Londense taxi als e-besteller voor Europa

Weinig voertuigen zijn zo iconisch en beeldbepalend geweest als de bekende Londense taxi’s. De fabrikant erachter, LEVC, behoort met merken als Volvo, Lynk&co en Polestar tot de portefeuille van het Chinese Geely. Met de elektrische VN5 wil LEVC voet aan Europese grond krijgen.

Het is 2013 als LEVC onderdeel wordt van het conglomeraat Geely. Sindsdien is er al een half miljard Britse pond aan investeringen gepompt in de fabrikant uit Coventry. De doelstellingen voor de lange termijn zijn daarmee in gang gezet. Het betreft een tweesporenbeleid: verbreding van het gamma en uitbreiding naar nieuwe markten. Behalve de taxi’s heeft LEVC daarom ook een product dat zich meer richt op autodelen. De derde variant is de VN5, de 1-tons besteller waarvoor LEVC de Nederlandse pers verzamelde. Net als de taxi’s onder meer voorzien van de kenmerkende kleine draaicirkel van 10,1 meter.

Met volgens opgave een bereik van 98 kilometer puur elektrisch en 489 km totaal (naar WLTP-normen) meent LEVC een ideale tussenoplossing te hebben voor vervoerders die wel de milieuzones in moeten, maar nog niet over kunnen op volelektrisch (de VN5 gebruikt een benzinemotor als generator die nooit rechtstreeks de wielen aandrijft). Bovendien kan de besteller met een kleiner accupakket toe, dat daarmee lichter is en sneller opgeladen. Volgens de fabrikant al in dertig minuten. De LG Chem accu weegt zo’n 270 kilo op een totaal van 2200 kilo. Dat er steeds meer zones komen voor voertuigen met (ultra)lage emissie is een belangrijk verkooppunt, maar de stijgende energiekosten betekenen ook een andere blik op brandstofgebruik.

Joerg Hofmann, ceo LEVC heeft al aangege­ven
ambitieus te zijn wat betreft de expansie buiten het Verenigd Koninkrijk.

Voor Nederland zijn inmiddels drie dealers aangesteld, alle met een niet geheel toevallige link met Volvo. Zij krijgen zo toegang tot een nieuwe markt, terwijl de techniek bekend is. Voor het rayon Amsterdam tekent Stern, Mobility Center pakt de regio Rotterdam en Harrie Arendsen Overijssel. Onderdelen die zij niet direct op voorraad hebben komen vanuit Eisenach, waar sinds begin dit jaar een logistiek centrum zit voor het merk. Van daaruit is het dan tussen 3 en 5 dagen in de werkplaats.

Joerg Hofmann, ceo LEVC, heeft al aangegeven ambitieus te zijn wat betreft de expansie buiten het Verenigd Koninkrijk. Ook in de andere landen worden met regelmaat dealers aangesteld. Martin Rada, directeur van LEVC Europe Operations, en Falco Lausecker, business development manager EU, hebben dan ook de taak om die ambitie waar te maken.

Garanties

Als nieuw merk wil het vooral kwaliteit uitstralen en dat onderstreept het met lange garantietermijnen. Zo krijgt het gehele voertuig vijf jaar of 240.000 km als garantieperiode mee, het accupakket zelfs acht jaar of dezelfde km-stand. Dat dankzij de Geely-moeder er Volvo-techniek onderhuids schuilt, helpt ook in de uitstraling van kwaliteit. Bovendien hanteert LEVC service-intervallen van veertigduizend kilometer. Het gebruik van aluminium delen die lichter zijn en tweemaal zo veel energie kunnen absorberen als regulier staal helpt het gewicht binnen de perken te houden, maar is ook makkelijker te vervangen, volgens de mensen bij LEVC.

De zakelijke ambities spreken ook uit het aanbieden van een eigen telematicapakket dat ook met andere fleetmanagementsystemen kan communiceren. Sinds het derde kwartaal is ook geofencing voor elektrische voertuigen opgenomen: zodra de VN5 een milieuzone inrijdt schakelt deze gedwongen over op puur elektrisch, dus zonder de benzinegenerator. Zaken als benchmarking en rijstijlanalyse horen vanzelfsprekend ook tot de dienstverlening.

Barend Luiting

Hoofdredacteur Aftersales Magazine. Branchekenner annex bladenmaker. Houdt van vintage designs en dito single malts. Lijfspreuk: zonder wrijving geen glans.

Barend Luiting has 321 posts and counting. See all posts by Barend Luiting

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.