De laatste diesel van Traton

Nu Scania deel uitmaakt van Traton, de truckdivisie van Volkswagen, vervult het bedrijf een prominente rol binnen de groep. De typische Scania-motor met separate cilinderkoppen moet er na al die jaren toch echt aan geloven.

Scania komt met een nieuwe dertienliter-motor, wat in juli van dit jaar al werd aangekondigd. Best opvallend, want bij die andere grote truckproducent van Traton, MAN, zijn ze al lang gewend om zulke zescilinder motoren te bouwen. Toch had Scania in dit project de voortrekkersrol, naar wij begrijpen. Het zal niet voor niets zijn dat MAN deze motor pas vanaf 2023 mag inbouwen. Scania schrijft dat het vijf jaar heeft gewerkt aan de ontwikkeling van dit nieuwe 12,7 liter blok. “Om aan nieuwe, strengere normen te kunnen voldoen, moesten we naar een blok met een enkele cilinderkop. Alleen op die manier konden we de gemiddelde piekdruk in de verbrandingskamer zodanig omhoog krijgen dat we de aanstaande Euro 7 norm zouden kunnen halen.” Volgens Scania leiden de nu geïntroduceerde verbeteringen tot een aandrijflijn die acht procent zuiniger is, waarvan 5,2 procent voor rekening komt van de nieuwe motor.

De monitor links is aan de grote kant, maar werkt prima verder.

Verbeterde motorrem

Scania nam de gelegenheid te baat, om nu ook meteen met een nieuw motorremsysteem te komen, de Scania Compression Release Brake (CRB). Hoe zuinig de vorige generatie Scania-motoren ook, de krachtbronnen van dit merk stonden niet bekend om hun krachtige motorrem. Scania raadde daarom in veel gevallen een retarder aan, ook al is die wat zwaarder, duurder en kost die goed beschouwd brandstof. Nu de nokkenassen bovenin de kop liggen, is het ook voor Scania mogelijk om de techniek van een eerder openende uitlaatklep, op de eigen motoren toe te passen. De Zweden voorspellen dat ze, nu dit systeem er is, aanzienlijk minder retarders zullen verkopen. “Maar bij zware transporten in heuvelachtig gebied is zo’n retarder nog wel nodig, aldus Scania. Een nieuwe truck kan overigens van drie remsystemen buiten het reguliere worden voorzien: de traditionele vlinderklep in de uitlaat, de Scania CRB en een retarder.

Opengewerkte testmotor met een half miljoen kilometer op de klok. Duidelijk is te zien het nieuwe motorremsysteem.

Overdrive-bak, achteras

Daarnaast introduceert Scania een reeks van nieuwe onderdelen, die om de ingrijpend vernieuwde aandrijflijn heen passen. Zoals de nieuwe G33CM transmissie, die naast een prise-directe in de twaalfde versnelling, daar nog een fikse overdrive bovenop zet. In de praktijk betekent dit dat de chauffeur die met 40 ton onderweg is, vaak in die twaalfde versnelling rijdt, maar dat in een vlak land als het onze de automaat regelmatig naar overdrive schakelt en daarmee het motortoerental flink verlaagt. Scania komt ook met een nieuwe achteras die volgens het merk ontworpen is om samen te werken met die nieuwe transmissie. Deze achteras komt met een hele lange eindreductie, te weten van 1,95:1. Deze as staat in de specificatielijst onder typenummer R756. Dit alles leidt tot nog lagere toerentallen op kruissnelheid, zeg zo rond de 920 rpm, uiteraard afhankelijk van de gekozen achterasreductie. Scania zegt ook met nieuwe PTO’s, eentje vanaf de motor en eentje vanaf de transmissie, te komen en met nieuwe brandstoftanks.

Scania zegt dat in de praktijk de laatste honderd liter vrijwel altijd in de tank blijft zitten en dat dat slecht is voor de diesel in zijn algemeenheid en dat je met onnodig meergewicht rond rijdt. Om daar wat aan te doen, kreeg het merk een methode uit de racerij in het oog. Aan de tank wordt een pompje met een klein tankje (26 liter) bevestigd. Dat pompje pompt de tank daadwerkelijk helemaal leeg, maar zorgt ervoor, dat het brandstof-toevoersysteem naar de motor veilig op druk blijft en er nooit lucht aangezogen wordt. De tanks aan de Scania-chassis zijn daardoor wel een slagje kleiner, maar volgens het merk wordt dit gecompenseerd doordat de trucks van de nieuwe generatie zo’n acht procent zuiniger zijn geworden.

Euro 7

Scania bevestigt desgevraagd dat de nieuwe motor dan al meteen geschikt gemaakt is voor de aankomende norm Euro 7, waarover we volgens onze bronnen nog dit jaar nauwkeuriger definities van tegemoet zouden mogen zien. De bedoeling is dan om die nieuwe norm in 2025 in te laten gaan.

In eerste instantie wordt de nieuwe modellenreeks geproduceerd met vier verschillende vermogensniveaus voor Euro 6e: 420, 460, 500 en 560 pk. In combinatie met de nieuwe Scania Opticruise-versnellingsbakken (G25 en G33, geïntroduceerd in 2020) en een nieuwe reeks aangedreven Scania-achterassen wordt volgens de fabrikant een brandstofbesparing van 8 procent bereikt in toepassingen als stukgoed of geconditioneerd transport. Alle motoren kunnen op HVO lopen en twee versies kunnen worden besteld voor gebruik met honderd procent duurzame biodiesel. De olieservice-interval is nu variabel tot een maximum van 200.000 kilometer. Ook hier heeft Scania dus nu de gewenste vooruitgang geboekt.

Tweefase Adblue-injecte

Om aan de uitlaatgasnormen te kunnen voldoen, komt Scania met een tweefase AdBlue-injectie. De eerste inspuiting vindt plaats kort achter de turbo, en de tweede waar we die gewend zijn, in de uitlaatgasbehuizing waar zich het SCR-systeem bevindt. Extra AdBlue inspuiten heeft natuurlijk gevolgen. Scania zegt dat het AdBlue-verbruik van de nieuwe motoren ietsje zal toenemen. Reden om grotere AdBlue tanks aan te bieden. Scania biedt nu ook tanks aan van 123 en 150 liter voor toepassing op de lange afstand.

Scania ProCare

Voortbouwend op Scania’s Flexible Maintenance, komt het merk nu met ProCare, waarin al dan niet preventief te vervangen onderdelen centraal staan. Scania’s nieuwe service wordt na een uitvoerig testprogramma in Zweden en Polen gelanceerd op de Europese markt. Scania’s Flexible Maintenance service vormt de basis voor dit nieuwe samenwerkingsniveau tussen Scania en diens vaste klanten. ProCare kan worden ingezet op alle Scania-trucks met bouwjaar 2019 en jonger. De basis van de service is dat trucks die op ProCare zijn aangesloten, regelmatig hun technische status aan Scania melden en zo aanzetten tot preventieve acties en vernieuwingen door Scania. Tijdens de persbijeenkomst krijgen we een mooi voorbeeld. “We kregen tijdens de testfase een boze fleetowner aan de lijn, die zich beklaagde over de veel te korte, voorziene levensduur van een turbo aan een van zijn Scania’s. Al snel bleek dat de chauffeur in kwestie er een rijstijl op na hield, die die korte levensduur rechtvaardigde. Nadat dit was gecorrigeerd, kwam het voorziene vervangingsmoment van het betreffende motoronderdeel, steeds verder in de toekomst te liggen.”

“ProCare is vooral bedoeld voor trucks die niet buiten gebruik kunnen worden gesteld door onverwachte ‘vehicle off road’-situaties (VOR)”, legt Scania uit. “Trucks met een geavanceerde carrosseriebouw of ritten die draaien om strakke schema’s en boetes voor te late leveringen zijn de meest representatieve kandidaten voor deze premium service waarbij 100% geplande uptime het hoofddoel is.”

Door de zogenaamde VOR-incidenten volledig te elimineren en alle vormen van onderhoud en reparatie om te zetten in geplande activiteiten buiten de piekuren, gaat Scania nog een stap verder in het streven naar duurzame klantrelaties, aldus het merk. “De trucks rapporteren hun status op basis van gegevens die in het voertuig zelf zijn verzameld. Deze informatie wordt vervolgens gecombineerd met operationele gegevens die Scania al jarenlang heeft verzameld. Hierdoor kunnen niet alleen op handen zijnde voertuigdefecten worden voorkomen, maar ook vroegtijdige waarschuwingssignalen worden opgepikt. Een ernstige motorstoring kan resulteren in 40 werkplaatsuren voor de reparatie, terwijl het preventief aanpakken van dezelfde hoofdoorzaak het probleem in slechts een paar uur kan oplossen.”

De naam Super keert terug ter gelegenheid van het nieuwe motorblok.

Opvallend is verder dat ook Scania een systeem aan gaat bieden waarbij de spiegels door een camerasysteem zijn vervangen. Dit scheelt in de aerodynamica en daarmee in de brandstofrekening. Verschil met de merken die ook zo’n systeem aanbieden, momenteel zijn dat DAF, MAN en Mercedes-Benz, is dat Scania de monitoren lager geplaatst heeft, namelijk onder het zijraam van het portier. De monitoren binnen zijn aan de grote kant, maar de resolutie en lichtsterkte zijn natuurlijk uit en ter na getest en laten geen rare dingen zien, bij onze eerste rij-indruk. Scania zegt dat de camera’s ook achteraf kunnen worden opgebouwd op al bestaande voertuigen, omdat de spiegelsteun als montagepunt wordt gebruikt. Verder kan de camerabehuizing in de kleur van de truck worden meegespoten.

Science Based Targets

Scania hoort tot de bedrijven die wetenschappelijk vastgestelde duurzaamheidsdoelen heeft gesteld om aan de klimaatakkoorden van Parijs te voldoen. Dat betekent een afname van CO2-uitstoot van 20 procent in 2025, met als startjaar 2015. “Het is duidelijk welke kant het opgaat”, aldus Scania. “Wij denken dat tegen 2030 de helft van onze verkoop in Europa bestaat uit geëlektrificeerde vrachtwagens. Maar ook vandaag moeten we een duurzaam en winstgevend bedrijf runnen.” Ziehier waarom Scania komt met een nieuwe dieselmotor. Maar het is wel de laatste, verwacht het merk.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3411 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.