Leg ADAS uit aan chauffeurs

ls opmaat voor autonome techniek, zien we dat truckfabrikanten in hoog tempo het aanbod van assistentiesystemen uitbreiden en verfijnen. Het komt erop neer dat een moderne truck zijn chauffeurs steeds meer werk uit handen neemt.

Zulke systemen vergen regelmatige kalibratie en ze vergen intensieve uitleg aan de betreffende chauffeur(s) wil de ondernemer het optimum uit zijn duurbetaalde nieuwe truck halen. Het gaat nog lang niet goed met het benutten van assistentiesystemen. Uit een recent Duits onderzoek blijkt dat het aantal kop-staartbotsingen in Duitse files nog steeds toeneemt, ja zelfs bijna is verdubbeld ten opzichte van een jaar geleden, ondanks de aanwezigheid van noodremsystemen in moderne trucks. In Duitsland gaat het dit jaar tot nu toe om 51 botsingen waarbij in 48 gevallen de chauffeur omkwam. Naast onjuist gebruik of instelling van hulpsystemen, speelt ongeoorloofd gebruik van de smartphone ook een rol.

Het laat zien dat er voor truckdealers een schone taak is weggelegd om klanten vertrouwd te maken met de moderne systemen die we nu in toenemende mate tegenkomen op trucks. Met juist ingestelde systemen en chauffeurs die zich daarvan bewust zijn, wordt niet alleen de veiligheid flink vergroot, maar er valt voor de klant ook winst te behalen. Neem een drukke vrijdagmiddag op een Duitse snelweg. Al snel gaan de matrixborden aan die een lagere snelheid gebieden voor auto’s en een inhaalverbod voor trucks. Wat is er dan mooier dan dat je als chauffeur de adaptieve cruise-control kunt instellen waardoor de truck altijd op veilige afstand van de voorligger blijft, zelfs wanneer er een file ontstaat en de hele boel op de rechterbaan even tot stilstand komt? Waarna iedereen weer gaat rijden en de truck weer volautomatisch optrekt en de snelheid van het verkeer weer moeiteloos oppikt. Zelf ben ik op die manier meerdere keren stressvrij en op het gemak op huis aan gereden, zonder dat een agent of medeweggebruiker daar om wat voor reden dan ook aanstoot aan kon nemen.

Vrijwel alle truckimporteurs in ons land bieden een ‘aflevertraining’ aan aan hun klanten. Daarmee maken ze de chauffeur in een dag tijd helemaal vertrouwd met de fijne kneepjes die de ingenieurs in hun trucks hebben aangebracht. De chauffeur kan uren bijschrijven voor zijn verplichte nascholing. Bij de laatste Code 95 training die ik meemaakte, wisten meerdere chauffeurs niet het verschil tussen ABS en ASR. Het werd allemaal geduldig uitgelegd, maar wie er zo in staat, bevindt zich nog mijlenver van het juist instellen van een (adaptieve) cruise-control. Laat staan dat de transmissie zelf schakelt in heuvelachtig gebied en daar de snelheid op aanpast. Laat staan dat de truck zelf ruim op tijd afremt voor een rotonde en die zelf neemt op de juiste snelheid met de juiste versnelling. De chauffeur hoeft alleen nog te sturen en op te letten of alles goed gaat.

Systemen zoals deze dienen met een zekere regelmaat gekalibreerd te worden. Dit is een tweede moment waarop de dealer het verschil kan maken en het moment waarop iedereen weer even beseft dat hoogwaardige techniek nodig is om het optimum uit de transportactiviteit te halen.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3316 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.