Forse stijging export trucks

Met een totaal van 95.403 werden er in het eerste kwartaal van 2021 4,3 procent meer voertuigen vanuit Nederland naar het buitenland geëxporteerd dan in dezelfde periode in 2020. Tegelijk zien we de import in het eerste kwartaal met maar liefst 18,0 procent stijgen. Werpen we
een nadere blik op deze cijfers van voertuigdataspecialist VWE, dan zien we dat de stijgingen bepaald niet gelijkelijk verdeeld zijn.

Verdelen we de exportcijfers over de drie segmenten lichte bedrijfswagen, vrachtwagen en personenwagen, dan is de export van personenwagens in het eerste kwartaal van 2021 4,7 procent hoger dan in dezelfde periode in 2020. In aantallen gaat het in Q1 2021 om 3544 meer geëxporteerde personenauto’s tot een totaal van 78.465. 

Vrachtwagens gingen er in Q1 van 2021 maar liefst 6,1 procent meer het land uit. Polen, Roemenië, Litouwen, Ivoorkust en Griekenland bleken begin dit jaar aanzienlijk aantrekkelijker exportlanden dan een jaar eerder. Polen was niet alleen in aantallen het populairste exportland voor vrachtwagens, maar was met 373 voertuigen ook procentueel de sterkste stijger: 66,5 procent. Ook de handel met Roemenië steeg met 32,1 procent aanzienlijk, tot 222 voertuigen. De handel met Oekraïne, België, Duitsland en Nigeria bleef ongeveer gelijk, alleen die met Italië daalde, met 20,1 procent.

Vergeleken bij de gestegen export van personenauto’s en vrachtwagens is de stijging in de export van lichte bedrijfswagens verwaarloosbaar: 0,9 procent. Wel bleek Polen in Q1 van 2021 ineens een stuk populairder dan een jaar eerder. In het eerste kwartaal van 2021 gingen er 2260 van naar Polen, 16,9 procent meer dan in Q1 van 2020. De export naar Roemenië steeg met 14,9 procent, maar Frankrijk blijkt het populairste exportland, met een stijging van 49,3 procent tot een totaal van 572. Omdat het totaal vrijwel gelijk bleef, moeten er ook verliezers zijn. Dat waren voor de lichte bedrijfswagens vooral Oekraïne, waar in het eerste kwartaal van 2021 slechts 584 lichte bedrijfswagens naartoe gingen, 33,7 procent minder dan in Q1 van 2020. 

Kijken we naar het lijstje van merken en modellen, dan zien we vooral een verschuiving in de export van de Mercedes Vito (-14,3 procent, 92 stuks) en de Volkswagen Transporter (-9,3 procent, 144 stuks) naar de Renault Trafic (+21,3 procent, 131 stuks) en Kangoo Express (+15,3 procent, 33 stuks). 

Import

Kijken we nog even naar hoe de import zich verhoudt ten opzichte van de export, dan zien we dat de stijging hier overal plaatsvindt. Er is duidelijk een tekort aan auto’s in Nederland, van welke soort dan ook. De import van lichte bedrijfsauto’s steeg in Q1 van 2021 met 31,1 procent ten opzichte van Q1 in 2020 tot een totaal van 5520 voertuigen. De import van trucks nam met 25,3 procent toe tot 1144 stuks. Ook de personenwagensector in Nederland kampt met een tekort. Hiervan werden er in het eerste kwartaal van 2021 maar liefst 62.428 geïmporteerd, ruim negenduizend, ofwel 16,9 procent meer dan in Q1 van 2020. 

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Emil Peeters has 444 posts and counting. See all posts by Emil Peeters

Avatar

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *