Impuls voor elektrificatie bedrijfswagens

Ondernemers kunnen vanaf 15 maart maximaal 5000 euro aanschafsubsidie ontvangen voor een nieuwe elektrisch aangedreven bestelbus. In totaal is 185 miljoen euro subsidie beschikbaar, maar de voorwaarden sluiten ook opties uit, tot ontevredenheid bij RAI Vereniging.

RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck

De subsidie bedraagt tien procent van de netto prijs (N1 en N2, max gewicht 4250 kg) en wordt alleen verstrekt aan vol-elektrische voertuigen, waterstof en hybride valt dus buiten de regeling. De bestelauto’s moeten minimaal 100 kilometer reikwijdte kennen en minimaal twintig mille kosten. Hoewel de totale pot 185 miljoen bevat is voor dit jaar 22 miljoen beschikbaar, goed voor zo’n vijfduizend stuks (subsidiebedrag is afhankelijk van de prijs immers). De regeling zelf loopt voor nu bekend tot eind 2025.

Vanaf 2025 voeren zo’n 20 steden een zero-emissiezone in, zodat ze volledig schoon bevoorraad kunnen worden. De emissiezones maken onderdeel uit van het Klimaatakkoord. RAI Vereniging was intensief betrokken bij de onderhandelingen over de randvoorwaarden van zero-emissiezones en de subsidiemaatregel. De verwachting is dat het aantal steden toeneemt naar 40. Volgens RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck is het van groot belang om er voor te zorgen dat ondernemers en vervoerders hun werk in steden optimaal kunnen blijven doen. Er zijn heldere, uniforme afspraken gemaakt die voor alle emissiezones gaan gelden, zodat de overgang haalbaar en betaalbaar is, ook voor de kleine ondernemer. Gemeenten moeten bijvoorbeeld het instellen van een zone minimaal vier jaar van tevoren aankondigen.


‘Subsidie is belangrijke investeringsinjectie die in deze tijden van corona
goed van pas kan komen’


e-bestellers

Dat de subsidie uitsluitend voor vol-elektrische voertuigen geldt, valt Van Eijck wel tegen: “Voor een realistische overgang is het van belang om alle beschikbare zero-emissie technieken in te zetten en ondernemers de keuzevrijheid te geven.” Keuzevrijheid is niet alleen een kwestie van subsidie maar ook van aanbod en beschikbaarheid. Autofabrikanten zijn afgelopen maanden druk geweest met het verbreden van het aanbod met batterij-elektrische auto’s. Van grote aantallen is nog geen sprake getuige het wagenpark dat afgelopen jaar geregistreerd werd in ons land. Van bouwjaar 2020 werden er dik 56.000 dieselende bestelwagens tot 3,5 ton gekentekend tegenover 1564 elektrische bestelauto’s. Dat lijkt een druppel op de gloeiende plaat, maar het is wel het dubbele van het aantal benzineversies. LPG is ook nog goed voor duizend registraties, dik drie maal zo veel als CNG. En waterstof? Zeven stuks, welgeteld.

Vrachtwagens

Met de komst van de SEBA moet ook zo snel mogelijk worden doorgepakt met de aanschafsubsidie voor zero-emissie vrachtwagens. In totaal is in het Klimaatakkoord hiervoor 94 miljoen euro voor beschikbaar gesteld. Van Eijck: “Met deze twee aanschafsubsidies krijgen niet alleen ondernemers duidelijkheid, maar krijgt bovendien de hele automotive industrie, van zowel truck-, trailer- en carrosseriebouwers als toeleveranciers en bestelbusfabrikanten, een belangrijke investeringsinjectie die in deze tijden van corona goed van pas kan komen.”  

Barend Luiting

Hoofdredacteur Aftersales Magazine. Branchekenner annex bladenmaker. Houdt van vintage designs en dito single malts. Lijfspreuk: zonder wrijving geen glans.

Barend Luiting has 267 posts and counting. See all posts by Barend Luiting

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *