‘Hybride is ideale tussenoplossing’

Logistiek dienstverlener Jooren uit Ouderkerk aan de Amstel schafte onlangs enkele nieuwe Scania plug-in hybride trucks aan. “Om diverse redenen is dit het ideale concept om in deze tijd uitstoot van broeikasgas te reduceren en om ons voor te bereiden op een emissievrije toekomst.”

Jan Jooren komt uit een echte transportfamilie. Samen met zijn broer Wim en sinds kort met zijn zoon Tim runt hij een bedrijf van 62 trekkende eenheden. Het pand van waaruit ze werken, werd door zijn vader eind jaren vijftig aangekocht. In 2014 bestond het bedrijf honderd jaar. Jooren rijdt voor diverse supermarktketens en voor winkelketens. De thuisbasis oogt wat bescheiden, maar Jooren beschikt over diverse standplaatsen. Daar staat aan het einde van een werkdag het grootste deel van de vloot opgesteld. Die standplaatsen zijn Velsen, Bleiswijk, Sassenheim, Waddinxveen en sinds kort Almere. Het betreft binnenlands vervoer waarbij de trucks regelmatig de stad in moeten.

‘Elektrische’ bezwaren

Jooren volgt de ontwikkelingen ten aanzien van duurzaam transport op de voet, al was het maar omdat zijn klanten dat van hem verwachten. “We hebben een nieuwe klant verworven omdat we in dit stadium al serieus met plug-in hybride en vol-elektrische vrachtwagens bezig zijn.” Jooren heeft naast de nieuwe PHEV-Scania’s ook twee Volvo’s FM Electric in bestelling. “We proberen praktijkervaring op te doen met de nieuwe technieken en we zoeken samenwerking met onze klanten om dit te realiseren. De plug-in hybride Scania’s laden we deels op ons eigen terrein en bij de klant. De elektrische Volvo’s, die we eind dit jaar verwachten, zullen bij klanten worden opgeladen.” Jooren is niet het type dat zich vol enthousiasme op de nieuwe techniek stort. “We begrijpen dat in Noord-Holland het stroomnet voorlopig vol zit. De supermarktketens waar wij voor rijden zijn daar sterk vertegenwoordigd. Ook zij willen naar emissievrij transport, maar dat laat de praktijk van nu nog niet toe. Snel omschakelen naar elektrisch zou in theorie kunnen, getuige de beschikbaarheid van voertuigen, maar met de oplaadinfra die daarbij nodig is, hebben we met z’n allen meer tijd nodig. Precies om die reden hebben we gekozen voor hybride techniek. Daarmee kunnen we de flexibiliteit bieden die klanten van ons vragen, en kunnen we toch emissievrij de stad in.”

Dit najaar nog verwacht Jooren de eerste twee elektrische trucks.

Gemeenten

Jan Jooren heeft hier zeker een punt, maar de gemeenten denken daar vooralsnog anders over. Zij zijn geneigd om een plug-in hybride Scania niet toe te laten in de zero-emissiezones zoals die in 2025 van kracht zullen worden. “Dat zou wel heel jammer zijn”, zegt Jooren, “de techniek is er om zero-emissie te rijden. Deze Scania’s kunnen tot zestig kilometer vol-elektrisch rijden, dus daarmee kunnen we in elke zero-emissiezone ons werk doen. Natuurlijk zijn de Scania’s ook uitgerust met elektrische koeling, dus dat gaat ten koste van die actieradius. Maar dan hou je nog ruim voldoende over om in steden winkels te kunnen bevoorraden.”

