Eerste elektrische trucks voor VTS Boxmeer

VTS Transport & Logistics uit Boxmeer hield zich al intensief met vol-elektrische koeling van trailerladingen. Onlangs werden de eerste twee elektrische trucks besteld van het type Volvo FH. De 4×2-trekkers worden na de zomer geleverd door BAS Truck Center. De elektrische trucks worden ingezet voor de distributie van medicijnen door Nederland, België en het Duitse Ruhrgebied.

“We willen onze dienstverlening verder verduurzamen en daarmee de belasting op de omgeving tot het absolute minimum beperken. Bovendien zijn er zero-emissie zones aangekondigd. Met deze elektrische trucks willen wij ervaring opdoen met het gebruik van en het rijden met batterij elektrische vrachtwagens”, verklaart Joost Hafmans, directeur van VTS Transport & Logistics.

Elektrische koeling

De elektrische Volvo FH 4×2-trekkers worden gekoppeld aan ‘new cool’-opleggers die volledig elektrisch koelen. De trucks worden door VTS ingezet voor verschillende multinationals in de farmaceutische industrie. Ook de trajecten zijn divers. Zo gaan de trucks rijden door Nederland, België en het Ruhrgebied in Duitsland.

“Steeds meer van onze opdrachtgevers vereisen een duurzame inzet. Alles wat wij doen op het gebied van verduurzaming wordt bijzonder positief gewaardeerd door onze klanten. Duurzaamheid is een belangrijk criterium wat meespeelt in de keuze van de juiste partner. Door naast het beperken van het brandstofverbruik nu ook elektrische trucks in te zetten, laten wij zien dat we ook in de toekomst de juiste partij zijn”, vertelt Joost Hafmans.

Zonnepanelen

Het opladen van de elektrische trucks gebeurt op de hoofdvestiging in Boxmeer waar VTS beschikt over 5.000 zonnepanelen. “De opbrengst van deze panelen wordt gebruikt voor de dagelijkse werkzaamheden in het magazijn en de kantoren. Onze berekening laat zien dat we een gedeelte van de opbrengst ook kunnen gebruiken voor het opladen van de elektrische trucks. Daarnaast kopen wij sowieso zoveel mogelijk groene stroom in om de impact van onze werkzaamheden op het klimaat zo laag mogelijk te houden”, aldus Joost Hafmans.

Eerder spraken we Joost Hafmans voor ons magazine. Klik hier voor dat verhaal!  

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3316 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.