Eerste Volvo FH-trucks voor Van Werven

Dienstverlener Van Werven voegt drie Volvo FH-trucks toe aan het wagenpark:  twee Volvo’s FH 460 10×4 TAG XL met zeventien tonmeter Palfinger Epsilon autolaadkraan en één multi-inzetbare Volvo FH 500 8×2 met 65 tonmeter HIAB-autolaadkraan. De trucks, de eerste Volvo’s voor Van Werven, werden afgeleverd door de Zwolse vestiging van dealer Nijwa Groep.

“De twee Volvo’s FH 10×4 zetten we in voor het leggen van rijplaten”, zegt wagenparkbeheerder Martijn Meuleman. “We hebben echt gekozen voor de totaaloplossing van Volvo Trucks en Nijwa Groep. Dankzij de TAG XL-asconfiguratie wordt een GVW van 49 ton behaald. Het feit dat Volvo deze totaaloplossing af fabriek levert, is wat ons betreft een groot pluspunt. Daardoor hebben we maar met één partij te maken voor alles wat met het chassis te maken heeft.”

Naast de Palfinger Epsilon autolaadkranen zijn de twee Volvo’s FH 10×4 voorzien van Drimote, een afstandsbedieningssysteem waarmee de truck op afstand kan worden bestuurd. “Daarmee kan de chauffeur de truck besturen terwijl hij op de kraan zit”, vertelt Meuleman. “Het feit dat Volvo dit systeem ook meteen kan integreren, zien wij als een belangrijk voordeel.”

Veelzijdig

Met de nieuwe trucks kan Van Werven zijn opdrachtgevers nog beter bedienen. Meuleman: “Met de rijplatentrucks kunnen we bijvoorbeeld nu ook de breedste rijplaten van 3,45 meter breed vervoeren en zelf laden en lossen. De laadbak en de autolaadkraan zijn daar op aangepast. De laadbak, die door opbouwer HSE is geleverd, is voorzien van verschillende rongen en rongposities zodat alle verschillende rijplaten veilig vervoerd kunnen worden en de autolaadkraan heeft een extra brede klem. Alle technische mogelijkheden zijn uitgenut om er een multi-inzetbaar voertuig van te maken.”

I-Shift met kruipversnellingen

Wendbaarheid was ook een belangrijke eis bij de oriëntatie. Meuleman: “De 10×4’s hebben een elektro/hydraulisch gestuurde naloopas zodat we op krappe locaties, zoals in stadscentra of op bouwplaatsen, optimaal kunnen manoeuvreren. Bovendien hebben we bij deze trucks gekozen voor de I-Shift-versnellingsbak met kruipversnellingen, zodat we op lage snelheid kunnen rijden.”

Chauffeur Jeffrey van den Berg is enthousiast over zijn nieuwe Volvo FH 500 8×2. “Het rijcomfort is wat mij betreft het grootste pluspunt. De truck is volledig luchtgeveerd, rijdt ontzettend soepel en vanuit de cabine heb ik uitstekend overzicht. Volvo Dynamic Steering is echt een grote vooruitgang, je kunt met je pink het stuur ronddraaien en krijgt meteen respons. Dat komt vooral goed van pas op plekken waar het krap manoeuvreren is, ook in combinatie met de elektro/hydraulisch gestuurde voor- en naloopas.”

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 397 artikelen verschenen. Bekijk alle artikelen van Emil Peeters

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *