De ‘Wright Curve’

Om de toekomst van duurzame energie te voorspellen hoef je eigenlijk alleen de trends uit het verleden naar de toekomst door te trekken, zegt Auke Hoekstra die is gespecialiseerd in de materie. Onderzoekers van de Oxford Martin school bekeken de ontwikkeling van zonnepanelen, windenergie en batterijen.

Het bleek dat die een vrijwel perfect voorspelbaar groeitraject doormaakten vergeleken met andere technologieën zoals microchips, telefoons, computers en televisies.

Elke keer wanneer de hoeveelheid geïnstalleerde zonnepanelen, windmolens en batterijen verdubbelt, nemen de kosten met een vast percentage af. Dit wordt de Wright Curve genoemd. Ingenieur Theodore Paul Wright berekende dit voor het Amerikaanse ministerie van Defensie. Toen ging het om een onderzoek naar productie op grote schaal van vliegtuigen. Elke keer wanneer de productiecapaciteit van de vliegtuigen verdubbelde, namen de kosten met een vast percentage af. Productiemethoden verbeteren, net als de kwaliteit en kosten dalen. Het ligt voor de hand dat ook de productie van waterstof die kant op gaat, evenals de andere technologieën die samenhangen met de energietransitie waar we voor staan.

2025

Ziehier waarom truckfabrikanten steeds stelliger worden in hun voorspelling dat elektrische trucks in 2025, dat is over drie jaar, qua TCO break even zijn met vergelijkbare dieseltrucks. Begrijp me goed, dan hebben we nog steeds veel nieuwe dieseltrucks nodig, ook na 2025, maar dat er een omslag gaat komen, is al goed te zien. Die omslag zal zich het eerst in stedelijke gebieden af gaan spelen, daar waar zero-emissiezones ingesteld worden (ook al in 2025). Verder zien we dat de prijs om een ton koolstofdioxide te mogen uitstoten alsmaar stijgt en dat de dieselprijzen maar hoog blijven.

Laadinfra

Hierbij zitten we natuurlijk nog wel met het gegeven, dat het ook met de laadinfra moet opschieten. Daar lijkt een bottleneck te zitten, maar Elaad heeft ons voorgehouden, dat de 5000 elektrische trucks die Nederland in 2025 op de weg wil hebben, er kunnen komen qua stroomvoorziening. In 2030 is dat aantal mogelijk verdrievoudigd. Maar dan is de meerderheid dus nog steeds met een dieselmotor uitgerust.

Verdienmodellen

Er is dientengevolge helemaal niks mis mee wanneer dealerbedrijven en werkplaatsen de komende jaren nog steeds doen waar ze goed in zijn. Maar de bordjes worden verhangen. De nieuw aangetreden topman van MAN, de Nederlander Alexander Vlaskamp, legt uit dat zijn merk sterk inzet op digitalisering en elektrificatie en dat er nieuwe verdienmodellen moeten worden ontwikkeld door de truckindustrie. Hij spreekt van de grootste omslag van MAN in 260 jaar. Dat zich dit ook uitvloeit naar de werkvloer in de regio, laat zich raden. Wie nu tijdig meebeweegt, kan zich onderscheiden, zonder dat daarbij bestaande dienstverlening hoeft te worden opgeofferd.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3316 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.