Levertijden, prijzen en wetsvoorschriften

Wagenparkbeheerders dreigen in de knel te komen met hun aanschafplannen vanwege een reeks aan omstandigheden die stuk voor stuk ongunstig zijn voor een overzichtelijk en efficiënt wagenparkbeheer.

In de eerste plaats de levertijden. Die zijn inmiddels zodanig, dat je als fleetowner zeker een jaar vooruit moet kunnen kijken. Maar dat is bijna onmogelijk. Het kan zo gebeuren dat het transportbedrijf er ineens een grote klant bij krijgt, waardoor meer laadruimte nodig is. En die is nu schaarser en duurder dan ooit. Transportbedrijven worden vanwege de levertijden beperkt in hun flexibiliteit. Daar doet het chauffeurstekort nog een schepje bovenop.

Wat inmiddels ook gebeurt is dat offertes worden ingetrokken. Niet alleen bij trucks maar ook bij trailers, waarna op een nader te bepalen tijdstip, een nieuw voorstel volgt. Wie dat hoort, kan ervan uitgaan dat dat nieuwe voorstel een heel stuk minder gunstig is, oftewel duurder. Eigenlijk onacceptabel, maar de omstandigheden in de wereld van nu veranderen nu eenmaal erg snel. We horen dat niemand meer een trekker-chassis voor minder dan een ton kan kopen, ook niet wanneer je er als bedrijf een groot aantal van denkt te zullen aanschaffen. In ons land is DAF marktleider en middenin 2021 kwam zij met een nieuwe zware truckserie. Ook tijdens die introductie werd ons al duidelijk dat de prijzen op en heel andere niveau zouden komen te liggen dan die van de bestaande XF-modellen.

Jong gebruikt

Dat leidt tot opwaartse druk in de markt van jong gebruikte trucks, zoals in deze editie van ons magazine blijkt. Zelf hoorden we het verhaal van een eigenrijder die 65.000 euro kon terugkrijgen voor zijn vier jaar jonge DAF XF 480. Dat zijn natuurlijk nooit eerder gehoorde prijzen voor een truck van die leeftijd. Het moge duidelijk zijn dat in de markt van jong gebruikte trucks, de opbrengsten goed zijn. Maar wil je je nu nog jonge materieel inruilen voor, bijvoorbeeld zo’n mooie nieuwe DAF, dan moet je nog heel wat overbruggen. Daarbij is het van belang om te beseffen dat die nieuwe hoogstwaarschijnlijk een stuk zuiniger rijdt dan de vorige. Dat moet ook, want de brandstofprijzen zijn natuurlijk ook al verschrikkelijk hoog.

Zero emissie zones

Maar wat te doen wanneer je dagelijks met een serieus ladinggewicht de stad in moet? In 2025 mag dit niet meer en wanneer er nu trucks vervangen moeten worden, wat dan? Nu bestellen betekent in de meeste gevallen zeker nog een jaar wachten en al helemaal als er nog een carrosserie op gebouwd moet worden. Wie kiest voor een elektrische truck, moet weer rekening houden met het zelf in orde maken van een deugdelijke laadmogelijkheid, bij voorkeur op het eigen terrein. Daar gaat ook weer tijd overheen.

Wie nu moet aanschaffen kan daarom het beste kijken naar een jong gebruikte Euro 6. Is het een bakwagen, dan moet die niet eerder dan in 2020 voor het eerst zijn toegelaten. Trekkers mogen nog wat ouder zijn, daarvoor geldt als toelating uiterlijk 2017. Daarmee komt de Euro 6 in de overgangsregeling terecht en mag de chauffeur er nog tot 1 januari 2030 de stad mee in.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3308 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.