Grillige occasionmarkt in coronajaar

De markt voor gebruikte trucks was in 2020 uiteraard gevoelig voor corona-effecten. Het resultaat bleek echter divers.

‘Uiteindelijk hebben we gebruikt meer verkocht dan in 2019’ –Michiel Kuijs, directeur bij DAF voor de markten Benelux en Scandinavië

Kuijs zegt dat 2020 voor gebruikte trucks van DAF een heel goed jaar is geweest. “Eerst was het aanbod wellicht zelfs te groot, maar uiteindelijk hebben we gebruikt meer verkocht dan in 2019. Na het tweede kwartaal was er weer meer behoefte aan transport maar kon niet iedereen trucks leveren. Met name de supermarktbranche beleefde een forse omzetgroei. Al die levensmiddelen moeten allemaal wel vervoerd worden.” Kuijs zegt voor dit jaar een stabilisatie in de verkopen te verwachten.

Ook Mercedes zegt dat de markt voor gebruikte trucks erg goed is geweest. Maar een idee over hoe het verder zal gaan is er nog niet. Scania rapporteert dat de verkoop van het aantal gebruikte trucks in het afgelopen jaar met zo’n 15-20 procent is gestegen. Scania verwacht dat deze groei zich in 2021 zal stabiliseren. Volgens MAN was de markt gebruikt in 2020 gunstig omdat ondernemers voorzichtig waren met grote investeringen. “Daardoor hebben we het einde van het jaar afgesloten met lage voorraadniveaus. Voor 2021 is de verwachting gematigd positief, voor internationale handel is belangrijk dat reizen mogelijk is.” Ook Renault heeft in 2020 een erg goed jaar gehad in gebruikte trucks. “Als we naar het volume van verkochte trucks kijken, hebben wij een groei gehad van meer dan 10 procent ten opzichte van 2019. Voor 2021 zien wij een stabiele markt voor gebruikte trucks. Renault Trucks Nederland gaat zich focussen om 60 procent van het volume te verkopen op de lokale Nederlandse markt. Dit gaan wij realiseren met totaalconcepten waarbij flexibiliteit, service en bedrijfszekerheid de onderscheidende factoren zullen zijn.” 

Verkoopaantallen

Iveco is wat minder zeker over de markt voor gebruikte trucks: “De export fluctueerde als gevolg van de uiteenlopende maatregelen in diverse landen. Maar over de hele linie zagen we de prijzen van gebruikt materieel dalen. Alleen geïmporteerde, lichte, jong gebruikte trucks maakten de betere prijzen in de markt”, zegt Loek Vroon. Bij Volvo wordt er heel anders over de marktsituatie van gebruikte trucks gedacht: “De markt voor gebruikte trucks is afgelopen jaar erg grillig geweest, met name de export. Dit heeft vooral te maken met overheidsmaatregelen tegen corona zoals inreisverboden en gesloten grenzen. Gemiddeld gezien zijn de verkoopaantallen redelijk op peil gebleven. Voor dit jaar verwachten we een groei in de aantallen van 20 procent gebaseerd op een aantrekkende markt als het coronavirus medio dit jaar onder controle zal zijn.”

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 2731 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *