‘Kunnen niet ver vooruitkijken’

Kleyn Trucks heeft een uitstekend jaar achter de rug. Maar de oorlog in Oekraïne brengt onzekerheden met zich mee in een deel van het afzetgebied. “Dan worden klanten voor­zichtiger en moeten we afwachten wat er verder gebeurt”, zegt inkoopmanager Niels van Kooten van het bedrijf.

Wanneer zo’n conflict uitbreekt, dan merkt Kleyn Trucks dat meteen. “Klanten worden voorzichtiger en zijn minder geneigd om te kopen. Dat zagen we in het begin van de pandemie ook. We kunnen alleen maar afwachten hoe het zich verder ontwikkelt.” Ze weten natuurlijk als geen ander dat de orderboeken bij de truckfabrikanten dik een jaar vooruit vol zitten. “Dat betekent dat er regelmatig gebruikt materieel de markt in stroomt. Dat is waar wij het van moeten hebben. Dat neemt niet weg dat er allerlei gebeurtenissen van invloed zijn op de markt. Daarom stellen wij dat we nooit verder dan een maand of twee vooruit kunnen kijken. De import van auto-onderdelen vanuit Oekraïne stokt nu, maar de industrie in Rusland valt helemaal stil. Wat de gevolgen zijn weten we gewoon nog niet.”

Meer dan een ton

Volgens Van Kooten zijn de prijzen in de nieuwmarkt zo gestegen, dat een nieuwe trekker niet meer te krijgen is voor minder dan een ton. “Meestal 115.000 euro hoor ik. En dat hoor ik ook van grote bedrijven die er veel tegelijk bestellen. In 2021 zijn de prijzen flink gestegen, in alle geledingen. De prijzen die ik hoor, gelden ook in het buitenland.” Van Kooten zegt dat hij trucks liefst zo jong mogelijk inkoopt met een zo laag mogelijke kilometerstand. “Dat zou mooi zijn, maar alle partijen die ik ken, willen dat. De bulk van wat wordt ingekocht en van wat hier staat is tussen de drie en de zeven jaar oud. Dat is het grootste deel van de used-market.”

Kleyn Connect
Kleyn Connect is gericht op elektrische busjes maar ook op elektrificatie van trucks. De twee jaar geleden ontwikkelde elektrische bakwagen verhuren ze aan bedrijven die een deel van de routes emissievrij willen rijden zonder de bijkomende investeringen die dat op dit moment nog met zich meebrengt.

Wat de markt nog altijd remt, is de beperkte beschikbaarheid van halfgeleiders. “Daardoor vertragen voertuig-uitleveringen van fabrikanten, en rijden transporteurs langer door met bestaand materieel. Dat is voor ons minder gunstig. Maar vanwege de schaarste in de nieuwmarkt, worden de prijzen van occasions opgedreven. Dat hebben we gedurende heel 2021 gezien. Prijzen van gebruikt materieel stijgen mee.”

Van Kooten geeft een voorbeeld van de bouwsector. “Daar zie je sowieso al dat gebruikt materieel minder snel afschrijft dan bij het gewone wegverkeer. Bouwvoertuigen zijn duidelijk schaars en gewild in de gebruikt-markt. Maar een afschrijving van hooguit dertig procent bij voertuigen die alweer zes à zeven jaar oud zijn, dat is toch wel uniek te noemen. Zo waardevast hebben wij het nog nooit meegemaakt.”

Zelfs over gebruikte LNG-trucks, Van Koo­ten zegt er een paar op het terrein te hebben staan in Vuren, maakt Van Kooten zich weinig zorgen. “Populair zijn ze nu niet, nu LNG stukken duurder is geworden dan diesel. Maar het is onze taak om markten te vinden, ook wat verder van huis. Dat is gelukt, we vinden voor de paar trucks die we hebben, vast weer een nieuw baasje.”

Trailers ook duurder

Kleyn Trucks heeft onlangs een nieuw terrein aangeschaft waar het gebruikte trailers opslaat. “Dus weer een uitbreiding. We hebben de bestelauto’s dichter naar ons toe gehaald, op een terrein waar we er meer van kwijt kunnen dan voorheen. De trailers hebben we juist wat verder weg gezet, het is echt specialistisch materieel. Maar kijken we naar levertijden en prijsstijgingen, dan zien we dat ook gebruikte trailers de afgelopen tijd zeker vijftien procent duurder zijn geworden.
Als inkoper wil Van Kooten graag meer transparantie in de onderhoudshistorie van een gebruikte vrachtwagen zien. “Dat is ook een gevolg van de klantvraag. Voorheen keken sommige klanten bij wijze van spreken alleen naar het merk, maar dat is wel over. Iedereen wil weten hoe het met de techniek is en ook de kilometerstand is veel belangrijker geworden. Ook klanten uit verre landen vragen er nu naar. Het is vast niet geheim. Maar nu alles via laptops gaat bij dealers, staan alle gegevens in bestanden bij merkdealers en kunnen wij er niet bij. Dat kan een snelle en effectieve wederverkoop van een gebruikt voertuig lelijk in de weg staan.”


‘Een afschrijving van hooguit dertig procent bij voertuigen die alweer zes à zeven jaar oud zijn, zo waardevast hebben wij het nog nooit meegemaakt.’


Bij Kleyn Trucks staan tijdens ons bezoek niet alleen enkele LNG-trucks te koop, elektrificatie en wat daarbij komt kijken is voor dit bedrijf ook al realiteit. “Daar is Kleyn Connect uit naar voren gekomen, gericht op elektrische busjes maar ook op elektrificatie van trucks. We hebben twee jaar geleden ook al een elektrische bakwagen ontwikkeld, Die verhuren we aan bedrijven die een deel van de routes emissievrij willen rijden zonder de bijkomende investeringen die dat op dit moment nog met zich meebrengt. Dat geldt niet alleen voor bestelauto’s. Die kunnen we zelf elektrisch leveren en we hebben ook diverse gebruikte exemplaren met elektrische aandrijving. Zo raken we vertrouwd met nieuwe techniek en zijn we er bijtijds klaar voor wanneer elektrische trucks in ons land en in ons werkgebied een normaler verschijnsel worden”, legt Van Kooten uit. “Overigens zien we ook bij bestelauto’s dat de prijzen van gebruikte exemplaren duidelijk hoger zijn dan een jaar geleden. Die trend zie je echt in alle geledingen van de markt.”

Europees kenteken

Wat Van Kooten graag zou zien, naast een transparante beschikbaarheid van onderhoudsgegevens, is de komst van een Europees kenteken. “Eén kentekensysteem, voor iedereen toegankelijk, dat zou het mooiste zijn”, zegt hij. Hij geeft de opbouw van het Duitse systeem als voorbeeld. “Maar dan zou dat wel digitaal moeten zijn en zouden daarin apk’s en dergelijke terug te vinden moeten zijn. Wisselt het voertuig dan van eigenaar, dan zou één exportnummer moeten volstaan en één manier van afhandelen in alle Europese landen.”

Van Kooten zegt dat sommige processen die zijn geïmplementeerd, goed bedoeld zijn, maar onnodig veel bureaucratie opleveren. “Waarom 275 euro betalen voor een productieverklaring. Waarom COC-verklaringen? Het maakt het allemaal moeilijker en zeker niet duidelijker.”

2022 en verder

Van Kooten wil zich dit jaar weer toeleggen op de inkoop van gebruikte trucks. “De mate waarin dat lukt, hangt af van diverse factoren, die iedere keer weer verschillen. Er kan een bedrijf failliet gaan en wat nu van invloed is, is de mate waarin productieprocessen al dan niet beter op gang komen. Gebeurt dat hortend en stotend, of geleidelijk? Dat zijn zaken die we nu nog niet kunnen overzien. Vast staat wel dat we het grootste deel van dit jaar nog geconfronteerd zullen worden met schaarste in alle facetten van de toeleveringsketen.”

Foto boven: Als inkoper wil Niels van Kooten graag meer transparantie in de onderhoudshistorie van een gebruikte vrachtwagen zien. Naast een transparante beschikbaarheid van onderhoudsgegevens pleit hij ook voor de komst van een Europees kenteken.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3308 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.