Eerste nieuwe Mercedes eActros gaat naar Simon Loos

Simon Loos heeft als eerste bedrijf in Nederland de nieuwe pre-serie van de Mercedes-Benz eActros in gebruik genomen. De volledig elektrisch aangedreven truck wordt ingezet om Albert Heijn-filialen in de binnenstad CO₂-neutraal te bevoorraden.

De ingebruikname van deze truck komt voort uit een samenwerking. Martin Knijnenburg, Manager Sales bij Mercedes-Benz: “Simon Loos en Albert Heijn voeren sinds juni 2020 al praktijktests uit met het prototype van de eActros. Dit leverde veel waardevolle data op.”  

Nieuwe aandrijflijn

De eerste in serie geproduceerde eActros verschilt in hoge mate van het allereerste model. Martin Knijnenburg vertelt: “Tot nu toe zagen we vooral omgebouwde elektrische trucks: de verbrandingsmotor is dan vervangen door een elektromotor met een accupakket. Het prototype dat we sinds 2020 hebben ingezet had een vergelijkbare opzet met 2 naafmotoren die samen 2 keer 125 kW leverden. Bij het productiemodel van de eActros ligt het echter allemaal compleet anders. De volledige ruimte tussen de cabine en de achteras, waar je bij een dieseltruck de motor, versnellingsbak en aandrijfas vindt, is nu ‘from scratch’ opnieuw ingericht. Alles is optimaal vormgegeven voor de toepassing: dit is een elektrische truck die klaar is voor de toekomst. De actieradius kon worden verdubbeld. Deze eActros heeft een batterijcapaciteit van 420 kWh (vier batterijen van elk 105 kWh) en een actieradius tot 400 kilometer. Ter vergelijking: het prototype had een capaciteit van 240 kWh en kwam tot 200 kilometer.”

Veel data

De productie van de eActros start in de loop van oktober, maar Simon Loos rijdt er nu dus al mee rond. Volgens Knijnenburg is dit een logisch vervolg op de eerdere samenwerking tussen Mercedes-Benz, Simon Loos en Albert Heijn. Hij legt uit: “Met 20 exemplaren van het prototype heeft Mercedes-Benz in 2020 en 2021 in heel Europa praktijktests uitgevoerd. In Nederland reed Simon Loos er met eentje voor Albert Heijn. Alle bewegingen, de laadtijden en gebruiksgegevens werden minutieus gemonitord om zo inzicht te krijgen in de dagelijkse inzet van deze truck. Van alle eActros-prototypes bij verschillende Europese transporteurs leverde het door Simon Loos ingezette exemplaar met afstand de meeste data op.

Wagenparkbeheerder Wim Roks is ook te spreken over de samenwerking: “We hebben het prototype van de eActros héél intensief ingezet. Iedere dag reed de truck van 7.00 tot 23.00 uur tussen Albert Heijn-filialen in de Randstad. Deze inzet stelt uiteraard hoge eisen aan de oplaadvoorzieningen. Het is belangrijk dat het voertuig en de laadpaal goed met elkaar communiceren om het opladen van de batterijen te kunnen starten en juist dit bleek uitdagend te zijn.”

Standaardisatie

Roks vervolgt: “De toepassing van elektrische aandrijving in de truckwereld is nieuw. Standaardisatie van koppelingen heeft bijvoorbeeld nog niet plaatsgevonden en het ontbreekt aan ervaring met laadinfra die aansluit op de dagelijkse realiteit. Met Mercedes-Benz en Albert Heijn zijn we de uitdaging aangegaan: met elkaar hebben we gebouwd aan vier goed werkende, betrouwbare laadstations voor Albert Heijn. Gedurende het hele project hadden we daarvoor een lifeline met de R&D-afdeling van de Mercedes-Benz-fabriek, maar ook met een door hun aangewezen leverancier van de laadapparatuur. Door op die manier slim de samenwerking aan te gaan, konden we pionieren.”  

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 2976 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *