Focus op emissievrij

Met een gemiddelde leeftijd van dertien jaar voor het Europese bedrijfswagenpark hoef je geen wiskundige te zijn om de Europese klimaatambities ambitieus te vinden. De vernieuwingssnelheid van het park is er niet naar dat volledig emissievrij snel serieuze marktvolumes opbouwt. Maar: we moeten ergens beginnen. Toch?

Een eerste stap is gezet met de SEBA-subsidies, waarover we het verderop in dit februari-nummer hebben. De bijtellingsvoordelen hebben in personenwagenland een run op elektrisch veroorzaakt. Niet het ‘groene’ argument werd leidend maar de euro. In de distributie en logistiek, maar ook bij zzp’ers zoals schilders en loodgieters, is dat niet anders. De steden gaan op slot voor vervoer dat niet emissievrij is. Ik benadruk dat we het over lokale emissies hebben, want hoe we accu’s laden bepaalt de totale ecologische voetafdruk. De steden hebben hun eigen belang: het leefbaar krijgen/houden van de luchtkwaliteit in de binnensteden. Plausibel argument. 

De beren die ik op de weg zie, zijn verschillend van aard. Om te beginnen met die ambachtslieden. Nu heb ik er zelf afgelopen jaar de nodige op het erf gehad. Geen had er een verse bus of plannen in die richting. Argumenten als reikwijdte en laadmogelijkheden komen pas later, de doelgroep hikt tegen de investering aan. Maximaal tien procent subsidie is prachtig, maar ik vermoed dat deze vooral terecht komt bij de grote spelers. Denk aan distributievloten en servicediensten die wel een hoge vervangingsratio kennen. Denk aan de Tesla’s die in wijken kwamen waar de budgetten voor zo’n auto er toch wel waren. De regels zijn de regels: een lekkere salarisverhoging vanuit de Belastingdienst, waarom zou je het niet doen? Of die zzp’er aan de beurt komt en kan profiteren van een elektrische bus met subsidie, ik hoop het voor hem of haar.

Een andere beer heet aanbod. Nog een vergelijk met Tesla. Iedereen wilde omwille van de bijtelling ineens een Model 3, alleen Tesla kon nog niet leveren. Hoe gaat de industrie het door de EU gewenste tempo halen? Juist: door te investeren. De door corona geplaagde resultaten maken dit voor de industrie extra ingewikkeld.

Barend Luiting

Hoofdredacteur Aftersales Magazine. Branchekenner annex bladenmaker. Houdt van vintage designs en dito single malts. Lijfspreuk: zonder wrijving geen glans.

Barend Luiting has 321 posts and counting. See all posts by Barend Luiting

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.