‘Snel omschakelen naar elektrisch zou
in theorie kunnen, getuige de beschikbaarheid van voer­tuigen, maar
met de oplaadinfra die daarbij nodig is, hebben we met z’n allen meer tijd nodig’
– Jan Jooren

Maar hoe streng overheden kunnen zijn, illustreert hij met een veelzeggend voorbeeld. “Een van onze chauffeurs reed even verkeerd. Dus hij reed een brug over en keerde daarna weer om en reed weer terug over dezelfde brug. Bekeuring van 1100 euro. De gemeente aan de telefoon, waarom dit gebeurd was. Nou gewoon, zeg ik, zo’n man is ook maar een mens en dan kun je even een keer verkeerd rijden. Daar is niks bijzonders aan.” Jan Jooren heeft goede hoop, dat gemeenten zich nog wat beter in de hybride techniek verdiepen en zullen concluderen dat dit een effectieve techniek is om de gewenste uitstootreductie te realiseren. “Dan nog is een hybride twee keer duurder dan een vergelijkbare dieseltruck. Een vol-elektrische is drie keer zo duur. Ik ben benieuwd naar wat waterstof gaat brengen, maar voorlopig hoor ik dat die zes keer duurder is dan een diesel. Nu van diesel omschakelen naar elektrisch is te duur, afgezien van het feit dat het nog niet kan.” Jooren zegt dat hij ook nog elf LNG-trucks in de vloot heeft. “Ook daar hebben we ervaring mee, en nu bio-LNG daar is, draagt dat zeker bij aan de klimaatdoelstellingen. Het is alleen spijtig dat niet alleen diesel, maar ook LNG stukken duurder is geworden.”

Bijladen

Uit het gesprek met Jan Jooren valt op te maken dat de klanten waarvoor transportbedrijven rijden, serieus bij de verduurzaming betrokken moeten worden. “De elektrische Volvo’s had ik niet kunnen aanschaffen als de klant niet de laadinfra ter beschikking had gesteld. We werken meest vanuit standplaatsen en dat zijn meteen de locaties waar opgeladen moet worden. Bij een Scania ligt dat anders. Die komt naar Ouderkerk aan de Amstel en kunnen we hier opladen met een laag voltage. Op deze locatie uitbreiden met laadpalen, etc, is nu geen optie. Je moet dus roeien met de riemen die je hebt. Het zou mooi zijn wanneer dit ook duidelijk wordt bij de gemeenten waar we moeten zijn voor onze klanten. Op deze manier kunnen we zero-emissie de binnenstad in en kunnen netbeheerders de komende jaren de capaciteit van het elektriciteitsnetwerk vergroten om zo vol-elektrisch rijden voor het wegvervoer mogelijk te maken. Dan moet ook tijdelijke energieopslag mogelijk zijn, dat is nu ook nog niet het geval. We hebben hier ook zonnepanelen en dat betekent dat je geen stabiele energieproductie hebt.”

Het wagenpark bestaat uit meerdere merken.

Ideale scenario

In het ideale scenario van Jan Jooren naar zero-emissie wegtransport, ziet hij nu de stap naar hybride als reëel, gevolgd door vol-elektrisch en als derde, wat verder in de toekomst, mogelijk waterstof. “Laatstgenoemde techniek is nog volop in ontwikkeling, maar is nu nog onbetaalbaar. Maar met waterstoftrucks bestaat de kans dat je dezelfde flexibiliteit kunt realiseren van je wagenpark als met diesel nu.”

Hybride techniek is volgens Jooren het meest efficiënt bij het behalen van milieudoelstellingen.

Jooren rijdt voornamelijk met Scania en Volvo, maar het wagenpark telt ook trucks van Mercedes, Iveco, DAF en MAN. Het onderhoud gebeurt volgens contract bij de merkdealer. Toch beschikt Jooren in Ouderkerk aan de Amstel ook over een eigen werkplaats, waar klein onderhoud wordt uitgevoerd aan bijvoorbeeld trailers. “Keuringen laten we aan de merkdealers over, maar met ons diverse wagenpark van bakwagen tot LZV en alles wat daartussen zit, scheelt het flink wanneer je het kleinere onderhoud in eigen hand houdt.”

Foto boven: De nieuwe plug-in hybride Scania van Jooren, inclusief elektrische koeling.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3490 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *