de trailers van Heetkamp overal in Europa geserviced worden. Ook sprak het voor zich dat in landen hier verder vandaan, Carrier zich inzette voor de verkoop van trailers volgens dit concept. Op die manier zijn we echt in heel Europa terecht gekomen, een mooie ontwikkeling.”

Opbouw van zero-emissie koelmachine op een nieuwe trailer.

Carrier beschikte aan de Tradeport West over een prima servicewerkplaats. Maar de koelmachinebouwer wilde uitbreiden en Twan Heetkamp zag het aantal bestellingen voor zijn bijzondere trailer alleen maar toenemen. Dit is de reden waarom Carrier vertrok van de westkant van Venlo naar Grubbenvorst, even ten noorden van de stad nabij de grote TIP-vestiging, die vroeger nota bene van Heetkamp was, voordat TIP zijn verhuurbedrijf kocht. “TIP is nu onze buurman en dat is gunstig. Er bevinden zich hier nog meer bedrijven die trailer-gerelateerd zijn. Dus hier een werkplaats realiseren met het dubbele volume van wat het was, is natuurlijk een prima ontwikkeling”, aldus Heetkamp. “Begrijp me goed, de kinderziekten zijn geheel uit onze trailer, maar het blijft gewoon van belang voor onze klanten dat ze overal, dus ook hier, terecht kunnen met hun trailer als dat om wat voor reden dan ook nodig is.”

Heetkamp zegt dat met de nieuwe werkplaats niet alleen Carrier meer ruimte heeft gekregen. “Dat niet alleen, er is ook meer ruimte gekomen om onze New Cool trailers te assembleren. Er is meer ruimte om tijdelijk accu’s op te slaan. Verder is de nieuwe werkplaats energiezuinig en CO2-neutraal.”

Maar ook al is het netwerk goed op orde, toch zegt Heetkamp dat het in de huidige marktomstandigheden nog een probleem kan worden om de juiste onderdelen op tijd geleverd te krijgen. “Daardoor duurt het ombouwen van zo’n trailer soms eigenlijk nog best lang op dit moment.”

“Technische ont­wik­kelingen gaan razend­snel”, zegt Twan Heetkamp, “en voor overheden wellicht te snel.”

Inmiddels levert Heetkamp aan klanten de derde generatie van zijn vinding. Die kan ook meerdere compartimenten in de trailer op verschillende temperaturen koelen en ook voor vriezen trekt deze variant de neus niet op. Heetkamp kan zijn vinding in principe op elk merk koeltrailer bouwen, maar de merken waar hij het meest mee samenwerkt, zijn Krone en het Franse Chereau.

Meer erkenning

Hoewel Heetkamp goedkeuring voor de trailers krijgt, zou hij graag zien dat er bredere erkenning komt van keurende instanties, wat het goedkeuren van beide kanten aanzienlijk zou vereenvoudigen. “Ik ben bang dat de neiging bestaat om zich aan verouderde wetgeving te houden, terwijl overheden doorlopend hameren op stevige reductiedoelen bij de uitstoot van CO2. Daar is dit een perfecte oplossing voor. Wij hebben een COC van de trailer zoals wij hem opbouwen en afleveren. In Duitsland hebben we die ook. Wat dat betreft ben ik wel eens jaloers op de Finnen, daar is een en ander zo geregeld. Wanneer het milieu baat heeft bij een nieuwe techniek, werkt de Finse overheid optimaal mee. Finland is een voorbeeld van hoe het moet, dat goedkeuren.”

Heetkamp wijst ook op de Super Eco Combi, een combinatie bestaande uit twee trailers die 32,5 meter lang is. “In Finland mag die combinatie 76 ton wegen en na een korte proeftijd is dit gewoon in de wet opgenomen. Zo dien je het milieu en bestrijd je het chauffeurstekort.”

De toekomst

Technische ontwikkelingen gaan razendsnel, zegt Heetkamp, en voor overheden wellicht te snel. “Maar het is altijd zo geweest dat de zich ontwikkelende techniek vooruit loopt op wetgeving. Dat is nooit anders geweest. Het Europese wegvervoer gaat compleet elektrificeren, dat staat buiten kijf, en de trailer vormt op dat traject een heel belangrijk onderdeel, met een mooie potentie. Die nieuwe technieken gaan die truck aanzienlijk en aantoonbaar nog meer CO2 en fijnstof laten besparen.

Foto boven: Met name aan de onderkant moet wat gebeuren.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
18 april 2024
Meest bekeken
Recente Reacties